صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
عضو هیات علمی واحد بجنورد:

محیط‌های علمی برای پرورش جنبه‌های روحی و روانی دانشجویان برنامه داشته باشند

عضو هیات علمی تمام وقت گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد خاطرنشان کرد: «آموزش از پرورش جدا نیست و محیط‌های علمی باید علاوه بر علم آموزی، برنامه‌هایی برای پرورش جنبه‌های روحی و روانی دانشجویان داشته باشند و در این میان نقش حیاتی استادان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»
کد خبر : 158184

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمد یمینی در ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ «نقش اساتید در ﺍﺭﺗﻘﺎ سلامت روانی و اجتماعی ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ» که با حضور اعضای هیات علمی واحد بجنورد برگزار شد با بیان جایگاه مقام شاخص معلمی و استادی گفت: «وقتی از مقام استادی سخن می‌گوییم از جایگاهی صحبت می‌کنیم که می‌تواند الگودهنده و هدایت‌کننده مسیر زندگی دانشجویان باشد.»


وی با توجه به نقش استادان اظهار کرد: «استاد در نقش یک بسترساز و تسهیل کننده امور فرصت به دست آوردن تجربه ها و یادگیری مهارت‌ها را برای دانشجو فراهم می‌کند و می‌تواند در نقش یک مشاور دلسوز و مهربان به طور فعال در راستای رفع مشکلات تاثیرگذار باشد و در نقش رابط، استاد دانشگاه به ایجاد شبکه های حرفه ای کارآمد میان همکاران،‌ دیگر استادان و دانشجویان می‌پردازد که در چنین نقشی، وظیفه استاد پاسخ دادن به همه سوالات دانشجو نیست، بلکه وی با ارائه اطلاعات، دانشجو را در به دست آوردن مهارت‌های لازم در مسیر درست هدایت می‌کند.»


نگرش استاد به هستی و پذیرش واقعیت های آن و عاشق بودن به زندگی سبب می‌شود که دانشجویان نیز نگاه درستی به زندگی پیدا کنند و جایگاه خود را به درستی در آن دریابند

یمینی افزود: «توان برقراری ارتباط درست و ایجاد رابطه عاطفی از طرف استاد یکی از اولی‌ترین توانایی‌های او است که این ارتباط سبب می‌شود، دانشجو خود را در چالش‌های پیشرو تنها نبیند و کمتر دچار استرس و تنش شود.»


این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: «نگرش استاد به هستی و پذیرش واقعیت های آن و عاشق بودن به زندگی سبب می‌شود که دانشجویان نیز نگاه درستی به زندگی پیدا کنند و جایگاه خود را به درستی در آن دریابند.»


وی با توجه به شناخت نیازهای دانشجویان افزود: «توجه استاد به نیازهای روانشناختی دانشجویان سبب علاقه مندی آنها به تحصیل شده و اشتیاق آنها را به تحصیل افزایش می دهد بنابراین اهتمام در برآوردن نیازهای روانی دانشجو باید یکی از اهداف ویژه استادان باشد و اعتماد دانشجو به استاد و احساس حمایت از طرف وی سبب می شود دانشجو به توانمندی‌های خود اطمینان پیدا کرده و در راستای رشد و شکوفایی خود بیشتر تلاش کند.»


یمینی خاطرنشان کرد: «رسیدگی به وضعیت روحی و تحصیلی دانشجویان یکی دیگر از وظایف مهم و اصلی اساتید در کلاس درس است، استاد با توجه به این بعد می تواند با معرفی دانشجو به دفتر مشاوره دانشگاه در کاهش مشکلات دانشجویی تاثیر بگذارد و گام موثری در راستای بهبود روابط اجتماعی دانشجویان و آماده کردن آنها برای مشارکت های اصولی در اجتماع بردارد.»


عضو هیات علمی واحد بجنورد افزود: «احساس شایستگی و خودکارآمدی لازمه زندگی سالم برای هر فرد است بنابراین توجه به این امر مهم سبب می شود دانشجو علاوه بر تحصیل بداند که چه توانایی‌هایی به دست می آورد و می‌تواند با اتکا به توانمندی و قابلیت‌های فردی، خود را از افراد غیرمتخصص در آن رشته متمایز کند و احساس مفید بودن برای جامعه داشته باشد.»


ﺩﺭ ﺟﻠسه «نقش استادان در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان» اعضای هیات علمی واحد بجنورد ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ و روانشناختی به بحث و ﺗﺒﺎﺩﻝ ﻧﻈﺮ پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر