تماشای موزههای معتبر جهان در بیلبوردهای پایتخت
آرزو میرزاخانی - گروه اجتماعی/ بهار از راه رسیده و مدیریت شهری در حال زیباسازی در و دیوار شهر است و یکی از اقداماتی که در این باره صورت گرفته نصب تابلوهای هنری در مناطق مختلف شهر است. سرپرست اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتوگو با آنا هدف از این کار را سوق دادن دید شهروندان به سوی هنر و دورکردن آنها از تبلیغات صرف محیطی و شعار و تجارت است.
بر اساس قراردادی که سازمان زیباسازی با شرکتهای برنده در مناقصه بیلبوردهایی دارد، این شرکتها موظف هستند سهمی مشخص را برای معرفی محصولات و فرآیندها و برنامههای فرهنگی در نظر بگیرند. بر این اساس مطابق اعلام و نظر سازمان زیباسازی، شرکتها موظفند، آنچه را این سازمان صلاح میداند به صورت رایگان در بیلبوردهایی که دارند، تبلیغ کنند. بنابراین گرچه در ابتدا مقاومتهایی وجود داشت ولی در نهایت قرار شد بیلبوردهای اجاره داده شده از سوی سازمان زیباسازی به 1500 تابلوی هنری اختصاص یابد.
ما قصد داریم بگوییم که خارج از هر دغدغهای، خود هنر است که با مردم ارتباط برقرار میکند و این همه هنرها را در بر میگیرد؛ بر همین اساس امسال هزار و 500 اثر هنری را به شکل تابلو در سطح شهر نصب کردیم تا شهروندان از آن لذت ببرند |
محسن سلیمانی با تاکید بر اینکه این نگارخانه شهری به مدت ١٠ روز از ١٥ تا ٢٥ اردیبهشت برپا خواهد بود، میگوید: ما قصد داریم بگوییم که خارج از هر دغدغهای، خود هنر است که با مردم ارتباط برقرار میکند و این همه هنرها را در بر میگیرد؛ بر همین اساس امسال هزار و 500 اثر هنری را به شکل تابلو در سطح شهر نصب کردیم تا شهروندان از آن لذت ببرند.
و انتخاب تابلوهای هنری را بر حسب علاقهها و سلیقههای مختلف میداند و تاکید میکند که همه آثاری که در شهر نصب شده موزهای است، ارزش فاخر دارند و شناختهشده هستند. این تابلوها مطابق با فرهنگ ایرانی - اسلامی انتخابشده و سعی کردهایم از هر کشور دنیا حداقل یک اثر داشته باشیم و به تمامی هنرها و رشتههای تجسمی در این انتخاب توجه شده است.
سرپرست اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران آیا این موضوع را در نظر داشته است که نصب چنین تابلوهایی میتواند موجب ایجاد حواسپرتی در رانندگان شود؟ یادآور شد: باید در نظر داشت که نصب هر نوع سازه یا تابلویی در سطح شهر میتواند عدهای را درگیر کند و طبیعتا به حواسپرتی افراد منجر شود؛ یعنی تفاوتی نمیکند که متن یا نمای تابلوها چه باشد.
او اضافه میکند: ین تابلوها همیشه بودهاند و امر جدیدی نیست، تنها طرح تابلوها به سمت هنر رفته است. پیش از این این تابلوها به طور کامل در اختیار تبلیغات بازرگانی بوده است و اکنون آثار هنری به چشم میآید. اما اینکه حواس شهروندان به مسائل هنری معطوف شود بسیار طبیعی و اثرگذار است و قصد ما هم گرایش به سوی هنر و زیبایی فکریست.
اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران پس از بررسیهای فراوان به این نتیجه رسید که به سمت تبلیغات متفاوت برود و پس از تحقیقات و مطالعات زیاد، اکنون اتفاقی افتاده که «نگارخانهای به وسعت یک شهر» لقب گرفته است |
به گفته سلیمانی، اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران پس از بررسیهای فراوان به این نتیجه رسید که به سمت تبلیغات متفاوت برود و پس از تحقیقات و مطالعات زیاد، اکنون اتفاقی افتاده که «نگارخانهای به وسعت یک شهر» لقب گرفته است.
ه گزارش آنا، پیشتر، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اعلام اختصاص بیش از هزار و 500 سازههای تبلیغات محیطی به نمایش 700 اثر فاخر فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران گفته بود که بیش از 500 طرح از این آثار فاخر به نگارگری، خوشنویسی، فرش، کتیبهنویسی و بناهای تاریخی ایرانی اختصاص یافته و مابقی طرحها، آثار فاخر دیگر کشورهای جهان است که از 15 تا 25 اردیبهشت ماه در سطح شهر اکران می شود.
جمال کامیاب ابراز امیدواری کرده است که با نصب این تابلوها بتوان شهروندان تهرانی را به بازدید از موزهها تشویق کرد.
انتهای پیام/