برای سپردن فرش به قالیشوییها چه نکاتی را باید درنظر گرفت؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا از خراسان، حالا که باید کارها را به شرکت های بیرون داد، باید خوب دقت کنیم تا لذت شب عید به عزای از دست دادن وسایل بدل نشود. یکی از پرکاربرد ترین شرکت های شب عید، قالیشویی ها هستند. دخل و خرج که خود را مدافع حقوق شما می داند، سری به بازار قالیشویی ها زده است. در این گزارش می خوانیم که شما در قبال قالیشویی ها چه حقوقی دارید و اگر خدایی نکرده، به مشکل برخورد کردید از چه مسیری می توانید به حق خود دست پیدا کنید.
قالیشویی های مجاز را بیابید
اولین نکته ای که در مورد قالیشویی ها باید به آن توجه کرد، پیدا کردن قالیشویی مجاز است. جالب است بدانید که تعداد زیادی از قالیشویی های فعال در بازار مجوز فعالیت ندارند و اگر به آن ها مراجعه کنید، کسی نیست که از شما حمایت کند. پس اگر می خواهید خیالتان از انجام صحیح کار جمع باشد، به قالیشویی های مجاز مراجعه کنید.در مشهد مسئله قالیشویی های مجاز پیچیده تر است. آمارها نشان می دهد که تنها 70 قالیشویی دارای مجوز اتحادیه در مشهد وجود دارند و سایرین مجوزی ندارند. کافی است آگهی های روزنامه ها و مجلات و برچسب های قالیشویی ها را دنبال کنید تا متوجه شوید، قالیشویی های فعال بسیار بیشتر این تعداداست.به علاوه باید توجه کنیم که در صورت نداشتن مجوز رسمی از اتحادیه فروشندگان فرش دستباف که ناظر رسمی بر قالیشویان است، امکان پیگیری برای شکایات وجود ندارد. نکته مهم در این مسئله مجوز رسمی از اتحادیه است و پروانه کسب و مجوزهای دیگر به تنهایی به هیچ عنوان کفایت نمی کند.
قالیشویی های داخل شهر یا خارج شهر؟
یک مسئله که در پیگیری شکایات شما اهمیت زیادی دارد، داخل شهر بودن قالیشویی است. طبیعتا اتاق اصناف مشهد یا اتحادیه مشهد به مواردی رسیدگی می کند که در داخل شهر باشد. پس توصیه می کنیم قبل از این که قالی خود را به قالیشویی بسپارید، از موقعیت جغرافیایی آن مطمئن شوید.
وظایف و خدمات
حالا که قالیشویی مد نظر خود را پیدا کردید، لازم است از وظایف قالیشویی در قبال خود آگاه باشید. اولین وظیفه قالیشویی در قبال شما این است که روش شست وشوی قالی شما را اعلام کند. روشی که بسته به نوع فرش ما متفاوت است و هزینه های آن هم بالطبع فرق می کند. این موارد باید در پیش فاکتور قید شود.وظیفه دوم قالیشویی در قبال شما حفاظت قالی شما از بهم ریختگی رنگ ها یا پاره شدن فرش است. هیچ گونه بهانه ای در زمینه ضربه زدن به قالی قابل پذیرش نیست. اینکه قالی شما کهنه بوده یا فرش شما کیفیت مناسبی نداشته، اصلا دلایل قانع کننده ای نیست. این مسئله در مورد پرز دادن فرش ها نیز صادق است. به این ترتیب، قالیشویی در قبال ارائه خدمات موظف است تا فرش دریافت شده را به صورت کاملا سالم، تمیز و بدون خدشه به مشتری بازپس دهد. در صورت به وجود آمدن پارگی در فرش و یا موکت تحویل شده، عهده دار مسئولیت قالیشویی بوده است. آوردن بهانه قدیمی و کهنه بودن فرش توسط قالیشویی پذیرفته نیست، زیرا در ابتدای تحویل قالیشویی می تواند از گرفتن فرش کهنه ممانعت کرده و در صورت قبول هر گونه مسئولیت توسط مشتری به شست و شوی آن بپردازد.
قابل توجه است که در صورت رنگ کرم و روشن بر مبالغ دریافتی افزوده می شود.
اگر شکایت داشتیم!
در صورت هر گونه اشکال و شکایت از قالیشویی زیر نظر اتحادیه می توانیم از چند طریق به حل مشکل خود بپردازیم. اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و بازرسی اتاق اصناف دو محل اصلی برای مراجعه و شکایت شهروندان است.
در ابتدا باید بدانیم که در مسیر شکایت هیچ هزینه ای نباید شود و طرح شکایت بدون هزینه است.
آقای اصولی، رییس اداره بازرسی اتاق اصناف خراسان رضوی درباره مسیر شکایت می گوید: در صورت مراجعه به بازرسی اتاق اصناف می توانید با خیال راحت از شروع تا پایان و حل وفصل ماجرا به آن جا مراجعه کرده و نگران از این سازمان به آن سازمان رفتن نباشید.
رییس دایره شکایات بازرسی اتاق اصناف این گونه توضیح می دهد، مسیر کلی طرح شکایت در صورت بروز اختلاف به این صورت است که در ابتدا با مراجعه به اتحادیه مربوطه و یا بازرسی اتاق اصناف تمامی مدارک مستند برای ارائه شکایت را به همراه داشته باشید. به طور مثال فاکتور و یا پیش فاکتور ارائه شده توسط قالیشویی و نیز رسید پرداختی مبلغ شما به آن جا را باید در هنگام مراجعه به همراه داشته باشید. پس از ارائه اسناد و یا بیان اظهارات شاکی، در قالب مشخص بازرسی اتاق اصناف اعلام شکایت خود را تنظیم کرده و تحویل بخش بازرسی خواهید داد.
در صورت عدم نیاز به کارشناسی در همان جا تعیین خسارت شده و توسط بازرس به واحد صنفی ابلاغ خواهد شد. اگر مورد ذکر شده در شکایت نیاز به بررسی توسط کارشناس اتحادیه داشته باشد، به اتحادیه ارجاع شده و باید طی 10 روز کاری اعلام نتیجه شود.
رسیدگی به شکایت چقدر طول می کشد؟
پس از بازگشت از نظر کارشناسی، بازرس مقدار تخلف و یا تقلب را تعیین کرده و به واحد صنفی ابلاغ می کند. در مجموع به طور معمول روند بازرسی بین 10 تا 20 روز کاری به نتیجه رسیده و موضوع حل و فصل می شود.
دانشمندی در رابطه با عدم همراهی و استنکاف واحد صنفی متخلف می گوید: اگر واحد صنفی که مورد شکایت قرار گرفته از پرداخت خسارت و جلب رضایت مشتری سر باز زند، پرونده با تمامی اسناد و نظر کارشناسی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده و توسط دادگاه برای دریافت خسارت اقدام خواهد شد. مسئله ای که در این مورد از انواع شکایات به وجود می آید این است که در صورت ارجاع به تعزیرات واحد صنفی مجبور است به دلیل بازدارندگی از موارد بعدی دوبرابر میزان تخلف اعلام شده را به دولت پرداخت نماید. به همین علت توصیه می کنیم تا در همین جا واحد های صنفی به جلب رضایت مشتری خود بپردازند.
شکایت های موفق
دانشمندی با بیان این که آخرین شکایت انجام شده از صنف قالیشویان در ماه گذشته به سرانجام رسیده می گوید: در این پرونده که محل شکایت پارگی فرش بود، مبلغ 700هزار تومان واحد صنفی جریمه شد و در اتاق اصناف جلب رضایت مشتری صورت پذیرفت.
عمده شکایات صورت گرفته از واحدهای صنفی قالیشویی شامل پارگی فرش در اثر حمل و نقل نامناسب و شست وشوی نامناسب، استفاده از مواد شوینده نامناسب که منجر به تغییر رنگ می شود، تحویل اشتباه فرش ها و گم شدن و دریافت مبالغ اضافه تر از خدمات ارائه شده است.
انتهای پیام/