صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
معاون حمل‌ونقل وزیر راه:

انتقال ایستگاه راه‌آهن به خارج شهر منتفی شد/ اطلاعات نادرست به شهردار داده بودند

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره پیگیری طرح انتقال خروج راه‌آهن تهران به خارج از شهر گفت: در هیچ جای دنیا چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود و اطلاعات درستی هم به شهردار تهران نداده بودند و به همین دلیل این طرح منتفی شد.
کد خبر : 158745

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در برخی کشورها چندین ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر وجود دارد، گفت‌: حتی در برخی کشورها شهرداری برای تسهیل حمل و نقل دورن شهری درخواست راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن جدید را از شهرداری دارد. در برخی کشورها هم شهرداری برای ایجاد ایستگاه راه‌آهن بخشی از هزینه‌های خرید زمین را تامین می‌کند.


وی تصریح کرد: بر همین اساس طرح انتقال خروج ایستگاه راه‌آهن تهران هم منتفی شد و از سوی دیگر خط 3 متروی تهران به ایستگاه راه‌آهن متصل شد. به دنبال آن هستیم تا تونلی نیز برای اتصال زیرزمینی این خط مترو و ایستگاه راه‌آهن ایجاد کنیم تا مردم ناچار به آمدن بر روی سطح زمین و بازگشت دوباره به زیر زمین برای استفاده از راه‌آهن نباشند و به یکباره از یک تونل زیرزمینی به مد حمل و نقلی درخواستی دسترسی داشته باشند.


تقی‌زاده عنوان کرد: تفاهم‌نامه ای در این راستا به امضا رسیده و اقدامات عملیاتی هم آغاز شده است.


ترانزیت جاده‌ای 5 هزار تن کالا در 9 ماهه امسال


وی درباره ترانزیت کالا نیز ادامه داد: ترانزیت کالا محلی برای درآمدزایی بسیاری از کشورها است و از سوی دیگر به لحاظ وجهه بین المللی هم برای کشورها دارای اهمیت است.


تقی‌زاده با بیان اینکه متاسفانه بحث ترانزیت و حلقه‌های متصل به آن در کشور ما تحت عنوان لجستیک نام برده می‌شود که متولی خاصی هم ندارد، اضافه کرد: کارگروهی را در همین راستا راه‌اندازی کردیم تا بخش‌های مدعی فعالیت در این حوزه گرد هم آیند تا جهت‌دهی در بخش ترانزیت ایجاد شود چرا که جایگاه ایران در این بخش ممتاز است.


وی با بیان اینکه کمیته‌های کاری کارگروه لجستیک تشکیل شده است، عنوات کرد: در 9 ماهه ابتدای امسال 5 هزار و 673 تن ترانزیت در بخش جاده‌ای کشور انجام شده که یک هزار و 214 تن آن کالاهای نفتی و 4 هزار و 459 تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی است.


تقی‌زاده گفت: در مدت مذکور 735 هزار تن نیز ترانزیت ریلی انجام شده که این میزان در دو سه سال گذشته حدود 200 هزار تن بوده است.


معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره طرح جامع حمل و نقل کشور نیز افزود: این طرح در سال 82 وصول شد و اجرای آن نیز به اتمام رسیده است. البته یکی از فازها به علت اینکه مبلغ قرارداد به مشاور آن پرداخت نشد، عملیاتی نشد که با این حال سایر مدها در حال انجام است.


وی درباره راه‌اندازی بنادر خشک در کشور نیز بیان کرد: پروژه‌ای را برای امایش مراکز لجستیکی کشور تعریف کردیم که در آن قرار است تا جانمایی بنادر خشک نیز انجام شود.


تقی‌زاده درباره راه‌اندازی ایستگاه‌های TOD (توسعه ناوگان مبتنی بر حمل و نقل همگانی) نیز اظهار کرد:‌ در شهرسازی ریل پایه خودمان موظف به ایجاد 10 ایستگاه TOD ظرف یک سال در کشور کردیم که اکنون در 8 ایستگاه کرج، ورامین، پیشوا، محمدیه، قرچک، هشتگرد، اسلامشهر و قزوین مطالعات را انجام داده‌ایم.


وی تصریح کرد: قصد داریم بر روی ایستگاه‌های راه‌آهن مشهد و قم نیز ایستگاه‌های TOD را دنبال کنیم اما ایستگاه‌های اسلامشهر، قزوین و ورامین نیز جزو اولیت‌های ما هستند.


تقی‌زاده درباره مکان‌یابی ایستگاه دوم راه‌آهن تهران هم گفت: در این زمینه با یک مشاور بین‌المللی قرارداد داریم که اکنون بر روی 3 ایستگاه تهران، قم و مشهد نیز کار می‌کند و یکی از وظایف آن مکان‌یابی ایستگاه دوم راه‌آهن تهران است که با طرح تفصیلی شهر هم هماهنگ باشد. در صورتی که تعامل لازم صورت گیرد به احتمال بسیار تکلیف این ایستگاه ظرف 6 ماه آینده روشن خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر