صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
در نشست معاونان آموزشی ادوار وزارت بهداشت

باقر لاریجانی: مرکز آموزش‌های مهارتی وزارت بهداشت به زودی راه‌اندازی می شود/ لزوم اختصاص ظرفیت مازاد دانشگاه‌های علوم پزشکی به دانشجوی خارجی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست معاونان آموزشی ادوار وزارت بهداشت که صبح امروز در این وزارت‌خانه برگزار شد، تاکید کرد که اعتباربخشی بین‌المللی به طور جدی پیگیری می‌شود تا دانشگاه‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی حرکت کنند و دانشگاه‌های علوم پزشکی باید ظرفیت مازاد خود را به دانشجوی خارجی اختصاص دهند.
کد خبر : 163715


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر باقر لاریجانی در جمع معاونان آموزشی ادوار وزارت بهداشت با تشریح برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: «تلاش‌های صورت گرفته در ادوار مختلف زمینه‌های اجرایی‌سازی برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش را فراهم کرده است و بهره‌مندی از تجربیات مدیران دوره‌های مختلف معاونت آموزشی وزارت بهداشت می‌تواند زمینه‌های ارتقای کیفی آموزش را بیش از پیش فراهم کند.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: «معاونان آموزشی ادوار وزارت بهداشت سکانداران آموزش علوم پزشکی کشور در چند دهه گذشته و افراد برجسته‌ای در علوم پزشکی هستند و این قبیل نشست‌ها زمینه‌های بهره‌برداری از دانش و تجربیات این عزیزان را فراهم می‌کند. تحولاتی که در نظام سلامت کشور با آن مواجه هستیم ایجاد تحول در آموزش علوم پزشکی را امری الزامی کرده است و برهمین اساس با مطالعه اسناد بالادستی نظام سلامت و بهره‌برداری از این اسناد برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حدود 2سال پیش تدوین شد و در دست اجرا است.»


او آمایش سرزمینی را یکی از اسناد مهم در چندسال گذشته عنوان کرد و گفت: «با تصویب این سند الگوی مناسبی برای ساماندهی برنامه‌های آموزش ایجاد شد و ماموریت‌های زیادی از برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استخراج شده است و این ماموریت‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جهت داده است که باتوجه به ظرفیت‌های خود در چه مسیری حرکت کنند. در مدتی که از اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می‌گذرد، اقدامات ارزشمندی در حوزه آموزش علوم پزشکی انجام شده است و اکنون همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با کمک مناطق آمایشی اعتباربخشی خارجی شده‌اند که زمینه‌های خوبی را برای کمک به دانشگاه‌ها برای ارتقا فراهم آورده است.»


لاریجانی افزود: «ماموریت‌هایی در سطح ملی به دانشگاه‌ها داده شده است که باعث می‌شود دانشگاه‌ها جایگاه و رسالت خود در سطح کشور را درک کنند و با انگیزه بیشتری در این مسیر حرکت کنند. در بحث مرجعیت هم این هدف را دنبال می‌کنیم که دانشگاه بداند با چه استراتژی حرکت کند و می‌خواهد به کجا برسد.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت به راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «تاکنون 500 پروژه در زمینه آموزش به این مرکز ارسال شده است و همین اقدامات زمینه خوبی برای ارتقای آموزش علوم پزشکی فراهم می‌کند. حرکت دانشگاه‌های علوم پزشکی به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و رشد خلاقیت و کارآفرینی در این دانشگاه‌ها از دیگر محورهای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. آموزش باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و بر همین اساس اقدامات بی‌شماری با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دست پیگیری است.»


او گفت: «به زودی مرکز آموزش‌های مهارتی وزارت بهداشت برای تامین نیازهای مناطق مختلف کشور در دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت در نظام سلامت افتتاح می‌شود. هدف این است که همه مراکز تربیت‌کننده نیرو در همه سطوح با قوانین و مقررات وزارت بهداشت کار کنند و با پاسخ به نیازهای جامعه با تربیت نیروهای کیفی، از تربیت نیروی مازاد بر نیاز جامعه نیز اجتناب شود. یکی از دستاوردهای آمایش سرزمینی، توجه روسای دانشگاه‌ها به مباحث آموزش است، آمایش این فرصت را فراهم کرده است تا از ظرفیت‌های موجود نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.»


لاریجانی افزود: «در اجرای آمایش؛ دانشگاه‌های بزرگ منطقه به رشد دانشگاه‌های کوچک کمک می‌کنند و با بازمهندسی رشته‌ها این امکان فراهم می‌شود که دانشگاه‌های بزرگ بیشتر به تربیت نیروها در سطوح تحصیلات تکمیلی بپردازند و تربیت نیروهای کاردانی و کارشناسی به دانشگاه‌های کوچکتر واگذار شود. به مناطق آمایشی ماموریت داده شده است تا نیروی انسانی مورد نیاز خود در بازه زمانی 5 تا 10 سال آینده را محاسبه کنند و نقشه توسعه منطقه را با توجه به این برآوردها تدوین کنند.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات انجام‌شده در زمینه توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «اکنون 2000 دانشجوی خارجی در کشور داریم و اقدامات خوبی در دانشگاه‌ها به فراخور ظرفیت‌شان در دست پیگیری است. اعتباربخشی بین‌المللی به طور جدی پیگیری می‌شود تا دانشگاه‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی حرکت کنند و در بخشنامه‌ای از دانشگاه‌ها خواسته شد ظرفیت‌های مازاد خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهند.»


لاریجانی به ارتقای آزمون‌های علوم پزشکی و برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در مرکز سنجش آموزش پزشکی هم اشاره کرد و گفت: «دانشگاه علوم پزشکی مجازی نیز بستر خوبی را برای ارائه بسیاری از دروس به صورت مجازی فراهم کرده است و به سمتی پیش می‌رویم که بسیاری از مطالب در دانشگاه مجازی به صورت مشترک بین دانشگاه‌های مختلف برگزار شود. در حال حاضر هم در همه مناطق آمایشی، مرکز آزمون راه‌اندازی شده است.»


او در پایان افزود: «ساز‌و‌کارهایی برای ارزیابی برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شده است که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در دست اجرا است و امیدواریم با بهره‌برداری از نظرات استادان بتوانیم قدم‌هایی در زمینه اجرای اثربخش برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برداریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر