صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۴۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

گوترش گزارش ضد اسرائیلی را حذف کرد

دبیرخانه سازمان ملل متحد به طور رسمی از کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا وابسته به سازمان ملل متحد (اسکوا) خواست تا گزارش دو روز پیش خود را در محکومیت سیاست آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی ها پس بگیرد.
کد خبر : 166864

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العالم، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد پیشتر به خبرنگاران در نیویورک گفته بود: «این گزارش بدون هرگونه مشورتی با دبیرخانه سازمان ملل منتشر شده است و با ساختار کنونی خود، بیانگر دیدگاه آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان نیست بلکه بیانگر دیدگاه تهیه کنندگان آن است.»


صدور این گزارش به مذاق آمریکا خوش نیامد و نیکی هایلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت که دبیرخانه سازمان ملل متحد حق دارد که خود را از این گزارش مبرا کند اما باید اقدامی فراتر انجام دهد و کل گزارش را پس بگیرد.


وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که کشورش به رد شدید و اصولی مقاصد شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل، ادامه خواهد داد.


در گزارش کمیته اسکوا آمده است: «اسرائیل رژیم آپارتاید تاسیس کرده، که بر همه ملت فلسطین مسلط است.»


این گزارش با تاکید بر تبعیض نژادی اسرائیل علیه ملت فلسطین آورده است: «راهبرد گسست و جداسازی ملت فلسطین همان شیوه اصلی است که اسرائیل از مسیر آن سیستم آپارتاید اعمال می‌کند. اسرائیل، فلسطینی‌ها را به چهار گروه تقسیم کرده است که با قوانین و سیاست‌ها و رفتارهای تبعیض آمیز در معرض سرکوب قرار داند.»


این گزارش براساس تحقیقات علمی و دلایل و مدارکی که جای هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد، ثابت می‌کند که اسرائیل به جرم اعمال آپارتاید، گناهکار است.


ریما خلف، قائم مقام دبیرکل و دبیر اجرایی اسکوا گفت: «این گزارش اولین گزارش از نوع خود است که از یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد صادر می‌شود و با صراحت اسرائیل را متهم به نژادپرستی، و تأکید می‌کند که این رژیم برپایه سیستم آپارتاید تاسیس شده است که ملت فلسطین را مورد ظلم و ستم قرار می‌دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر