صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵

اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور با حضور وزیر علوم فردا آغاز به کار می‌کند/ برگزاری مراسم اختتامیه با حضور دکتر ولایتی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از برگزاری اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی و وزیر علوم و صاحب‌نظرانی از کشورهای مختلف دنیا از فردا 3 اسفند در دانشگاه صنعتی دزفول خبر داد.
کد خبر : 160597

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سیدضیا هاشمی در نشست خبری که بعدازظهر امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: «فردا سه‌شنبه 3 اسفند اولین کنگره بین‌المللی جندی شاپور در شهر دزفول با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم برگزار می‌شود.»


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: «معرفی شیوه علمی و میراث فرهنگی ایران زمین در حوزه کار دانشگاهی هدف این کنگره است. دانشگاه جندی شاپور اولین دانشگاه در دنیا بوده است به این دلیل که در سال 1271 میلادی در شهر جندی شاپور راه‌اندازی شده است و از آن زمان همه ویژگی‌های یک دانشگاه خوب را داشته است و بعد از اسلام نیز تا مدت‌ها به کار خود ادامه داده است، بنابراین این ظرفیت را باید پرورش دهیم و ایرانیان باید نسبت به معرفی و احیای این میراث تمدنی تلاش کنند.»


او افزود: «از دو سال پیش پیشنهاد برگزاری این کنگره از سوی دانشگاه صنعتی دزفول مطرح شد که به احیای دانشگاه جندی‌شاپور پرداخته شود. این کار مورد استقبال و در نهایت موافقت وزیر علوم تحقیقات و فناوری قرار گرفت. یکی از سازمان‌هایی که در این حوزه نقش محوری داشته است کمیته فرهنگ و تمدن اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی بوده است. ریاست کنگره را وزیر علوم و ریاست شورای سیاست‌گذاری را دکتر ولایتی بر عهده دارد.»


هاشمی گفت:‌ «مهمانان و صاحب‌نظرانی از کشورهای مختلف دنیا در این همایش حاضر می‌شوند و سخنرانی می‌کنند. سخنران افتتاحیه دکتر فرهادی است و مقالات مختلف بعد از سخنرانی ایشان ارائه می‌شود. 130 مقاله به دبیرخانه این کنگره فرستاده شده است که در نهایت 59 مقاله پذیرفته شده‌اند و در کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور 41 مورد آنها به صورت سخنرانی و 18 مورد نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود.»


معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه گفت:‌ «همچنین در زمینه برگزاری این همایش، جمعا 6 کتاب (3 کتاب ترجمه از زبان‌های آلمانی و استانبولی و 3 کتاب تالیفی به زبان فارسی و انگلیسی) تالیف شده است. این کنگره در واقع فرصتی است که یکی از مهم‌ترین مظاهر تمدن ایران زمین و پیشینه آموزش عالی ایران شناسانده شود. ویژگی دانشگاه جندی‌شاپور این بوده است که دانشمندان مختلف را از شرق و غرب ایران دعوت کرده است و دانشجویان مختلفی در رشته‌های تجربی و ... در آن به کار آموزش و پژوهش می‌پرداختند. برگزاری این همایش مطمئنا یک کار فرهنگی است و ادامه آن می‌تواند در سطح ملی و جهانی نتایج تاثیرگذاری داشته باشد.»


او گفت: «همچنین در حوزه میراث فرهنگی نیز اقدامات مهمی انجام شده است تا به شناسایی شهر‌ جندی شاپور کمک شود. مجموعه سازمان میراث فرهنگی در این زمینه همکاری خوبی داشته است تا این نقطه افتخارآفرین به خوبی معرفی شود. دبیرخانه این کنگره قصد دارد بعد از برگزاری اولین کنگره اقدامات لازم برای برگزاری آن در سال‌های آینده را هم انجام دهد.»


هاشمی افزود:‌ «این کنگره به مدت دو روز برگزار می‌شود و اختتامیه آن بعداز‌ظهر روز چهارشنبه 4 اسفند با حضور دکتر ولایتی برگزار می‌شود. از جمله برنامه‌های جنبی این همایش بازدید از آثار شهر جندی‌شاپور است. همچنین عمده سخنرانان از دانشمندان کشورهای اروپایی و ترکیه و آثاری از کشورهای آلمان و اتریش است. جندی‌شاپور یک مرکزیت علمی و اعتبار علمی در سطح جهانی برای ایران بوده است اما متاسفانه عمده آثار آن اکنون به صورت گسترده در دسترس نیست و لازم است کاوش‌های باستان‌شناسی دوباره آنها را احیا کند.»


به گفته معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال حاضر دو دانشگاه کشور یعنی دانشگاه صنعتی دزفول به نام دانشگاه جندی‌شاپور و دانشگاه علوم پزشکی اهواز به نام دانشگاه پزشکی جندی‌شاپور نام‌گذاری شده‌اند.


فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی به زودی ابلاغ می‌شود


هاشمی در پایان به برگزاری جشنواره فارابی نیز اشاره کرد و گفت:‌ «مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره با حضور رئیس جمهور هفته گذشته برگزار و استادان برتر حوزه‌های علوم انسانی از کشورهای مختلف معرفی شدند و از اکنون مقدمات برگزاری نهمین جشنواره آغاز شده است و به زودی فراخوان آن از سوی دبیرخانه نهمین جشنواره فارابی اعلام می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر