صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۴۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

این فیلم‌های ایرانی سال‌هاست منتظر اکرانند

در حالی ‌که ترکیب اکران نوروزی سینمای ایران روشن شده و یکی دو فیلم نیز در این میان نمایش خود را آغاز کرده‌اند، نگاه به فیلم‌هایی که در دو ‌سال اخیر رنگ پرده را ندیده‌اند، یک بار دیگر ظرفیت محدود سینمای ایران در زمینه اکران را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر : 162887

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از شهروند، در شرایطی که سینمای ایران در تب‌و‌تاب اکران نوروز و گزارش مسعود فراستی به مجلس به سر می‌برد، در روزهایی که دومین اسکار اصغر فرهادی شادمانی عظیمی در سینمای ایران به وجود آورده، در حالی ‌که همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش از آغاز اکران ٦ فیلم در ٢٥ اسفند می‌دهد و البته در وضع و حالی که برای نخستین‌بار قیمت شناور بلیت سینماها پیشنهاد شده -یعنی قیمت بلیت فیلم با توافق پخش‌کننده و سینماداران می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۰‌هزار تومان شناور باشد؛ این نکته شماری از فیلم‌هایی که در جشنواره‌ سال گذشته به نمایش درآمدند هنوز فرصت اکران عمومی به دست نیاورده‌اند و با توجه به گزینه‌های اکران نوروز ٩٦ می‌توان گفت که این فیلم‌ها حداقل تا سه چهار ماه آینده هم شانسی برای اکران نخواهند داشت، می‌تواند تا حدی نگران‌کننده باشد.



فیلم‌های برادرم خسرو به کارگردانی احسان بیگلری، آخرین‌بار کی سحر را دیدی؟ ساخته فرزاد موتمن، به دنیا آمدن محسن عبدالوهاب، مالاریا ساخته پرویز شهبازی، نقطه کور مهدی گلستانه، خماری داریوش غذبانی و پل خواب به کارگردانی اکتای براهنی جزو فیلم‌هایی هستند که با گذشت یک‌سال از نمایش آنها در جشنواره فجر، همچنان فرصت اکران را به دست نیاورد‌ه‌اند؛ و این در حالی است که از دو جشنواره گذشته نیز هنوز فیلم‌هایی چون‌ هاری میراحمد انصاری، آشوب کاظم راست‌گفتار، امتحان نهایی ناصر رفاهی، زادبوم ابوالحسن داوودی، ثبت با سند برابر است بهمن گودرزی، حق‌السکوت ‌هادی نائیجی، نبرد خلیج‌فارس فرهاد عظیما، چاقی راما قویدل، تیک‌آف و پاپ احسان عبدی، آرمان شهر حسن ناظر، غیرمجاز حسن یکتاپناه، گذر موقت افشین‌ هاشمی، قشنگ فرنگ وحید موسائیان، عشقولانس عبداله باکیده، مالیخولیا مرتضی آتش‌زمزم؛ و از فیلم‌های اندکی قبل‌تر نیز رستاخیز احمدرضا درویش، سرزمین رها احمد مهرانفر، شهابی از جنس نور محمدرضا اسلام‌لو، شیفتگی علی زمانی‌عصمتی، رنج و سرمستی جهانگیر الماسی، زمستان آخر سالم صلواتی، افسانه سرزمین گوهران مجید شاکری، تابستان طولانی علی خزاعی‌فر، یک، دو، سه... پنج محمد معیری و... رنگ پرده را ندیده‌اند. این درحالی است که فیلم‌های جشنواره سی‌و‌پنجم فجر به تازگی در نوبت اکران قرار گرفته‌اند و همچنین تعداد فیلم‌های در حال تولید و خواهان اکران در ‌سال ٩٦ نیز رو به افزایش است و کار شورای صنفی نمایش را این تعداد فیلم سخت‌تر خواهد کرد؛ و قطعا نوبت نمایش عمومی به شمار زیادی از فیلم‌های آماده اکران بازمانده از سال‌های قبل نخواهد رسید.
باید اشاره کرد که احسان بیگلری، کارگردان فیلم تحسین‌شده برادرم خسرو چند ماه پیش گفته بود که دیگر نمی‌داند برای اکران این فیلم نزد کدام یک از مسئولان سینمایی برود. پس از اعتراضات احسان بیگلری به عدم اکران برادرم خسرو، علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران اعلام کرد بعد از سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر، نخستین ساخته بیگلری به روی پرده خواهد رفت؛ اما این اتفاق رخ نداد و حتی نام برادرم خسرو در میان کاندیداهای اکران نوروز ٩٦ هم دیده نمی‌شود؛ و تنها امیدواری سازندگان این فیلم شاید این باشد که در زمان مرده اکران‌ سال آتی مثلا در ماه رمضان فرصتی چند هفته‌ای برای روی پرده‌آمدن به این فیلم داده شود. آخرین‌بار کی سحر را دیدی؟ فرزاد موتمن نیز چند بار در ماه‌های گذشته تا مرحله عقد قرارداد نمایش هم پیش رفته، اما درنهایت به گفته سعید عصمتی، تهیه‌کننده فیلم، نتوانسته سرگروهی برای اکران خود پیدا کند و به همین دلیل نمایش عمومی آن به ‌سال آینده موکول شده است.


به دنیا آمدن محسن عبدالوهاب که در جشنواره ‌سال گذشته در سه بخش کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شد، قرار بود اواخر مهرماه و پس از دهه اول محرم به نمایش درآید؛ اما در یک اتفاق عجیب شورای صنفی نمایش در قرارداد اکران این فیلم درج کرد که به دنیا آمدن تنها دو هفته می‌تواند در سرگروه خود اکران شود. این اتفاق باعث شد که عوامل به دنیا آمدن تصمیم بگیرند که از نمایش این فیلم انصراف دهند. فیلم مالاریا به کارگردانی پرویز شهبازی هم در ابتدا قرارداد نمایش خود را در گروه آفریقا ثبت کرد، اما درنهایت اواسط دی‌ماه، از اکران عمومی پیش از جشنواره، انصراف داد و به همین دلیل هنوز مشخص نیست که جدیدترین ساخته پرویز شهبازی چه زمانی اکران خواهد شد. درباره فیلم سینمایی خماری به تهیه‌کنندگی منیژه حکمت و کارگردانی داریوش غذبانی نیز باید گفت این فیلم که پروانه نمایش خود را دریافت کرده است، قرار بود مهرماه امسال به نمایش درآید، اما پس از جراحی قلب باز منیژه حکمت، این فیلم نتوانست در سینماهای کشور به اکران عمومی برسد. نقطه کور جدیدترین فیلم سینمایی مهدی گلستانه که از بازیگران سرشناسی بهره می‌برد، پس از حضور در جشنواره سی‌و‌چهارم، همچنان در سینماهای کشور به نمایش درنیامده است. گلستانه پیش‌تر اعلام کرده بود که ممکن است نقطه کور مهرماه اکران شود، اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و این فیلم باید خود را برای اکران در ‌سال آینده آماده کند. این اتفاق درباره پل خواب اکتای براهنی نیز صادق است. این فیلم که ‌سال گذشته پس از نمایش در جشنواره فجر مورد توجه منتقدان قرار گرفت، تاکنون رنگ پرده را ندیده و این انتقادات اکتای براهنی کارگردان این فیلم را باعث شده که مدعی شده پخش‌کنندگان چیدمان‌های خود را از قبل آماده می‌کنند و این موضوع باعث کند شدن روند اکران فیلم‌های سینمایی شده است.
با چنین آماری اضافه‌شدن فهرست فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره اخیر و نیز فیلم‌هایی که می‌خواهند بدون نمایش جشنواره‌ای قرارداد اکران خود را ببندند، اوضاع دشوارتری را پیش روی فیلم‌های بازمانده از اکران قرار خواهد داد. اوضاعی که می‌تواند ادامه حیات حرفه‌ای شماری از با استعدادترین فیلمسازان سینمای ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد.



انتهای پیام/

ارسال نظر