صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵

دبیرخانه دائمی هم اندیشی دانشمندان برتر جهان اسلام تشکیل می‌شود

دراختتامیه هم‌اندیشی دانشمندان برتر کشور برضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی هم‌اندیشی دانشمندان برتر جهان اسلام تاکید شد.
کد خبر : 160567

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، همایش دانشمندان برتر کشور با سه محور جایگاه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در اکوسیستم تولید علم، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه آموزش‌عالی و نقش دانشمندان برتر در ترویج دانشگاه‌های نسل سوم به همت بنیاد نخبگان فارس و مرکز اطلاع‌رسانی جهان اسلامی طی دو روز در شیراز برگزار شد.


مدیران پنل‌های این همایش در روز اختتامیه به سخنرانی‌ها، نظرات و پیشنهادات را جمع‌بندی کردند.


دکتراحمد شعبانی، مدیر پنل فرصت‌ها و چالش‌های آموزش عالی در جمع بندی این پنل گفت: «در ساختار آموزش عالی، ماموریت‌ها و اعتبارسنجی‌ها باید تغییر و تحول اساسی داشته باشیم. تغییر این ساختار مستلزم منابع مالی است که باید تدارک دیده شود.»


او افزود: «تاکید بر نگاه واقع بینانه به آموزش عالی مهم است که باید به آن توجه داشته باشیم.»


دکترشعبانی گفت: «نمایه سازی ایده‌ها، و اولویت‌ها و یافتن راهکار برای مسائل حل نشده، افزایش نظارت نخبگان از دیگر مسائلی است که باید مدنظر گرفته شود.»


او ضرورت تشکیل دبیرخانه دانشمندان برتر توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را الزامی دانست و افزود: «این دبیرخانه باید مسائلی که در حوزه فرصت‌ها و چالش بیان می‌شود را با همکاری همه دانشگاه‌ها اولویت بندی کند تا برای نشست‌های بعدی راهکارهای این آسیب‌ها ارائه و دستورالعملی تهیه و به مقامات ارائه شود.»


دکتر رعنایی، مدیر پنل دانشگاه‌های نسل سوم نیز گفت: «دراین پنل طبق سخنرانی‌های صورت گرفته، چالش‌ها و فرصت‌ها مورد تاکید قرار گرفت و به نظر می‌رسد به جمع بندی رسیده‌ایم که با وضعیت کنونی نمی‌توان دانشگاه‌های نسل سوم را اداره کرد. البته درباره الزامات آن تفاوت نظرهایی وجو دارد ولی برای ایجاد آن اتفاق نظر داریم.»


او افزود: «سه ماموریت دانشگاه نسل سوم عبارتند از: آموزش، پژوهش و نوآوری، ارزش آفرینی و مشارکت در توسعه فناوری ملی»


دانشگاه نسل سوم قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند پژوهش‌های بنیادی و قوی انجام داده آن را تبدیل به نوآوری کند.


همچنین لازمه انجام این سه ماموریت تغییر نگرش در سطح کلان و همچنین درون دانشگاه‌ها است و مدیران ارشد باید با نگاهی تحول گرا تعریفی از دانشگاه‌های نسل سوم داشته باشند. علاوه براین، تغییر در نظام مدیریتی، ساختارها، فرهنگ و سیستم نیز مورد نیاز است.


انتهای پیام/

ارسال نظر