صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

سینمای کریستوفر نولان در نشر چترنگ

نشر چترنگ در بخش نقد و تفسیر جهان سینما، کتابی با عنوان «سینمای کریستوفر نولان» نوشته جکلین فربی و استوارت جوی که نیوشا صدر آن را ترجمه کرده است، منتشر کرد.
کد خبر : 156857

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فیلم‌شناسی نولان، رویاهای بزرگتری‌داشته باش عزیز، بالیدن یک مولف از خلال نقدهای کوتاه، سینه فیلیا در مقیاس وسیع، تمثیل‌های فراگیرنده فیلم‌سازی نولان در تلقین و پرستیژ، قدیسان گناهکاران و تروریست‌ها، فانتزی نوآرپست‌مدرن یادآوری، تجسم تروما، لغزش ابرقهرمان، منطق بازی ویدئویی در تلقین، در باب کارکرد همزاد در پرستیژ کریستوفر نولان، شنیدن موسیقی در رویا و درباره زمان، نام فصل‌های این کتاب 381 صفحه‌ای است.


در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «دغدغه همیشگی فیلم‌های نولان، رنجوری روانشناختی پروتاگونیست‌های {قهرمان‌گرایی} مذکر آن است که به اشکال گوناگون، فلاش‌بک‌ها، وهم‌ها، فراموشی یا بیش‌هشیاری را تجربه می‌کنند و نشانه‌های آسیب عاطفی‌شان غالبا در اندوه یا احساس گناه ریشه دارد. هرچند وجود ترومای ذهنی، تنها مختص فیلم‌های نولان نیست، بلکه موج بزرگی از شخصیت‌های مرد دارای اختلال روان‌شناختی، در فیلم‌های هزاره جدید و درمیان طیف وسیعی از ژانرها دیده می‌شود. مشابه نیاکانشان در نوآرهای پس از جنگ، چنین بازنمودهایی از مردانگی اشاره به موقعیت ذهنی ناپایدار پروتاگونیست قرن بیست‌ویک دارد که می‌تواند با پیامدهای فضای پس از یازده سپتامبر مرتبط باشد


کریستوفر ادوارد نولان (به انگلیسی: Christopher edward Nolan) (زادهٔ ۳۰ ژوئیه ۱۹۷۰) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده بریتانیایی - آمریکایی است. آثار او تاکنون میلیاردها دلار فروخته‌اند و بارها نامزدی اسکار را به دست آورده‌اند. فیلم‌های نولان حول مفاهیم و ایده‌های فلسفی و اجتماعی، واکاوی اخلاق انسانی، ساختار زمان، انعطاف‌پذیری حافظه و هویت شخصی می‌گردد. او بیشتر ترجیح می‌دهد فیلم‌هایش در استودیو فیلم‌برداری نشوند و در لوکیشن‌های طبیعی این کار انجام شود.


در توضیح ناشر درباره این کتاب آمده است: «از آنجایی که نولان در ایران طرفداران و مخالفان بسیاری دارد و سلایق و نظرات بسیار متضادی درباره آثارش مطرح می‌شود، شاید مقالاتی مشابه آنچه در کتاب سینمای کریستوفر نولان، تصور ناممکن، پیش روی ماست، بتواند توجه را به ابعاد پنهان‌مانده فیلم‌های او جلب کند و به این طریق به گسترش بحث کمک کند. اهمیت کریستوفر نولان را در سینمای امروز، نمی‌توان انکار کرد. گرچه او اولین و تنها کارگردانی نیست که تلاش می‌کند دست‌کم تا حدودی، استقلالش را در هالیوود حفظ کند، از معدود افرادی است که از قدرت و نفوذِ برخاسته از استقبال طرفدارانش، آشکارا در راستای آزمودن شیوه‌های نوین و بسیار پرخرج بیان در سینما، مانند بهره‌گیری متفاوت از آی‌مکس و ابعاد پرده آن به قصدِ انتقال معنا و نه صرفاً برای تحت‌تأثیر قرار دادن تماشاگر، استفاده می‌کند. کتاب سینمای کریستوفر نولان، تصور ناممکن، را جکلین فربی و استوارت جوی گردآوری کرده‌اند و نیوشا صدر آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب در 381 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه از سوی نشر چترنگ منتشر شده و به بهای 30000 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.»


انتهای پیام/

برچسب ها: نشر چترنگ
ارسال نظر