صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
صد و نهمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا(4):

سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی مفتوح است/پرونده قضایی ملاک تشخیص صلاحیت برای ریاست جمهوری نیست

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضع پرونده حمید بقایی گفت: پرونده این فرد مفتوح و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.
کد خبر : 163974

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و نهمین نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «آقای بقایی در اظهارات اخیر خود از رهبر معظم انقلاب به خاطر صدور دستور آزادی تشکر کردند و اینکه آیا نوع اتهامات این فرد با توجه به تاثیر آن در بررسی صلاحیتش از سوی شورای نگهبان مشخص است یا خیر؟» اظهار کرد: همانطور که بارها گفته‌ام درباره اظهارنظر در خصوص کسانی که هنوز حکم‌شان صادر و نهایی نشده معذوریت قانونی داریم.


وی تصریح کرد: این پرونده هنوز مفتوح است و قرار یا حکم نهایی صادر نشده است.


سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: تشخیص صلاحیت از ناحیه شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی الزاما به داشتن یا نداشتن پرونده مربوط نیست زیرا ممکن است کسی پرونده داشته باشد و صلاحیتش هم تایید شود و عکس این مسئله هم ممکن است یا امکان دارد.


وی تصریح کرد: به عبارت دیگر داشتن یا نداشتن پرونده مفتوح یا غیرمفتوح الزاما باعث احراز یا رد صلاحیت افراد نمی‌شود البته مواردی هم وجود دارد که این مسئله تاثیرگذار است اما الزامی نیست.


محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صدور دستور آزادی بقایی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: این موضوع را از خود این فرد بپرسید.


نامه احمدی‌نژاد به ترامپ بحث قضایی ندارد


وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با اشاره به اینکه مجوز مقام معظم رهبری در خصوص مذاکره با آمریکا تنها در امور هسته‌ای بوده و نامه اخیر احمدی‌نژاد به ترامپ و ممنوعیت این اقدام رئیس‌جمهوری سابق اظهار کرد: موضوع نامه ایشان هیچ بحث قضایی ندارد ولی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و همه نیز می‌دانند سران نظام سلطه‌گر کشور آمریکا قابل اعتماد و اصلاح نیستند و همه باید با توجه به این غیرقابل اعتماد بودن آمریکا با آن برخورد کنند.


آخرین وضعیت پیگیری استخدام‌ها در مترو


وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نامه اخیر سازمان بازرسی کل کشور در خصوص جذب تعداد زیادی افراد در شرکت مترو تهران و انتساب 300 نفر از آنها به مسئولان کشور توضیح داد: باید توجه داشت که سازمان بازرسی کل کشور به صورت دائمی از همه دستگاه‌های اجرایی بازرسی می‌کند و گزارش‌های این سازمان به دو صورت ارسال می‌شود اول آنکه تخلف از نظر این سازمان محرز بوده و گزارش این تخلف به دستگاه قضایی ارسال می‌شود و دوم اینکه گزارش تخلف احتمالی برای بررسی بیشتر به مسئولان آن دستگاه ارسال می‌شود و مکررا نیز گزارش موارد اینچنینی به رئیس‌جمهوری و معاون اول ایشان ارسال شده است.


سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: البته حتی ممکن است گزارش این سازمان که به دستگاه قضایی نیز ارسال می‌شود پس از انجام تحقیقات تکمیلی به اثبات تخلف سازمان‌های اجرایی منتهی نشود ولی در این مورد خاص اطلاعی ندارم که این گزارش به دادسرا ارسال شده یا خیر و یا اینکه این گزارش توسط دادسرا وصول شده است.


توضیحات اژه‌ای درباره آزادی احمد منتظری


محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص علت تعلیق حکم احمد منتظری افزود: با توجه به اینکه این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت هست بنده اطلاع دقیقی از موضوع ندارم و از جزئیات آن مطلع نیستم ولی اجمالا و براساس آنچه که شنیده‌ام گویا یکی از مراجع قم وساطت وی را کرده و ایشان نیز تعهدی داده است که براساس آن در حال حاضر آزاد است.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادی یاسین رامین نیز گفت: وی بعد از 5 ماه بازداشت با تامین قرار آزاد شد و علت تخفیف وثیقه وی نیز بررسی تکمیلی پرونده بود که منجر به تخفیف میزان وثیقه وی شد چرا که طبق قانون زمان بازداشت موقت و صدور میزان قرار وثیقه در حیطه اختیارات قاضی است و قاضی با توجه به مدارک پرونده و میزان تخلف و سایر موارد می‌تواند زمان بازداشت موقت و وثیقه را کاهش یا افزایش دهد.


تعیین تکلیف 99 درصد سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج


سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تعیین تکلیف موسسه ثامن‌الحجج نیز گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده هیات تسویه‌ای از سوی بانک مرکزی تامین شد و از طرف دادستانی کل کشور نیز نماینده‌ای به این هیات معرفی شد و دادستانی تهران و سیستم اطلاعاتی نیز بر روند اجرایی شدن فعالیت‌ها نظارت دارد.


محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: هم‌اکنون تعیین تکلیف 99 درصد سپرده‌گذاران این موسسه انجام شده و یک درصد از سپرده‌گذاران باقی مانده‌اند که البته این یک درصد حدود 3 هزار میلیارد از 13 هزار میلیارد کل را تشکیل می‌دهد.


وی خاطرنشان کرد: سیستم قضایی تلاش دارد ضمن رسیدگی به اتهامات متهمین این پرونده مردم هرچه سریع‌تر به پول خود برسند.


سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه رکود بازار باعث شده تا فروش اموال این موسسه به کندی پیگیری شود، گفت: با توجه به رکود بازار در کشور این مشکل وجود دارد و امیدواریم دولت تلاش بیشتری کند تا از این وضعیت خارج شویم و مشکلات مراکز تولیدی و رکود مسکن حل شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر