وزیر فرهنگ: باید سرانه مصرف فرهنگی را در جامعه بالا ببریم/ کالاهای فرهنگی باید تنوع داشته باشند
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سیدرضا صالحیامیری در این مراسم که عصر امروز (سهشنبه 19 بهمنماه) برگزار شد، ضمن اعلام این خبر که دبیرخانه دائمی جایزه کالاهای فرهنگی ایرانی اسلامی تا آخر امسال برگزار میشود، گفت: «اهداف دبیرخانه حمایت و نظارت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپردن امور به اصناف خواهد بود.
وی گفت: زیست فرهنکی با مصرف فرهنگی، در ارتباط است و هرچقدر شاهد افزایش مصرف فرهنگی در جامعه باشیم، جامعهای فرهیختهتر و اخلاقیتر خواهیم داشت. بنابراین باید به افزایش سرانه مصرف فرهنگی توجه کرد.»
صالحیامیری همچنین با اشاره به سبک زندگی و ضرورتهای آموزش در این حوزه تاکید کرد: «ما نیازهای آموزشی زیادی در این راستا دارم که برای آن، باید برنامهای مدون و راهبردی داشت. از طرفی اراده ملی برای رسیدن به این هدف، ضرورت دارد چراکه دیگر دوره همایش و سخنرانی و پوستر و بنر گذشته است.»
وزیر فرهنگ همچنین توجه به ذائقه و سلیقه مردم را در این زمینه، ضروری خواند و گفت: «کالاهای فرهنگی باید دارای تنوع باشند تا به مردم حق انتخاب بدهند. همچنین زیبایی و ارزشآفرینی در تولید کالاهای فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این صورت است که میتوان به تولید کالاهای فرهنگی که دارای ارزش اقتصادی و فرهنگی هستند، رسید.»
وی با اشاره به حوزه تولید اسباببازی و عروسک برای کودکان اظهار داشت: «عروسک باربی، نماد یک گفتمان است؛گفتمانی که در ساختار، پوشش، حجم و تنوع و رنگ آن نهفته است. ما باید با نگاه به آینده و برنامههای بلندمدت، زمینه رقابت با کالاهای خارجی را با تقویت بخش خصوصی فراهم کنیم.»
حضور 3400 اثر در دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی
در بخشی دیگری از این مراسن، فریدونی دبیر این جایزه با اشاره به آمارهای این دوره، گفت: «مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه جایزه، حدود سه هزار و 400 کالا و اثر بودند که 650 کالا در بخش اسباببازی، هزار کالا در بخش کتاب و اسباببازی، 850 کالا در بهش نوشتافزار و 935 پژوهش این تعداد را تشکیل دادند.»
وی ادامه داد: «در این دوره تعامل و هاهنگی خوبی وجود داشت که جزو ضرورتهای توجه به فرهنگ و اقتصاد فرهنگ در این جایزه است. ما به دنبال بررسی خلاهای موجود در کالای فرهنگی هستیم و در این راستا، با رویکر جذب مشارکت کروهها و تشکلها عمل کردیم.»
در پایان این مراسم نیز برگزیدگان دومین دوسالانه جایزه مصرف کالاهای فرهنگی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
انتهای پیام/