صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵

هواپیما، هلیکوپتر و سلول‌های خورشیدی در یک پهپاد

جدیدترین نوع پهپادهای کاربردی که در حال آزمایش است، می‌تواند به دو حالت پرواز کند و با استفاده از بال‌های خورشیدی خود، زمان بیشتری را در آسمان بماند.
کد خبر : 161939

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از NewScientist، یکی از آرزوهای پروازی عصر مدرن، داشتن پرنده‌ای‌ است که بتواند با قابلیت هلیکوپترها از زمین برخیزد و با سرعت هواپیماها پرواز کند. در دنیای پرنده‌های خلبان‌دار نظامی و غیرنظامی، راه‌حل موتورهایی که تغییر جهت می‌دهند و پیشرانه را از جهتی دیگر خارج می‌کنند، تقریبا کارآمد بوده است و همین راه‌حل در سه نوع پهپاد نیز به کار گرفته شده است.


مشکل بزرگ روش تغییر جهت موتور برای پهپادها، مساله مصرف انرژی‌ است. وقتی قرار است ملخ‌ها ابتدا عمودی و سپس افقی شوند، مدتی موتورها بدون کاربری اصلی، مشغول کار خواهند بود که این باتری پهپاد را مصرف می‌کند و از طول زمان پرواز می‌کاهد.


محققان در دانشگاه مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمریکا موفق شدند پهپادی بسازند که بر همه این مشکلات غلبه می‌کند. این پهپاد که Quad (SUAV:Q) نام دارد، با همان تکنیک تغییر جهت موتور می‌تواند عمودی از زمین برخیزد و مانند یک هواپیما پرواز کند اما یک ویژگی جالب دیگر نیز دارد و آن هم بال‌هایی‌ است که وقتی از زمین برخاست، آنها را باز می‌کند. این بال‌ها با انرژی خورشیدی‌ای که جذب می‌کنند می‌توانند زمان پرواز پهپاد را چند برابر افزایش دهند و انرژی از دست رفته در تکنیک پرواز عمودی را جبران کنند.


بنابر اطلاعاتی که منتشر شده است، پهپاد کوآد هنوز در مراحل آزمایشی‌ است و فقط می‌دانیم که طول بال‌های گسترده آن به 180 سانتی‌متر می‌رسد و قابلیت حمل دوربینی با کیفیت بالا برای رصد خوشه‌های محصول را دارد. این پهپاد به‌طور خاص برای کاربری مراقبت از محصولات کشاورزی ساخته شده است و با سرعت بالا می‌تواند به دور مزرعه به‌پرواز درآید.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر