صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی ایران خبر داد:

صادرت 1/7 میلیارد دلاری از شهرک‌ها و نواحی صنعتی

 معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در اولین نشست شورای اطلاع رسانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ضمن تشریح اهمیت بنگاه های کوچک ومتوسط در ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی کشور  از  استقرار 1000 واحد صنعتی صادرتگرا  در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور خبرداد و گفت:  صادرات محصولات  این واحدهای صنعتی به بیش از 1/7 میلیارد دلار می رسد.
کد خبر : 159943

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ، علی یزدانی در این نشست تخصصی که با هدف ارتقا سطح آگاهی مخاطبان از پتانسیل های موجود در شهرکها و نواحی صنعتی برگزار شد، تشکیل این شورا را در ایجاد یک خرد جمعی موثر برشمرد وگفت: با همفکری و تعامل ‌موثر می توان بسترهای خوبی جهت بهبود وضعیت صنعت به ویژه صنایع کوچک و متوسط که بیش از 96 درصد کل صنایع کشور را در بر گرفته فراهم کرد.


مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ضمن تشریح سیاست ها و اقدامات حمایتی سازمان و ضرورت اطلاع رسانی از پتانسیل های موجود در این بخش خاطر نشان کرد: هم اکنون 290 ناحیه روستایی در سراسر کشور وجود دارد که در جهت کاهش مهاجرت روستاییان به کلان شهرها و ایجاد اشتغال در این مناطق با همکاری معاونت توسعه روستایی طرح های خوبی در نظر گرفته شده است.


یزدانی با اشاره به سیاست های سازمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری و ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و تصریح کرد: ما موظف هستیم واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی کشور را آسیب شناسی و برای حل مشکلات این واحدها راهکارهای اساسی انجام دهیم.


وی بازدید از 250 شهرک و ناحیه صنعتی را در همین راستا توصیف کرد و گفت: نظارت بر وضعیت شهرکها و نواحی صنعتی و واحدهای مستقر در این مناطق با جدیت در حال پیگیری است و در این راستا تمهیداتی جهت تامین منابع ملی برای واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده است.


وی بازار سرمایه به ویژه بورس کالا و فرابورس را یکی از راههای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط توصیف کرد و گفت: سازمان با همکاری سازمان بورس سعی در رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی از طریق بازار سرمایه دارد.


معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت اجرای طرح رونق را نیز در جهت رفع کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی غیر فعال و واحدهایی که زیر ظرفیت مشغول فعالیت هستند، برشمرد و از اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی در قالب این طرح خبر داد.


یزدانی در ادامه ضرورت اطلاع رسانی وتبیین پتانسیل های موجود را مورد تاکید قرار داد و ضمن استقبال از همکاری با شبکه ایران کالا و حمایت این شبکه از واحدهای کوچک و متوسط خاطر نشان کرد: ما نیز آمادگی داریم با مشخص شدن انتظارات این شبکه از سازمان و شاخص های در نظر گرفته شده، همکاری خود را در اسرع وقت با این شبکه آغاز نماییم .


وی قانون دسترسی آزاد اطلاعات را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مجموعه هر نوع اطلاعاتی که به بهبود وضعیت صنعت ، اشتغال و همچنین نهادینه سازی فرهنگ مصرف کالای ایرانی منجر شود در اختیار رسانه ها به ویژه صداو سیما قرار خواهد داد.


افزایش میزان نفوذ کالای داخلی در سبد کالای ایرانی


همچنین در این نشست مقیمی عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی سازمان نیز به تشریح ماموریت های اصلی سازمان نظیر حمایت و ساماندهی بنگاه های کوچک و متوسط ، بهم رسانی این بنگاه ها ، حمایت از تامین منابع مالی و تاسیس نهادهای مالی مورد نیاز از قبیل بانک صنایع کوچک و... پرداخت.


معاون و برنامه ریزی سازمان در ادامه کاهش هزینه سرمایه گذاری را از مزیت های استقرار واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی برشمرد و خاطر نشان کرد: این مجموعه با فراهم ساختن زیر ساخت های عمرانی و همچنین اعطای 7تا 13 سال معافیت مالیاتی، فضای مناسبی را برای حضور سرمایه گذاران در این مناطق فراهم کرده است.


مقیمی در این نشست همچنین خواستار افزایش میزان نفوذ کالای داخلی در سبد کالای ایرانی شد و خاطر نشان کرد: برای اینکه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در اولویت بیشتری قرار گیرد باید شبکه مصرف و تولید همزمان مورد توجه قرار گیرد، به عبارت دیگر هم مصرف کنندگان و هم تولید کنندگان به صورت شبکه ای در نظر گرفته شوند تا برنامه های ساخته شده توسط صدا و سیما از تاثیر گذاری بیشتری برخوردار باشد.


نجفی سولاری استاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای اطلاع رسانی سازمان نیز در این نشست آگاهی سازی واانعکاس مناسب تلاش های انجام شده از طریق این اتاق فکر را موثر برشمرد و گفت: رسانه نیاز به آشنایی بیشتر از توانمندی ها و پتانسیل های موجود در بخش صنعت دارد. لذا با برگزاری این نشست ها می توان محتوای مناسبی برای اصحاب رسانه فراهم کرد و از سوی دیگر مردم نیز با توانمندی های بخش صنعت به ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی آشنا خواهند شد.


موسویان رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای اطلاع رسانی سازمان نیز در این جلسه با اشاره به مهاجرت کسب وکار سنتی به کسب وکار دیجیتال و استفاده از بستر های تجارت الکترونیک خاطر نشان کرد: باید کسب وکارها بصورت شبکه ای که دولتمردان هم حضور دارند با یکدیگر مرتبط باشند و با بهر ه مندی از اطلاعات روز در جهت هم افزایی حرکت کنند.


وی ایجاد این شبکه ارتباطی را در توانمند سازی واحدهای صنعتی ، تعاونی ها و... موثر برشمرد وافزود: متاسفانه در این زمینه تجربه موفقی نداشتیم اما می توان با شکل گیری اتاق های فکر به سمت خرد جمعی و هکاری کسب وکارها به صورت شبکه ای حرکت کرد.


زابلی زاده مدیر شبکه ایران کالا نیز در اولین جلسه شورای اطلاع رسانی ، راه اندازی این شبکه را فرصت مناسبی توصیف کرد و گفت: فضای مناسبی برای حضور و معرفی واحدهای صنعتی در رسانه فراهم شده است که با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی می توان در جهت تقویت بنگاه های کوچک ومتوسط ، ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی حرکت کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر