صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران:

لزوم برندسازی محصولات صنایع دستی/ سامانه مطمئن برای ارسال محموله‌های کوچک نداریم

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران بر لزوم برند سازی محصولات صنایع دستی و گردشگری کشورمان به منظور ایجاد رونق در این صنعت تاکید کرد و گفت: نیاز به تبلیغات ظرفیت‌های گردشگری مشهود است.
کد خبر : 156379

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، احمد اصغری رئیس و اعضای کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با حضور خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی به بررسی چگونگی برگزاری «همایش تجاری سازی خدمات گردشگری» در محل دائمی نمایشگاه بین المللی پرداختند.


در ابتدا خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران با اشاره به نقش بخش خصوصی و خواسته‌های این قشر از فعالان صنعت گردشگری و اهمیت آن برای دستگاه‌های دولتی، خواستار حضور و مشارکت بخش خصوصی و بیان دیدگاه‌های آنها برای تقویت صنعت گردشگری کشور و دستیابی به درآمد ارزی و ریالی آن کرد تا از این طریق با برنامه‌ریزی جهت‌دار بتوان ترسیم راه کرد.


وی افزود: در این همایش باید به کمبودها و نقاط قوت و فرصت‌ها دست یافت و نیاز به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را دقیقاً در موضوع زیرساخت‌ها، هتل، حمل و نقل و سایر مولفه‌های دخیل در گردشگری و صنایع دستی شناسایی کرد.


در ادامه اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با حمایت از برگزاری این همایش گفت: ورود سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه گردشگری و صنایع دستی، در راستای اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور است و هوشمندی ریاست این سازمان را می‌رساند زیرا فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری، ورزش و هنر نقش موثری در ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و درآمد پایدار برای مردم کشور دارند و شایسته است که همه نهادهای مرتبط در این راستا با یکدیگر همکاری داشته باشند.


وی با اشاره به این‌که صادرات به دو گروه حوزه تولید صنعتی و تولید غیرصنعتی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در این خصوص صنایع‌دستی بخش عمده‌ای از تولید غیرصنعتی در ایران را تشکیل می‌دهد که مبتنی بر تولید خرد و عموماً تولید سفارشی است. از طرفی می‌دانیم که صادرات صنایع دستی اثرات فراوانی در اشاعۀ فرهنگی ملی دارد و به تقویت اقتصاد خرد، تولید و معیشت جوامع محلی کمک فراوانی می‌کند.


رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به مشکلات این عرصه، افزود: به دلیل ماهیت غیرصنعتی بودن و سفارش محور بودن و همین طور بازار عرضۀ خرد امکان صادرات در تناژ بالا در صنایع دستی (به جز مقولۀ فرش) وجود ندارد. (مثلا نمی‌توان جاقلمی یا خاتم‌کاری در تعداد بالا به مصرف کنندۀ خارجی ارائه کرد).


اصغری اظهار کرد: امکان ثبت برند در ایران و در کشورهای مقصد وجود دارد اما امکان فعالیت به صورت شخص حقیقی با توجه به قوانین اخیر صدور کارت بازرگانی در امر صادرات، از ایران وجود ندارد. صادر کننده و یا فعال در این حوزه لزوما باید ذیل یک شرکت این فرایند را به انجام رساند و این مشکلات صادرات را با توجه به پیچیدگی‌های فعلی بنگاه‌داری در ایران، مشکلات را دوچندان می‌کند.


وی با اشاره به نبود سامانۀ زیرساختی لازم برای مبادلات خرد مقیاس گفت: به عبارت دیگر در ارسال یک محمولۀ 100 کیلویی سامانه‌ای امن و مطمئن وجود ندارد که بتوان از طریق زمینی نسبت به ارسال آن اقدام کرد. صادرکننده در این خصوص باید متوسل به گمرک فرودگاهی شود (که هزینه های آن به مراتب بیشتر از زمینی است) یا به اشخاص مال‌بر که کار ترانزیت کلان انجام می‌دهند متکی شود که آنها در کنار بار خود محموله را منتقل کنند. از این رو در این خصوص پیشنهاد می‌شود که تحت یک برنامۀ حمایتی دولتی در بازۀ زمانی مشخص مثلاً چهار سال سیستم انتقال بار زمینی برای صادر کنندگان خرد، مثلاً به صورت قطاری صرفاً به چند شهر مشخص و معتبر در اطراف کشور (در قلب اروپا و آسیا؛ نظیر مسکو، برلین و ...) و صرفاً در خصوص محصولات خاص نظیر صنایع دستی امکاناتی فراهم شود.


رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران اظهار کرد: قرار داشتن ایران در لیست کشورهای جهان سوم موجب تعریف تعرفه‌هایی بر روی محصولاتی نظیر چرم به آلمان می‌شود که این مهم صادر کننده را بر آن می‌دارد که کالا را به هر نحو به کشوری مثل ترکیه منتقل کند و بارنامۀ محصول ایرانی را به نام مبدأ ترکیه ثبت کند تا از تعرفۀ 2% آن سرباز زند. از این رو نیاز است که طی مذاکرات دیپلماتیک امکان فعالیت مستقیم و ثبت سفارش از ایران فراهم آید.


وی در ادامه به ارائه پیشنهادهایی برای رونق عرصه گردشگری پرداخت و گفت: برندسازی محصولات منحصربه فرد گردشگری و صنایع دستی و اقدام به صادرات آنها در بازارهای جهانی و اعمال قوانینی جهت کاهش تعرفه‌های گمرکی و مالیاتی، صادرات غیرمستقیم خدمات گردشگری و تبلیغات منظم و هماهنگ در کشورهای دیگر و غیره از جمله راهکارهای پیشنهادی برای ایجاد رونق در صنعت گردشگری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر