صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
وزیر علوم خبر داد

439 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های سوئد تحصیل می‌کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تحصیل 439 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های کشور سوئد خبر داد و از حضور دانشجویان این کشور در دانشگاه‌های ایران استقبال کرد.
کد خبر : 158563

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمد فرهادی ظهر امروز در دیدار با آن‌لینده، وزیر امور اروپایی و تجارت خارجی کشور سوئد در وزارت علوم گفت: «ما امروزه روابط بسیار نزدیک علمی و تحقیقاتی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، اتریش، فرانسه و ایتالیا داریم. تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک علمی و تحقیقاتی و برگزاری جلسات بین روسای دانشگاه‌های دو کشور از مهمترین تعاملات است.»


وزیر علوم ادامه داد: «در سطح ملی کارگروه‌های علمی دو کشور راه‌اندازی شده است و ثمرات خوبی داشته است.»


او به امضای تفاهم‌نامه‌ دو کشور ایران و سوئد در سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران اشاره کرد و آن را در روابط علمی دو کشور مهم ارزیابی کرد. فرهادی افزود: «در حال حاضر حدود 439 دانشجوی ایرانی در کشور سوئد مشغول به تحصیل هستند و امیدوارم در آینده این تعداد افزایش یابد و دو سویه شود. مطمئنا به غیر از بعضی رشته‌های فنی و نا‌نو تکنولوژی، رشته‌های تحصیلی دیگر در بخش‌های اسلام‌‌‌‌شنا‌سی، خاورمیانه‌شنا‌سی و همچنین هنر اسلامی و ایرانی در دانشگاه‌های ایران را در کمتر جایی از جهان می‌توان یافت، به همین دلیل می‌توانیم پذیرای داوطلبان و دانشجویان کشور سوئد در این رشته‌ها باشیم.»


فرهادی گفت: «انجام پروژه‌های کلان GIS بین دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه ملا‌یر و تربت‌حیدریه با حمایت یک میلیون یور‌ویی اتحادیه اروپا نشان داده است که در بخش پروژه‌های مشترک و در چهارچوب برنامه horizon2020 نیز می‌توان برنامه‌های گسترده‌ای را انجام داد. همچنین همکاری دانشگاه گلستان با دانشگاه اوپسالا در بخش زمین‌شنا‌سی و دانشگاه بوعلی سینا همدان با دانشگاه lulea ‌سوئد و راه‌اندازی کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه اوپسالا از دیگر نمونه‌های این همکاری‌های علمی است.»


او وظیفه سیاست‌گذاری کلان، نظارت و حمایت را از جمله وظابف وزارت علوم اعلام کرد و گفت: «کار اجرایی و عملیاتی از سوی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی صورت می‌گیرد و انتظار داریم کارگروه‌ همکاری‌های دو جانبه علمی و تحقیقاتی در سطح سیاست‌گذاری، اجرا و پیشبرد سیاست‌ها بین دو کشور عملیاتی شود.»


در ادامه لینده، وزیر امور اروپایی و تجارت خارجی سوئد نیز گفت: «نسبت به میزان پیشرفت علم و فناوری در ایران واقف هستیم و همکاری‌های خوبی در حوزه بهداشت، علوم و مهندسی در ایران داریم. در سوئد 3.8 درصدGDP به تحقیقات اختصاص پیدا می‌کند و دولت سوئد در 10 سال گذشته سرمایه‌گذاری مطلوبی در تحقیقات داشته است و در تلاش است آن را افزایش دهد. سوئد یک مقصد عالی در سطح دنیا است و در تلاشیم به بورسیه‌های دیگر کشور‌ها که بتوانند در سطح بین‌المللی تحقیق و همکاری داشته باشند، کمک کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر