تولید باتریهای غیرقابل احتراق برای موبایل و خودروهای برقی
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا از مهر، پروفسو جان گودنوف، ۹۴ ساله که قبلا نیز در اختراع باتریهای لیتیوم یونی سهیم بود، این تحقیق را رهبری کرده است. باتریهای لیتیوم یونی یکی از محبوبترین باتریهای قابل شارژ هستند که در بسیاری از دستگاههای موبایل استفاده میشوند اما گاهی اوقات آتش میگیرند مانند اتفاقی که برای باتریهای سامسونگ گلکسی ۷ افتاد.
اما فناوری جدید باتری به خودروهای الکتریکی کمک میکند مسافت طولانیتری طی کنند. همچنین مدت زمان شارژ باتری از چند ساعت به چند دقیقه کاهش مییابد. همچنین براساس اطلاعات منتشر شده باتری مذکور غیر قابل احتراق، ارزان و جامد است.
تحقیقات نشان داده است که تراکم انرژی باتریهای جدید سه برابر باتریهای معمول است. تراکم بیشتر انرژی به معنای آن است که خودرو میتواند مسافت طولانیتری را با یک مرتبه شارژ طی کند.
از سوی دیگر باتریهای جدید دارای الکترولیتهای شیشهای به جای مایع است. به همین دلیل محققان توانستند از آندهای آلکالی- فلزی استفاده کنند که با استفاده از این نوع آند چرخه عمر باتری طولانی میشود. یکی از مهمترین مزایای باتری آن است که میتوان آن را از مواد حافظ محیط زیست ساخت. الکترولیتهای شیشهای باعث میشوند بتوان از سدیم ارزان به جای لیتیوم استفاده کرد. سدیم نیز مادهای فراوان و ارزان در زمین است.
این نخستین باتری جامدی است که میتواند در دمای کمتر از ۶۰ درجه سلیوس کار کند. این باتریها در دمای بسیار سرد حدود منفی ۲۰ درجه سلیوس نیز قابلیت کارکرد دارند، بنابراین خودروهای مجهز به این نوع باتری میتوانند در یخبندان نیز روشن شوند. این فناوری قابلیت استفاده در دستگاههای موبایل، خودروهای الکتریک و مخازن ثابت انرژی را دارد.
گودنوف دراین باره میگوید: «هزینه، ایمنی، تراکم انرژی، شارژ و تخلیه شارژ و چرخه عمر باتری نه تنها برای دستگاههای موبایل، بلکه برای خودروهایی که با باتری کار میکنند نیز اهمیت بسیاری دارد».
انتهای پیام/