صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
نقدهای بهروز آقاکندی منتشر شد

نقد شعرهایی که به عادل فردوسی‌پور تقدیم شد

بهروز آقاکندی که طی سال‌های اخیر به انتشار نقدهای ادبی خود در مطبوعات مختلف پرداخته، بخشی از نقدهای خود را در قالب کتابی منتشر کرده است.
کد خبر : 15871

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا سومین کتاب بهروز آقاکندی با نام «نقد: ورطه فرو ریختن؛ ورطه ساختن» از انتشارات فصل پنجم منتشر شد. او که به صورت حرفه‌ای در روزنامه های آرمان، اطلاعات، اعتماد، قدس و... به فعالیت در حوزه نقد ادبیات و سینما می پردازد، در این کتاب، به نقد 29 کتاب از 29 شاعر معاصر پرداخته است.


وی در یادداشتی که ابتدای کتاب آمده به بعضی مشکلات منتقدین و کسانی که در این حوزه بصورت حرفه ای و تخصصی فعالیت می کنند پرداخته است: «با ورود به این حوزه، از حقوق و مزایای بی‌نظیری هم بهره‌مند می‌شوید؛ به‌طوری‌که قول می‌دهم بعد از ده سال فعالیت به‌عنوان منتقد، می‌توانید خودتان را یک لیوان آب‌میوۀ تازه مهمان کنید و پیاده به خانه برگردید. به همۀ این‌ها شأنی را که برای شما در جایگاه مؤلف قائل‌اند هم اضافه کنید؛ شأنی که باعث می‌شود تلفن را بردارید و از اشتباه تایپ‌شدن اسمتان، حذف‌شدن بخشی از متنتان که نقطۀثقل نوشتۀ شما هم بوده، حرف بزنید یا از عوض‌شدن تیتر؛ حتی نمونه‌هایی ازقبیل درج اسم کسی دیگر پای کار گزارش شده است.


کلاً حوزۀ جالبی است این نقد. اول اینکه خیلی خوش می‌گذرد. جای شما خالی؛ دوم اینکه هر دم از این باغ بری می‌رسد؛ سوم اینکه شما ضعف‌های کار را پیدا و به مؤلف گوشزد می‌کنید؛ چهارم اینکه او می‌رود آن‌ها را در کتاب‌های بعدی‌اش برطرف می‌کند و اگر هم‌صنف باشید، از شما پیشی می‌گیرد. پنجم اینکه طرف برای همیشه از شما متنفر خواهد شد. ششم اینکه همیشه پشت سرتان تف و لعنت هست و...!»


در این کتاب نقدهایی بر آثار شاعرانی مثل عبد الجبار کاکایی، حمیدرضا شکارسری، گروس عبدالملکیان، مجید سعدآبادی، هادی حسینی نژاد، یزدان سلحشور، مهرنوش قربانعلی، حسین جنتی، عباس کریمی، علیرضا قزوه، لیلا کردبچه، عبدالصابر کاکایی، مریم جعفری آذرمانی، بابک اباذری، سابیر هاکا، هادی خوانساری، پرویز بیگی حبیب آبادی، امید صباغ نو، مهدی اشرفی، حسین جنت مکان، شیما شاهسواران احمدی، کیانوش خانمحمدی، رسول پیره، علیرضا بهرامی، مجید تیموری وحامد ابراهیم پور ... خواهید خواند.


در صفحه تقدیمیه، کتاب به عادل فردوسی‌پور و برنامه 90 تقدیم شده است. آقاکندی در یادداشت‌هایی به این نکته اشاره کرده است که ما در سایر حوزه ها به کسانی مثل فردوسی پور نیاز داریم. کسانی که بر اساس صداقت و تخصص به حرفه خود ادامه می دهند و با به چالش کشیدن مشکلات و موانع پیشرفت، سعی در ترسیم افق های بازتری دارند. ویژگی هایی که شاید از مهم ترین دلایل موفقیت هایی آقاکندی باشد؛ موفقیت هایی که با توجه به سن کم وی نمود بیشتری پیدا کرده اند.


با این تفاسیر، آقاکندی احتمالاً جنجالی‌ترین کتاب خود را روانه ی بازار نشر کرده است و با توجه به ماهیت تند و تیز نقد و پایین بودن قدرت نقد پذیری در کشورمان، وی باید منتظر بازخوردهای مختلفی در رابطه با کتاب خود باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر