صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

در 11 ماهه امسال یک میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور کشف شده است

مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان اسفندماه، یک میلیارد و 78 میلیون تن ذخیره مهم و اساسی معدنی در سراسر کشور کشف شده است.
کد خبر : 161669

به گزارش گروه اقتصادی آنا از شاتا، «اسدالله کشاورز»با اعلام این خبر، افزود : گواهی کشف این میزان مواد معدنی از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت صادر شده و استان ها نیز در محدوده اختیارهای خود برای کشف مواد معدنی گواهی صادر کرده اند.


وی با اشاره به آزادسازی محدوده های بلاتکلیف برای اکتشافات معدنی، اضافه کرد: 127 پهنه با مساحت 485 هزار کیلومتر مربع در 11 ماه امسال کشف شده که بخشی از عملیات اکتشافی اولیه توسط سازمان زمین شناسی انجام شده است.


وی ادامه داد: از تعداد پهنه کشف شده، 102 پهنه برای استحصال مواد به بخش خصوصی واگذار شده و 25 پهنه نیز به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست و یا استقبال نکردن بخش خصوصی واگذار نشده است.


کشاورز گفت: فرایند شناسایی تعدادی از پهنه‌های واگذار شده به دلیل وسعت و شرایط جغرافیایی طولانی شده، ولی شناسایی 17 پهنه به اتمام رسیده است.


وی افزود: در این 17 پهنه، بالغ بر 300 نقطه امید بخش و محدوده ظرفیت دار مواد معدنی غنی وجود دارد که فضای اکتشاف مقدماتی و تفصیلی را در آینده طی می کند.


وی گفت: سال گذشته در مرحله نخست 17 هزار و 600 محدوده با مساحت 152 هزار کیلومتر مربع آزادسازی و اجازه اکتشاف داده شد.


کشاورز بیان کرد: 2 هزار و 500 محدوده به صورت قانونی ثبت شده و برای تعدادی دیگر نیز پروانه اکتشاف صادر خواهد شد.


وی تصریح کرد: هفته آینده نیز در مرحله آزادسازی دیگری، بیش از 6 هزار محدوده با وسعت 86 هزار کیلومتر مربع آزادسازی می شود.


کشاورز گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت اهتمام ویژه ای بر بخش معدن برای برون رفت از شرایط فعلی نفتی دارد که امروز در آن گرفتار شده‌ایم.


مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر بهره وری بیشتر از ذخایر معدنی کشور، افزود: هزینه واردات گچ بیشتر از هزینه ای است که صرف استخراج و بسته بندی آن در کشور می شود و متاسفانه با وجود این که متوسط عمق اکتشاف در جهان 80 متر است، در کشور 20 متر است.


وی افزود: هنوز نمی‌دانیم در اعماق پایین تر چه مواد معدنی و با ارزشی در کشور وجود دارد، در صورتی که مطالعات نشان می‌دهد تا عمق یک هزار و 100 متری مواد معدنی موجود است.


کشاورز خاطر نشان کرد: اگر هم اندیشی و هم فکری مناسبی داشته باشیم می توانیم در کنار حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، بخش معدن را نیز حفظ و اشتغالزایی خوبی در کشور ایجاد کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر