نشانگذاری طبیعی روی میوهها و سبزیجات با لیزر
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، پیترهاگ، مدیر بخش تجاری ایکا، در این باره میگوید: «این روش، یک شیوه تازه است. زمانی که متوجه این واقعیت شدیم که در تولیداتمان بیش از حد از مواد پلاستیکی و لوازم بستهبندی استفاده میکنیم، به دنبال این بودیم که راه هوشمندانهتری برای نشانگذاری محصولاتمان پیدا کنیم. البته بستهبندی پلاستیکی، خوبیهای خودش را دارد. مثلا ماندگاری برخی تولیدات را بالا میبرد. بنابراین دشمن ما نیست. اما در برخی موارد، استفاده از آن نالازم است چون ماندگاری را افزایش نمیدهد بلکه فقط هزینه را بیشتر میکند».
این طرح که به شکل آزمایشی آغاز شده بود، حالا تمدید شده است. دستگاه لیزری، نام محصول و کشور تولید کننده آن را به همراه یک کد روی پوست میوه حک میکند. پیشگامان این طرح معتقدند که این فرآیند هیچ اثر بدی روی مزه، بو یا ماندگاری محصولات ندارد.
هاگ میافزاید: «در این روش قسمتی از پوست میوه نور میبیند. لیزر، رنگدانههای پوست میوه را تبخیر میکند و نشانی به جا میگذارد. فرآیندی بسیار ظریف است، چون این نشان، اصلا از پوست میوه رد نمیشود و روی کیفیت یا طعم آن اثری ندارد».
فروشگاه ایکا توانسته است با این روش علاوه بر یافتن شیوهای آیندهنگر برای تبلیغ محصولات ارگانیک خود، هزینههایش را هم به شکل چشمگیری کاهش دهد. ایکا در نظر دارد این فناوری را در مورد میوههایی مثل سیب که پوستشان خورده میشود نیز به کار گیرد تا ببیند واکنش مشتریان چگونه است.
یکی از مشتریان به نام یوناس میگوید: «اولین بار است که چنین چیزی را میبینم، اگر جایگزین پایدارتری باشد طرفدارش هستم».
مشتری دیگری میگوید: «من دو بچه دارم. برایم خیلی مهمند. بنابراین همیشه سعی میکنم، جنس خوب بخرم. سعی دارم به محیط فکر کنم و بنابراین فکر میکنم این شیوه برای ما عالی است».
ممکن است برچسبهای روی میوهها کوچک باشند اما حافظان محیط زیست میگویند حتی برچسبهای کوچک روی خوراکیها هم تأثیر منفی زیادی بر محیط زیست دارد.
کییرا باکس، عضو کارزار زیست محیطی موسوم به «دوستان زمین» میگوید: «در سراسر زنجیره غذایی، از ابتدا تا زمانی که پاکت خوراکی به خانه ما میرسد، هرزرفت عظیمی در کار است. کارخانهداران و عمدهفروشان سعی دارند آن را کم کنند اما نمیتوانند مقدارش را به صفر برسانند مگر اینکه به بستهبندیهایی برسیم که آسان جذب طبیعت شوند و ناگزیر نباشیم در زمین دفنشان کنیم».
تنها در سال ۲۰۱۵ این فروشگاه زنجیرهای ۷۲۵ هزار بسته آووکادوی ارگانیک فروخته است که برای بستهبندی آنها چیزی حدود ۲۱۷ کیلومتر نوار پلاستیکی لازم است. گرچه این فناوری از سالها پیش در دسترس بوده اما نخستین بار است که به عنوان یک جایگزین پایدار برای نشانگذاری از آن استفاده میشود.
انتهای پیام/