صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

توضیحات قالیباف درباره حادثه پلاسکو: بر اساس قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به حذف خطر احتمالی است

شهردار تهران با حضور در صحن علنی سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران گزارشی درباره حادثه پلاسکو ارائه داد.
کد خبر : 156536

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف با تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: شهادت مظلومانه قهرمانان ملی و مجاهدین عرصه خدمت و تلاش را به خانواده‌های معظم‌شان و همه همکاران‌شان و ملت ایران تسلیت می‌گویم.


وی افزود: از همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله دولتی، غیردولتی و مردمی با توجه به اینکه این حادثه یک نمادی از همکاری همه سطوح و دستگاه‌ها بود، تقدیر و تشکر می‌کنم.


قالیباف تاکید کرد که در دو بخش مدیریت بحران و حادثه پلاسکو توضیحاتی را ارائه می‌دهم.


وی افزود: همه ما پیام مقام معظم رهبری را شنیده‌ایم. ایشان در آن پیام تاکید داشتند که تا حادثه را جمع نکردید به موضوعات دیگری نپردازید و بنده از مقام معظم رهبری که دو پیام بسیار مؤثر و راهگشا داشتند، تقدیر و تشکر می‌کنم.


شهردار تهران گفت: تا روز چهارشنبه که مراسم ختم شهدای ‌آتش‌نشان برگزار شد درگیر این موضوع بودیم و بنده در اولین فرصت و جلسه که حضور پیدا کردم توضیحاتی را ارائه خواهم داد.


وی اضافه کرد: همه ما دو مسئولیت داریم؛ یکی از مسئولیت‌ها بر اساس قوانین و مقررات است که قانون برای هر دستگاهی مسئولیتی را مشخص کرده است و طبیعتا در جایگاه قانونی باید پاسخگو بود.


قالیباف افزود: همه ما مسئولیت دیگری نیز داریم که ‌آن مسئولیت، مسئولیت اجتماعی و انسانی ما است. ما در مقابل هر حادثه‌ای که برای هر فردی در هر کجا اتفاق بیفتد، مسئول هستیم و احساس مسئولیت می‌کنیم و هر کاری از دستمان برمی‌آید را باید انجام دهیم.


شهردار تهران گفت: باید این دقت را داشته باشیم که این دو مسئولیت نافی هم نیست.


وی درباره حادثه پلاسکو توضیح داد: در این مدت درباره حادثه پلاسکو حرف‌های زیادی شنیده‌ایم ولی باید ببینیم قوانین و مقررات چه می‌گوید.


قالیباف گفت: قبل از بررسی حادثه، بحث پلاسکو را بر اساس وظایف دستگاه‌ها شروع می‌کنم؛ بر اساس بند 14 ماده 55 مسئولیتی بر عهده شهرداری است که این قانون در سال 1334 تصویب و مجدداً اصلاحیه‌ای داشته است.


شهردار تهران ادامه داد: در بند 14 ماده 55 دو موضوع سیل و حریق را آورده‌اند که شهرداری باید اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق را داشته باشد. در این بخش و در دهه اخیر شهرداری تهران اقدامات خوبی را انجام داده است.


وی افزود: بیش از چند صد کیلومتر کانال و تونل برای آب‌های سطحی ایجاد کرده‌ایم. روزهایی در تهران در هر بارندگی بالای 1800 مورد آب‌گرفتگی داشته‌ایم، الان به 150 مورد آب‌گرفتگی در بارندگی‌های شدید رسیده‌ایم.


قالیباف افزود: در رود‌ دره‌ها نیز اقدامات خوبی انجام شده است و چندین حوضچه‌های آرامش آب در سطح شهر ایجاد کرده‌ایم و این حوضچه‌ها جلوی سیلاب‌های بزرگ را می‌گیرد.


شهردار تهران گفت: در حوزه حریق نیز اقداماتی انجام شده است و ما 72 ایستگاه آتش‌نشانی در سال 84 داشتیم که از این تعداد، ساختمان 21 ایستگاه، کیفیت لازم را نداشتند و تماماً تخریب و نوسازی شدند و بیش از 50 ایستگاه جدید دیگر نیز در شهر تهران ساخته‌ایم و امروز 123 ایستگاه آتش‌نشانی در تهران ایجاد شده است.


وی افزود: به تعداد کل ایستگاه‌هایی که در تاریخ شهرداری داشته‌ایم ایستگاه آتش‌نشانی در دهه اخیر ساخته‌ایم.


شهردار تهران گفت: 280 خودرو با عمر متوسط 18 سال داشتیم اما امروز بیش از 930 دستگاه عملیاتی در حوزه آتش‌نشانی داریم که عمر این دستگاه‌ها نیز به 6 سال رسیده است.


شهرداری موظف به حذف خطر احتمالی


وی با بیان اینکه قانون شهرداری‌ها در سال 1332 تدوین شده است، اظهار کرد: بر اساس قانون اگر مالک نسبت به خطر ایجاد شده در سطح شهر اقدام نکند، شهرداری موظف است نسبت به حذف خطر احتمالی اقدام کند.


وی ادامه داد: بعضی مواقع نسبت به رفع خطر اقدام می‌کنیم ولی همکاری‌هایی لازم از سوی صاحب ملک با ما انجام نمی‌شود و حتی از ما شکایت هم می‌کنند.


قالیباف افزود: به نظر بنده از این قانون نمی‌توان برداشت کرد که یک ساختمان در شهر مشکلات بالقوه داشته باشد، شهرداری برود آن مرکز را تعطیل کند تا پله اضطراری و رفع خطر ایجاد کند.


شهردار تهران درباره ماده کمیسیون 100 نیز توضیح داد: کمیسیون ماده 100 در خصوص تخلف ساختمانی است و ایمنی نیست؛ در این کمیسیون تنها شهردار تصمیم‌گیر نیست بلکه قوه قضاییه نیز در آن کمیسیون حضور دارد و حکم لازم را ارائه می‌دهد.


وی گفت: در سال 1369 قانونگذار در مجلس شورای اسلامی ماده 96 قانون کار را تصویب کرد که در آن ماده درباره بازرسی و تعقیب متخلفان توضیحاتی را ارائه می‌کند. بر اساس این قانون وظیفه‌ای بر عهده وزارت کار قرار گرفته که باید دستورالعمل‌های لازم در کارگاه‌های تولیدی را داشته باشد.


قالیباف یادآور شد: اداره کار باید بازرسی به صورت مستمر را داشته باشد و تقاضای تعقیب متخلفان در مراجع ذیصلاح را نیز انجام دهد و بر اساس این قانون، وظیفه بازرسی اداره کار تنها تذکر نیست بلکه باید از سوی دستگاه‌های ذیربط اقدام کند.


شهردار تهران به ماده 101 قانون کار اشاره کرد و گفت: بازرسان کل و کارشناسان بهداشت اداره کار و عمران، ضابطین قضایی منصوب شدند.


وی افزود: در ماده 105 این قانون نیز آمده است که دادرس کار و کارشناس بهداشت حرفه‌ای مکلف هستند در صورت بروز مشکلات به کارفرما و دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کنند.


قالیباف افزود: این قانون پس از حادثه خیابان جمهوری تصویب شد. در ماده 3 این قانون آمده است که آتش‌نشانان سراسر کشور در شهرداری اگر گزارشی درباره ناامنی دارند یکی از جاهایی که باید این گزارش ارسال شود، وزارت کار است و این وزارتخانه مکلف شده که در اولویت رسیدگی این گزارش را قرار دهد.


شهردار تهران درباره ماده 4 این قانون نیز افزود: در شورای عالی حفاظت فنی براساس قانون یکسری وزراتخانه ها مسئول هستند که رئیس آن وزارت کار است و دبیر آن رئیس اداره بازرسی وزارت کار است که باید رسیدگی لازم را درباره کارگاه‌های تولیدی انجام دهد.


کارگاه یا مرکز تجاری؟


وی گفت: می‌گویند که ساختمان پلاسکو کاربری تجاری و اداری داشته است ولی در قانون کار سال 69 و در ماده 4 آن آمده است که کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما در آنجا کار می‌کند و از قبیل مؤسسات کشاورزی، ترابری، مسافربری، تجاری، تولیدی و اماکن عمومی است.


قالیباف ادامه داد: قانون در سال 69 مراکز مختلف و کارگاه‌ها را مشخص و تعریف کرده است.


شهردار تهران افزود: هنگامی که درخواست بیمه افراد در سرای محله‌ها را داشتیم، وزارت کار اعلام کرد که هر مکان و فعالیتی طبق ماده 4 کارگاه است ولو اینکه کار فرهنگی انجام شود و برای سرای محله کد کارگاهی گرفتیم که بتوانیم آنها را بیمه کنیم.


شهردار تهران بیان کرد: در حوزه سازمان نظام مهندسی سئوالی پیش می‌آید که قانون در مقابل شهرداری‌ها چه وظیفه‌ای دارد،سازمان نظام مهندسی بر طراحی و اجرای مجوزهایی که شهرداری برای ساخت داده است نظارت می‌کند و سازمان نظام مهندسی باید نظارت دائمی بر ساختمان‌ها را انجام دهد.


قالیباف گفت: در حوزه کارگاهی کمبود قانون و قوانین نداشتیم ولی با این قوانینی که هست از جمله قانون وزارت کار، قانون سازمان نظام مهندسی، قانون سازمان نظام صنفی، قانون شهرداری‌ها و قانون بین مالک و مستاجر وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.


کمبود تجهیزات نداشتیم


قالیباف اظهار کرد: بحث زنده بودن افرادی که زیرآوار مانده بودند برای ما بسیار پراهمیت بود، به همین دلیل از بدو ورود به محل حادثه بازدید میدانی انجام دادم و در این بازدید مشخص شد از بخش جلو اجرای عملیات امکان‌پذیر نیست.


شهردار تهران با اشاره به اینکه ما در حین عملیات اصلا مشکلی از لحاظ تجهیزات و جرثقیل نداشتیم، تصریح کرد: عده‌ای می‌گفتند با هلیکوپتر قطعات را جابه‌جا کنیم، اما هنوز هلیکوپتری ساخته نشده که بتواند قطعات سنگین را جابه‌جا کند. جرثقیل 360 تنی توان برداشتن بار را نداشت. آنها از ما درخواست می‌کردند که هلیکوپتری که نهایتا 22 تن بار جابه‌جا می‌کند، به محل حادثه اعزام شود.


وی با بیان اینکه برای آتشنشانی هلیکوپتر نیاز است، ولی براساس نیازهای موجود باید استفاده شود، عنوان کرد: ایجاد امداد هوایی باید به صورت سازمانی انجام شود و سازمان هلال‌احمر بهترین نهاد برای داشتن هلیکوپترهای امدادی است.


وی ادامه داد: از همه جهات ساختمانی برای دسترسی پیدا کردن به کسانی که در زیر آوار مانده بودن شخصا ورود کردم. شایعاتی مطرح می‌شد که بر خانواده‌های آنها بسیار تاثیرگذار بود. شاید باورپذیر نباشد، اما در آنجا حرارتی بین 200 تا 300 درجه وجود داشت. دستگاه‌های سنجش حرارت، گرمای 500 درجه را سنجش کردند. آن زمان شما فکر کنید برخی مدعی بودند عده‌ای در آنجا زنده هستند.


شهردار پایتخت با بیان اینکه تذکرات لازم را درباره ساختمان پلاسکو داده بودیم و حتی از سال 93 مانوری نیز در ساختمان پلاسکو برگزار شده بود، افزود: ما هنوز درباره ساختمان علاء‌الدین با تمام اقداماتی که صورت گرفته با مشکلاتی مواجه هستیم. درخصوص ساختمان علاء‌الدین براساس کمیسیون ماده 100 عمل کردیم، ولی یکی از موارد در این ساختمان نیز آتش‌سوزی بوده است.


قالیباف تاکید کرد: اگر اصلاحات لازم در حوزه حریق در ساختمان علاء‌الدین اتفاق نیفتاده بود، این حادثه برای پاساژ علاء‌الدین زودتر از پلاسکو اتفاق می‌افتاد.


فعالیت 19هزار آتشنشان داوطلب در تهران


شهردار تهران ادامه داد: سازمان آتشنشانی تهران دارای تجهیزات و امکانات لازم است و قریب به 19 هزار آتشنشان داوطلب در شهر فعالیت می‌کنند. در گذشته 2 هزار و 865 نفر کادر آتشنشان داشتیم که امروز بیش از 4هزار آتشنشان در سطح شهر فعالیت می‌کنند.


شهردار تهران اضافه کرد: با توسعه ایستگاه‌های آتشنشانی هر ایستگاه 6.3 کیلومتر مربع را محل ماموریت حوادثش می‌داند. در سال 84 بودجه عمرانی آتشنشانی 19.7 میلیارد تومان بوده و در سال 94 این میزان به 140میلیارد تومان رسیده است.


افزایش 5 برابری ضایعات آتش‌سوزی


وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد میزان آتش‌سوزی‌ها بالا رفته است، گفت: در حوزه ضایعات آتش‌سوزی آمارها افزایش 5 برابری را نشان می‌دهد و میزان آتش‌سوزی‌ها به 14هزار و 500 مورد رسیده است.


شهردار تهران با بیان اینکه سهم حریق خودرویی از 15درصد به 6 درصد رسیده است، اضافه کرد: طرحی درباره حریق خودرویی داشتیم و همه رانندگان تاکسی را آموزش دادیم و کپسول‌های آتش‌نشانی در اختیار آنها قرار دادیم و این اقدامات در سال 86 و 87 به وقوع پیوسته است.


به گفته قالیباف، سهم حریق آتش‌سوزی در ساختمان‌های غیرمسکونی و مسکونی نیز کاهش چشمگیری داشته است.


شهردار پایتخت، یادآور شد: ما در طول سال‌های گذشته به غیر از سال‌های 89 و 90 در مابقی سال‌ها یعنی از سال 86 تا سال 91 مصوبه‌ بودجه‌مان 1851 میلیارد تومان بوده در حالی که عملکرد ما 2158 میلیارد تومان تخمین زده شده است.


وی ادامه داد: رشد بودجه از سال 93 به سال 94، 8 درصد بوده این در حالی است که بودجه آتش‌نشانی 34 درصد افزایش یافته است.


وی با اشاره به رشد بودجه آتش‌نشانی در سال 95 توضیح داد: در این سال بودجه کلی 3.8 درصد، اما بودجه آتش‌نشانی 15 درصد افزایش یافته است. برای سال 96 نیز رشد 15.8 درصدی بودجه آتش‌نشانی را پیشنهاد دادیم.


برای ناکارآمدی‌ها باید عذرخواهی کرد، نه پلاسکو


قالیباف با بیان اینکه در تهران شهردار مسئولیت مدیران بحران را برعهده دارد، اضافه کرد: در تهران مدیریت بحران خود با بحران مواجه شده است. در واقع باید به خاطر ناکارآمدی‌ها از مردم عذرخواهی کنیم نه به خاطر حادثه پلاسکو. هم‌اکنون گروه‌های مختلف می‌خواهند این موضوع را بررسی کنند و همه آنها نیز به نوعی وظیفه قانونی خود را دارند، اما من معتقدم که این محوریت این کار باید در شورای شهر باشد.


وی با بیان اینکه تعدد دستگاه‌هایی که قرار است این حادثه را بررسی کنند، زیاد است گفت: قضاوت و داوری این حادثه در صلاحیت ما نیست. قانون و دستگاه قضایی باید در این خصوص اقدام کنند.


شهردار تهران تاکید کرد: ما به دنبال نتیجه‌گیری، اصلاح فرآیندها، پیشگیری و کسب تجربه در این خصوص هستیم که با تعدد و عجله این اقدام انجام‌پذیر نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر