صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

رمزگشایی از رازهای مخفی در برف‌های قطب جنوب با کمک ربات‌های کاوشگر

دانشمندان ناسا به غیر از اینکه در سیارات دیگر به دنبال حیات هستند، در روی نقاطی از زمین نیز همانند قطب جنوب می‌خواهند نشانه‌هایی از حیات را بیابند و برای این کار از ربات‌های کاوشگر استفاده خواهند کرد.
کد خبر : 161056

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از DailyGalaxy، محققان ناسا فکر می‌کنند ممکن است گشودن رازهای مخفی در برف‌های قطب جنوب، شواهد قوی از حیات در خارج از کره زمین به آنها دهد.


دلیل اصلی علاقه ناسا به فعالیت‌های آتشفشان ارباس (Erebus)، آماده شدن برای کشفیات آینده در «کوه یخی» مشتری یعنی اروپاست. آنها در حال آماده‌سازی ربات‌های کاوشگر برای جست‌وجوی علائم حیات در این سیاره کوچک هستند و قطب جنوب می‌تواند زمین آزمایشی خوبی برای آنها باشد.


دانشمندان ناسا به دقت فعالیت‌های این آتشفشان را زیر نظر دارند. آنها اورگان‌های زنده میکروسکوپی را در فضای داخلی پیدا‌ کرده‌اند و سعی در جمع‌آوری اطلاعات با چند ابزار مختلف را دارند.


با آنکه بیش از سه قرن از کشف قطب جنوب می‌گذرد، اما این قاره مدفون زیر برف و یخ همچنان یکی از عجیب‌ترین و ناشناخته‌ترین نقاط کره زمین است. طبق توافق‌های بین‌المللی، کشورها فقط حق دارند برای تحقیق از زمین این قاره استفاده کنند. دانشمندان و محققان بسیاری سال‌ها صرف شناخت عجایب آن کرده‌اند و یکی از این عجایب کوه ارباس، تنها آتشفشان فعال در جنوبی‌ترین نقطه کره زمین است.



کوه ارباس در قطب جنوب


حالا ناسا می‌گوید که کوه ارباس، ممکن است دروازه‌ای برای شناخت دنیای دیگری باشد. ارتفاع این کوه نسبت به جزیره رز، که به عنوان مرکز قطب جنوب شناخته می‌شود، ۳۷۹۴ متر است و تقریبا تمام سال زیر برف و یخ مدفون است.


اما تفاوت این آتشفشان با بقیه آتشفشان‌هایی موجود در کره زمین، بخش زیرین آن یعنی اتاقک مرکزی است حالیکه در بقیه آتشفشان‌ها این بخش از سنگ‌های مذاب ساخته شده، در کوه ارباس، این بخش از سنگ‌ها و صخره‌ها جامد و سرد پر شده است که راه دسترسی به حجره تفتالی، بخش مواد مذاب، را مسدود کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر