صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
دستاورد پسا برجامی دولت یازدهم در پالایشگاه آبادان؛

جذب 3 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای توسعه و تثبیت ظرفیت

پالایشگاه آبادان، بزرگترین سرمایه‌گذاری دوران برجام را برای اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت نصیب خود کرد.
کد خبر : 156666

به گزارش گروه اقتصادی آنا از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قرارداد اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شرکت چینی ساینوپک اینترنشنال پترولیوم «SINOPEC » با همکاری شرکت طراحی و ساختمان نفت «ODCC » ایران به زودی امضا خواهد شد.


پالایشگاه آبادان در حال حاضر با ظرفیت پالایش400 هزار بشکه در روز مشغول بکار است، که 250 هزار بشکه از ظرفیت 400 هزار بشکه در سه واحد تقطیر با قدمت بیش از 70 سال پالایش می‌شود.


با توجه به تکنولوژی قدیمی و تجهیزات فرسوده، این سه واحد تقطیر دارای بازده بسیار پائین، ریسک بسیار زیاد عملیات و هزینه‌های بالای تعمیرات، مطالعات طراحی بنیادی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پایشگاه بین سال‌های 1386 تا 1388 توسط شرکت ناموران به همراه سه شرکت صاحب دانش فنی (Licensors) از جمله TOPSOE دانمارک، AXENS فرانسه و TECHNIMONT ایتالیا انجام شد.


طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر 210 هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی خواهد شد و ظرفیت کل پالایش بعد از احداث این واحد به میزان 360 هزار بشکه در روز تثبیت خواهد شد.


همچنین، تمامی محصولات حاصل از پالایش360 هزار بشکه در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می‌شوند و کیفیت محصولات پالایشگاه به یورو 5 ارتقا می یابد.


براساس این گزارش، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی محصولات با حذف گوگرد مطابق با استاندارد یورو، سودآوری پالایشگاه با تبدیل نفت‌کوره به نفت‌گاز و بنزین با استفاده از تکنولوژی هیدروکراکر و کاهش تولید نفت کوره از جمله دستاوردهای اجرای این طرح است.


گفتنی است، قراردادEPC برای اجرای این طرح با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌هایSEI چین وODCC ایران در فروردین‌ماه 1389 با لحاظ کردن تامین مالی قرارداد (فاینانس) از خط اعتباری ایران - چین منعقد شد.


طبق این قرارداد تامین مالی قرارداد EPC از خط اعتباری ایران- چین بصورت 85 درصد سهم فاینانسور چینی و 15درصد سهم کارفرمای ایرانی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) انجام خواهد شد.


با اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت شاهد ساخت بزرگترین واحد تقطیر کشور، ساخت بزرگترین واحد هیدروکراکر کشور برای تبدیل مازوت به محصولات با ارزش مانند سوخت جت، گازوئیل و گاز مایع، خارج شدن واحدهای قدیمی از مدار تولید و جایگزینی با واحدهای جدید براساس تکنولوژی روز، ایجاد اشتغال برای حدود 4 تا 8 هزار نفر (بصورت مستقیم) و ایجاد اشتغال چندبرابری نیروی کار غیرمستقیم و بکارگیری حداکثری صنایع استان خوزستان خواهیم بود.


پالایشگاه 105 ساله کشور بار دیگر با سرمایه‌گذاری و اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت عنوان گذشته خود را به عنوان بزرگترین پالایشگاه به دست خواهد آورد و روزهای روشنی را برای آینده این پالایشگاه رقم خواهد خورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر