صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
معاون پرستاری ,وزیر بهداشت:

سیاست‌ وزارت بهداشت برای افزایش نیروی پرستاری/ بدقولی بیمه‌ها برای پرستاران مشکل‌ساز شد

معاون پرستاری ,وزیر بهداشت عنوان کرد: دو برابر شدن ظرفیت پذیرش رشته پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور یکی از اقدامات وزارت بهداشت در راستای رفع کمبود نیروی انسانی در گروه پرستاری است.
کد خبر : 155891

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، محمد میرزابیگی در مراسم گرامیداشت روز پرستار ضمن اشاره به دهه مبارکه فجر و تقارن آن با روز پرستار، گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری پرستاری ترکیبی از علم، حلم، هنر و تجربه است.


معاون پرستاری با تاکید بر نقش بی‌بدیل پرستاران در تمام سطوح و لایه‌های نظام سلامت، افزود: در حال حاضر پرستاران پا به پای علوم انسانی و تجربی در مرز دانش حرکت می‌کنند.


وی با اشاره به وجود بیش از 181 دانشکده پرستاری، تصریح کرد: 60 هزار دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رسالت حرکت در مرز دانش را انجام می‌دهند.


میرزابیگی با اشاره به فعالیت بیش از 14 هزار مدیر پرستاری در لایه‌های مختلف مدیریتی تا سطح سر پرستاری، گفت: این افراد حدود 150 هزار پرستار را در بخش‌های دولتی و غیر دولتی مدیریت می‌کنند و از این طریق در کنار سایر اعضای تیم سلامت به ارائه خدمات شبانه روزی مشغول هستند.


میرزابیگی در بخش دیگری از سخنان خود دو برابر شدن ظرفیت پذیرش رشته پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را یکی از اقدامات وزارت بهداشت در راستای رفع کمبود نیروی انسانی در گروه پرستاری بیان‌ کرد و گفت: تعداد 10 هزار نیرو غیر دانشگاهی یکساله از یکسال قبل تربیت و هم اکنون آماده ورود به بازار کار هستند.


وی با اشاره به بکارگیری 35 هزار نیروی پرستار با روش‌های غیر دولتی، گفت: 16 هزار نیروی پرستار در قالب طرح تحول سلامت، 5 هزار برای جایگزینی مرخصی زایمان و 4 هزار دانشجوی سال آخر با آیین نامه مخصوص خود به کار گرفته شده‌اند.


میرزابیگی در مورد افزایش دریافتی کارانه‌های گروه پرستاری، گفت: به صورت میانگین 7 درصد به منبع تامین کارانه‌ها اضافه شده و به همین علت، کارانه‌های پرستاران از مهر 93 به بعد حدود 2 تا 2/5 برابر افزایش یافته است و در عین حال تعداد افرادی که از کارانه برخوردار شدند نیز به دو برابر شده است.


معاون پرستاری با بیان اینکه تاخیرهای چند ماهه ناشی از بد قولی بیمه‌ها و عدم پرداخت به موقع کارانه‌ها معضلاتی را برای پرستاران ایجاد کرده است، افزود: با ابلاغ و اجرای روند اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران تعداد 10 هزار نفر پرستار در سراسر کشور پروانه صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند و پرستاری ایران با این اقدام گام بلندی به سمت بین المللی شدن بر می‌دارد و یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی‌های بین المللی را کسب می‌کند.


وی ضمن اشاره به بازنگری و به روز رسانی شرح وظایف پرستاری با عنایت به پیشرفت دانش و تخصص‌های پزشکی با پیشرفت تکنولوژی و تامین نیازهای واقعی مردم در بالین و در سطح جامعه، گفت: ساماندهی پرستاری جامعه نگر علاوه بر پرستاری بالینی با هدف فعال کردن دفاتر پرستاری در سطح جامعه، تعریف دوره‌های مهارتی با هدف تربیت پرستاران چند پیشه از اقدامات حوزه پرستاری است.


وی به اجرای طرح پرستاری اینترشیپ و اجرای آزمایشی آن در چند دانشکده اشاره کرد و افزود: اجرای طرح بالینی سازی آموزش با ابلاغ آئین نامه‌های جذب هیات علمی بالینی و امکان مشارکت بخش خصوصی در تربیت پرستار، تسهیل ورود پرستاران به رشته‌های مدیریت اختصاصی پرستاری و سایر رشته‌های مدیریتی نظام سلامت و نیز پرستاری پژوهشگری از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پرستاری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر