صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۰۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵

دور زدن ترافیک و آلودگی هوا با یوز ایرانی/ حداکثر سرعت این خودرو:80 کیلومتر بر ساعت

نمایشگاه خودروی تهران که شنبه به کار خود پایان داد، مهم‌ترین رویداد فناوری خودروی کشور در سال 95 بود.
کد خبر : 160366
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از جام جم، حتی اگر بخواهیم این نمایشگاه را با نمایشگاه خودروهای برقی‌ای مقایسه کنیم که تابستان سال 94 در محوطه پژوهشگاه صنعت نفت نیز برگزار شد، باز هم می‌توان گفت کمیت و کیفیت محصولات به نمایش درآمده در نمایشگاه خودروی تهران، یک سر و گردن از نمایشگاه پارسال بالاتر بود. حتی در بخش مربوط به خودروهای تجاری کمپانی‌های نامداری همچون ب‌ام‌و با محصولات هیبریدی، رنو با محصولاتی مانند فلئونس برقی، زوئی و توئیزی به نمایشگاه آمده بودند. کمپانی ام‌جی نیز محصول برقی خودرو را که دوشاخه شارژی را به پریز برق زده بود، چشم‌های علاقه‌مندان نوآوری را به سوی خود دوخته بود. تویوتا هم روی محصول هیبریدی پریوس حسابی تبلیغات به راه انداخته بود و در مجموع می‌توان گفت: روزگار سوار شدن بر خودروهای برقی از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است!

در این نمایشگاه سالنی به موتورسیکلت‌های برقی اختصاص یافته بود که گل سرسبد آن خودروی برقی دو سرنشین یوز بود. همان خودرویی که 29 دی امسال رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت نیز ضمن بازدید از آن سوارش شد و با آن رانندگی کرده بود. در نمایشگاه خودرو تهران تقریبا می‌شود گفت بازدیدکننده‌ای نبود که از مقابل این خودرو رد شود و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. علاقه‌مندان فناوری‌های نو، از مسئولان غرفه درباره قیمت و قابلیت‌های این خودرو می‌پرسیدند و دوست داشتند پشت فرمان آن بنشینند.



قیمت چند؟


مدیر پروژه خودروی دو نفره یوز درباره قیمت نهایی این خودرو گفت: ما فعلا می‌خواهیم صد دستگاه از یوز تولید کنیم تا ببینیم چقدر تقاضا برای این خودرو در بازار وجود دارد. این محصول جدید است و مردم آن را نمی‌شناسند. اگر با مزیت‌های آن در عمل آشنا شوند، قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد. ما براساس بازخوردی که از عرضه صد دستگاه اول می‌گیریم، شمارگان تولید را تعیین خواهیم کرد و آن وقت براساس حجم تولید قیمت قابل رقابتی برای خودرو تعیین و اعلام می‌کنیم.


حسین زیارتی یادآور شد: در نظر داشته باشیم نمونه فرانسوی این خودرو خودروی گرانقیمتی است. بعلاوه باتری خودرو را در اروپا به شما نمی‌فروشند و برای استفاده از خودرو باید باتری آن را اجاره کنید و ماهانه مبلغ ثابتی را به عنوان اجاره پرداخت کنید. اگر بخواهید باتری را بخرید در این صورت باید تا 5000 پوند (حدود 24 میلیون تومان) برای آن بپردازید. قیمت نمونه فرانسوی حدود 13 هزار یورو (نزدیک به 54 میلیون تومان) است و اگر این خودروی اروپایی برای فروش به ایران برسد، شاید تا حدود 60 میلیون تومان و بیشتر هم قیمت‌گذاری شود، اما ما تلاش می‌کنیم این خودرو را با قیمت خیلی پایین‌تری عرضه کنیم.


وی درباره اجزای هدایت خودرو علاوه بر فرمان نیز می‌افزاید: خودروی یوز فقط گاز و ترمز دارد و از جعبه دنده اتوماتیک بهره می‌برد. ترمزهای چهارچرخ دیسک نیز دارد و تمام آزمون‌های استاندارد ترمز را با موفقیت پشت سر گذارده است.


یوز چهارچرخ چطور متولد شد؟


حسین زیارتی، مدیر پروژه خودروی برقی دوسرنشین یوز درباره داستان تولد این خودروی کاربردی در کشور گفت: ما ابتدا در سال 87 مطالعات خودمان را درباره طراحی و ساخت خودروی برقی آغاز کردیم. در سه دوره مسابقات دانشگاه شریف نیز شرکت کردیم و در هر سه دوره موفق به کسب مقام اول شدیم. بعد از آن سال 93 در قالب شرکت دانش‌بنیان «پاراکس‌موتور» فرآیند تجاری‌سازی دستاوردهایمان را آغاز کردیم.بحث خودروهای برقی در کشور ما موضوعی استراتژیک است و جزو نیازهای درجه اول زندگی در بسیاری از شهرهای شلوغ محسوب می‌شود. از همین رو، دولت نیز مایل است از بخش خصوصی دانش‌بنیان و فعال در این حوزه حمایت کند. مجموعه ما نیز با توجه به سابقه‌ پربارش در ایده‌پردازی و موفقیت در مسابقات مختلف از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین مورد حمایت قرار گرفت. اکنون تجاری‌سازی محصولاتمان را آغاز کرده‌ایم و خودروی یوز فقط یکی از محصولات ماست.


تمام قطعات یوز را در داخل کشور ساخته‌ایم


مدیر پروژه خودروی برقی دو سرنشین یوز تأکید داشت خودروی ما به طور کامل ساخت داخل است و طراحی مجدد در مورد آن انجام شده است. حسین زیارتی گفت: همه بخش‌های خودروی یوز، شامل شاسی و سامانه تعلیق و فرمان و بدنه با کمک 50 شرکت قطعه‌ساز داخلی در کشور ساخته شده است. طراحی قطعات نیز به طور کامل کار شرکت خودمان است. شرکت ما در قزوین مستقر است و اکنون حدود 30 نفر نیروی کار جوان داریم و دو سال است روی این پروژه کار می‌کنیم. وی در مورد برنامه‌های پیش روی این محصول افزود: در حال حاضر تولید نیمه‌صنعتی خودرو انجام شده و در حال گذراندن آزمون‌های استاندارد خودرو هستیم تا مراحل مربوط به شماره‌گذاری‌اش انجام شود. پس از آن صد دستگاه از این خودرو تا اوایل تابستان سال آینده تولید خواهد شد.


وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از این خودرو در کشور ساخته شده گفت: فعلا ده دستگاه از آن را ساخته‌ایم و بیشتر آزمون‌های استاندارد برای بالابردن کیفیت را روی آن انجام داده‌ایم. مهندس زیارتی درباره ویژگی‌های فنی خودروی یوز گفت: حداکثر سرعت این خودرو 80 کیلومتر بر ساعت است و مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری‌های آن سه ساعت است. خودروی یوز با شارژ کامل می‌تواند مسافت صد کیلومتری را طی کند.


قابلیت شیب‌پیمایی این خودرو در حدی است که تمام شیب‌های دشوار تا 30 درصد را می‌تواند طی کند و با این حساب از پس بالارفتن از شیب‌دارترین خیابان‌های تهران با سرعت 40 تا 50 کیلومتر بر ساعت نیز برخواهد آمد. توان موتور این خودرو 15کیلووات معادل 17 اسب بخار است. نفر دوم نیز پشت سر راننده می‌نشیند و پاهایش را دوطرف صندلی راننده قرار می‌دهد.


حمایت‌های موثر


مهندس زیارتی درخصوص حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این پروژه یادآور شد: اگر معاونت علمی تا کنون از ما حمایت نکرده بود، امکان نداشت بتوانیم موانع پیش روی توسعه این خودرو تا به این مرحله را سپری کنیم. در بحث تولید نیز به ما کمک زیادی کردند. در زمینه مجوز گرفتن و تعریف محصولات جدیدی مانند این خودرو، جز با حمایت نهادهای دولتی نمی‌توان کاری از پیش برد. خوشبختانه مجموعه معاونت علمی به طور مکرر پروژه را پیگیری می‌کند و جلسات مداوم با اداره‌های استاندارد و راهنمایی رانندگی برگزار می‌کند. از سوی دیگر بسته‌های حمایت مالی نیز دارند که در قالب وام دریافت کرده‌ایم و تا به امروز به تجاری‌سازی این محصول کمک زیادی کرده است.


قابلیت پارک عمودی و مزیت‌های دیگر



خصوصیت منحصربه‌فرد این خودرو این است که چون طول این خودرو به اندازه عرض یک خودروی معمولی است، می‌توان به‌صورت طولی این خودرو را در خیابان پارک کرد و از این نظر توسعه آن راهکار موثری برای کمک به حل مشکل پارک خودروهاست. بویژه در شهرهایی مانند تهران که خیلی‌ها برای کارهای روزمره و رفتن به محل کار از خودروی شخصی به صورت تک‌سرنشین استفاده می‌کنند. بعلاوه درهای این خودرو به صورت پروانه‌ای و روبه‌بالا باز می‌شود و همین امر موجب می‌شود به فضای کمتری برای پارک‌کردن احتیاج داشته باشد. مدیر پروژه یوز اشاره کرد: این محصول در رده موتورسیکلت چهارچرخ قرار می‌گیرد و شرکت دانش‌بنیان پاراکس موتور اولین شرکتی است که این محصول فناورانه را در کشور تولید می‌کند. حتی آیین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی نیز در حال تغییر است و این نوع محصول در حال اضافه شدن به آن است. وی در خصوص این که با چه نوع گواهینامه‌ای می‌توان با این خودرو رانندگی کرد نیز گفت: بر اساس آیین‌نامه‌ها فعلا با هر دو گواهینامه موتور یا خودرو می‌توان با یوز رانندگی کرد.


از مزیت‌های دیگر این خودروی برقی دوستدار محیط‌زیست، به امکان تردد در منطقه طرح ترافیک شهرهای شلوغی مثل تهران می‌توان اشاره کرد. مدیر پروژه یوز درباره امکان شارژ سریع این خودرو گفت: اگر ایستگاه‌های شارژ سریع به عنوان یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه این نوع خودروها در دستور کار برنامه‌ریزان قرار گیرد، در این صورت قابلیت شارژ سریع نیز برای این خودرو مقدور خواهد بود که در این صورت زمان سه ساعته شارژ کامل باتری‌ها به 45 دقیقه کاهش خواهد یافت.


شباهت خانوادگی یوز ایرانی و توئیزی فرانسوی


مدیر پروژه خودروی یوز درباره شباهت این خودرو به محصول برقی رنو با نام توئیزی گفت: برای شروع کار از نمونه‌ای که شرکت رنو در اروپا ساخته بود ایده گرفتیم تا هزینه‌های توسعه محصول و مهندسی کار پایین بیاید. ما در واقع از طراحی مفهومی رنو استفاده کردیم. محصول رنو که در سال 1391/2012 معرفی شد، نوعی از طراحی خودرو مانند خودروهای سدان و SUV (شاسی‌بلند) بود و بنابراین شکل ظاهری اینها مشابه هم است. البته در نظر داشته باشیم کمپانی رنو پلتفرم طراحی این خودرو را به صورت منبع باز (Open Source) در اختیار قرار داده و این که ما از آن استفاده کرده‌ایم مشکل حقوقی ندارد. زیارتی همچنین یادآور شد: هزینه طراحی خودرو برای یک خودروی معمولی بالغ بر 400 میلیون یورو است و برای مجموعه‌های دانش‌بنیان و نوپایی مانند مجموعه ما سرمایه‌گذاری در این حجم امکانپذیر نیست. به همین علت ما همان مسیری را طی کردیم که خودروسازان بزرگی مانند تویوتا طی کردند. ما نیز برای تسریع در رسیدن به قطار فناورانه خودروسازان بزرگ جهان، ترجیح دادیم چرخ را از اول اختراع نکنیم و از تجربیات خودروسازان بزرگ جهان استفاده کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر