سازمان میراثفرهنگی میزبان نمایشگاه گروهی آثار معرق چوب
وی افزود: «قدیمیترین روایت مربوط به جلوهگری هنر معرق بر روی شانههای چوبینی از شهر سوخته با قدمتی نزدیک به هزاره سوم تا پنجم پیشازمیلاد است. روایات دیگر حاکی از خلق آثار چوبی متعددی در ادوار مختلف تاریخی بعد از اسلام با جلوهگری هنر معرق است که بهصورت تزیینی عموماً بر بستر اشیای کاربردی نظیر رحل قرآن، جعبه، صندوقچه، میز و صندلی و درهای ورودی بناها و مانند آنها ظهور یافته است که البته با نقوش متنوعی همچون نقوش هندسی، گل و مرغ، نگارگری، اسلیمی و ختایی و نقوش حیوانی همراه بوده است.»
اینانلو ادامه داد: «بیش از 100 اثر از 35 تن از هنرجویان و شاگردان بنده در این نمایشگاه بهنمایش درآمده است. سبک تفکیک رنگ در حدود بیش از دو دهه در مسیر خود شاهد تلاشها و خطاهایی برای ارتباطگیری با مخاطب خود بهشکل صریح و بیواسطه بوده است.»
وی تأکید کرد: «در این سبک، هنرمند فقط مجری یک اثر هنری نیست، بلکه حقیقتاً خالق یک اثر محسوب میشود و همین امر درجه هنرمندی خالقان اثر را هم از یکدیگر متمایز میسازد، به این معنا که اگر طرحی یکسان را به چند تن از هنرمندان سبک تفکیک رنگ بسپارند نتیجه کار هر کدام با دیگری کاملاً متفاوت خواهد بود و این تفاوت از سر تفاوت در سبک یا نوع اجرا نیست، بلکه ریشهای عمیقتر دارد و به تفاوت در نوع نگاه هر هنرمند به اثر، میزان خلاقیت و میزان پایبندی او به مبانی بصری برمیگردد.»
این هنرمند پیشکسوت در پایان، ضمن ابراز آرزوی موفقیت برای تمام هنرمندان صنایعدستی، از معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی برای برپا کردن این نمایشگاه تقدیر و تشکر کرد.
معرق سنتی در طول سالیان دراز با تغییرات اندکی، در میان سایر رشتههای صنایعدستی، به حیات خود ادامه میداد، تا اینکه در آغاز دهه هفتاد، با ایجاد تفاوتهایی در نوع نگرش و همچنین در شیوه اجرا، سبک نوپای «تفکیک رنگ» پا به عرصه معرق ایران گذاشت. ابداع سبک تفکیک رنگ، که بهمنزله دمیده شدن روحی تازه در کالبد هنر معرق بود، ثمره سالها تلاش و پشتکار «استاد مهران امیر اینانلو» است که عاشقانه، با وفاداری به سنت و البته کسب تجارب گذشتگان و پایبندی بر اصول هنری، تفاوتی عمده در این هنر ایجاد کرده است، تفاوتی که ناشی از رعایت اصولی چون کنتراست، پرسپکتیو، ترکیببندی، استفاده خلاقانه از بافت چوب، نورپردازی و توجه به دانش طراحی است.
انتهای پیام/