صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵

اطلاعات جدید از قتل در مالزی/ جدی‌ترین رقیب رهبر کره شمالی ترور شد

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی رو گذشته در خبری فوری اعلام کرد برادر ناتنی رهبر کره شمالی در مالزی کشته شده است. برخی رسانه‌ها نیز مدعی شدند که این قتل، یک پروژه امنیتی طراحی شده از سوی دولت کره شمالی است.
کد خبر : 159196

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رسانه‌ها نوک پیکان اتهام را به سوی دولت کره شمالی گرفته‌اند. از جمله رسانه‌های کره جنوبی و همچنین رسانه های غربی همچون رویترز و بلومبرگ نوشته‌اند که «کیم جونگ نام» در فرودگاه کوآلالامپور توسط دو زن که تصور می‌شود از نیروهای کره شمالی باشند مسموم و کشته شده است.


شاید سوابق کیم جونگ نام باعث شده باشد تا دولت پیونگ یانگ در مظان این اتهام قرار گیرد. در حقیقت، مسن‌ترین مرد خانواده کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی، کسی نبود جز کیم جونگ نام، 46 ساله که طبیعتا باید جانشین اصلی پدرش به شمار می‌رفت.


اما دیلی میل نوشته است که کیم جونگ نام در سال 2001 در فرودگاه توکیو و به هنگام ورود به ژاپن با گذرنامه تقلبی بازداشت شد. این موضوع به شدت کیم جونگ ایل را ناراحت کرد. علاوه بر این موضوع، بخت جانشینی کیم جونگ نام به دلایل موروثی پایین بود. مادر او، سونگ های ریم، مورد نفرت کیم ایل سونگ نخستین رهبر کره‌شمالی قرار داشت و همین کافی بود تا پسران این زن هر چه بیشتر از حکمرانی بر کره‌شمالی دور شوند.


این موضوع باعث شده بود تا کیم جونگ نام برای سال‌ها در خارج از کره شمالی و به طور مخفیانه زندگی کرده و البته همواره در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها به نقد عملکرد دولت کره شمالی بپردازد.


کیم یونگ هوی و جانگ سونگ تائک، عمه و شوهر عمه کیم جونگ اون، رهبر کنونی کره شمالی پسری نداشتند و نقش قابل توجهی در آموزش و رشد کیم جونگ نام بازی کردند. جانگ سونگ تائک در سال 2014 به دستور کیم جونگ اون به اتهام فساد اخلاقی و تلاش برای سرنگونی حکومت اعدام شد. این موضوع قطعا باعث شکاف بیشتر میان کیم جونگ اون و کیم جونگ نام شده بود.


پیشتر نیز برخی رسانه‌ها در کره‌ جنوبی گمانه‌زنی کرده‌ بودند که کیم جونگ نام مورد علاقه دولت چین، یعنی مهمترین حامی کره‌شمالی است. به گزارش این رسانه‌ها، دولتمردان چینی حساب ویژه‌ای روی کیم جونگ نام باز کرده‌ بودند تا اگر اوضاع در کره‌شمالی وفق علاقه آن‌ها پیش نرفت، وی را جانشین کیم جونگ اون کنند.


به هر حال پرونده این فرد از خاندان حاکم کره شمالی روز گذشته بسته شد و هنوز مدرک دقیقی درباره چگونگی کشته شدن کیم جونگ نام ارائه نشده است، اما آژانس امنیتی کره‌جنوبی به شدت به دو زن برای انجام عملیات قتل برادر رهبر کره‌شمالی مظنون است.


مقام‌های پزشکی در مالزی همچنان دلیل مرگ نام را اعلام نکرده‌اند. او در سال‌های اخیر به همراه همسر دومش در ماکائو تحت حمایت دولت چین زندگی می‌کرد، بنابراین احتمالا دولت چین نیز برای یافتن سرنخی از مرگ کیم جونگ نام اقدام خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر