صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

اولین بازیکن افغان لیگ ایران: می‌خواهم راه را برای هم‌وطنانم باز کنم

امروز روز خاصی برای فوتبال ایران خواهد بود. «فیصل شایسته»، هافبک تیم ملی افغانستان، امروز به عنوان اولین بازیکن افغان در لیگ برتر ایران به میدان می‌رود. این بازیکن ٢٥ساله یکشنبه این هفته به تیم پیکان پیوست و امروز در دیدار پیکان- سپاهان اولین بازی خود را در لیگ برتر ایران انجام می‌دهد.
کد خبر : 155864

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شرق، شایسته متولد افغانستان است و در همان بچگی به هلند مهاجرت کرد. او در این سال‌ها در تیم‌هایی در هلند، بلغارستان، تایلند و مالزی توپ زده. او حدود سه سال است برای تیم ملی افغانستان بازی می‌کند و به‌تازگی هم بازوبند این تیم را به بازو می‌بندد. شایسته چند روز پیش توسط یکی از کارگزاران نقل‌وانتقالات به باشگاه پیکان معرفی شد و پس از حضور در تمرینات این تیم نظر مساعد مجید جلالی را جلب کرد و به این تیم پیوست. چند روز قبل از شایسته، اویس عزیزی، دروازه‌بان افغانستان، در تمرینات نفت شرکت کرده بود؛ اما او با جواب مثبت علی دایی روبه‌رو نشد تا عنوان اولین افغانستانی لیگ برتر ایران به فیصل شایسته برسد.


شایسته عنوان کرد برای بازی امروز مقابل سپاهان و اولین حضورش در لیگ برتر کاملا آماده است. «من برای بازی با سپاهان کاملا آماده‌ام و می‌خواهم در لیگ ایران توانایی‌های خودم را نشان دهم». نکته مهم حضور شایسته در پیکان، توجه افغان‌های مقیم ایران به این تیم است. انتظار می‌رود امروز هزاران نفر برای دیدن بازی هم‌وطنشان به ورزشگاه شهدای قدس قلعه‌حسن‌خان بروند و پیکان دیگر تیم بدون طرفدار گذشته نباشد. «در سال قبل هم هر وقت من همراه تیم ملی افغانستان به ایران می‌آمدم لطف هم‌وطنانم را می‌دیدم. افغان‌های زیادی از ما استقبال می‌کردند. در این دو، سه روز هم خیلی از هم‌وطنانم به من گفتند برای بازی پیکان- سپاهان به ورزشگاه می‌آیند». فیصل از همه افغان‌های مقیم تهران دعوت می‌کند امروز به ورزشگاه بیایند.
فیصل درباره شناختش از فوتبال ایران گفت: «من فوتبال ایران را به‌خوبی می‌شناختم. برای بازی‌های تیم ملی افغانستان به ایران آمدم. می‌دانستم پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی تیم‌های پرطرفداری‌ هستند و پیکان هم تیم قدرتمندی است. بازیکنان لیگ ایران را نمی‌شناختم؛ اما ایرانی‌هایی که در خارج توپ می‌زنند، همه را می‌شناسم، سردار آزمون، جواد نکونام، علی دایی، علی کریمی و... در افغانستان مردم فوتبال ایران را دوست دارند و دنبال می‌کنند».


هافبک پیکان، لیگ ایران را هم لیگی قوی می‌داند. «ما مردم افغانستان دوست داریم در کشور خودمان بازی کنیم؛ اما همه می‌دانند شرایط و امکاناتش درحال‌حاضر آماده نیست. ایران لیگی خیلی قوی‌ دارد. بازی در لیگ ایران برای آینده فوتبال من هم بسیار خوب است و من می‌توانم با بازی در پیکان که تیم بسیار خوبی است پیشرفت کنم. ایران هم برای من مانند افغانستان است. مردم ایران هم خیلی با من مهربان‌ هستند و حالا که امکان بازی در افغانستان وجود ندارد، ایران بهترین جا برای من است».
در این سال‌ها فوتبال افغانستان پیشرفت چشمگیری داشته، هم‌اکنون بدنه تیم ملی این کشور را افغان‌های مقیم اروپا تشکیل می‌دهند، بااین‌حال کمتر پیش آمده که باشگاه‌های ایرانی به سمت بازیکنان افغان بروند. جذب این بازیکنان می‌تواند برای تیم‌های بدون تماشاگری مانند پیکان و نفت تهران تماشاگر هم به ارمغان بیاورد. فیصل شایسته که خودش از لیگ مالزی به لیگ ایران آمده، دراین‌باره گفت: «فوتبال افغانستان در دو سال اخیر پیشرفت زیادی داشته است. ما الان بازیکنان خوبی داریم که بعضی‌ها در اروپا بازی می‌کنند. چند بازیکن ما می‌توانند بیایند و در لیگ ایران بازی کنند. من می‌خواهم راه را برای دیگر بازیکنان افغان باز کنم».
این بازیکن که در ٢٧ بازی ملی هفت گل برای افغانستان زده است، در پست پشت مهاجم بازی می‌کند. محروم‌بودن دو بازیکن هجومی پیکان در بازی امروز (سیامک نعمتی و مرتضی آقاخان) فرصت خوبی است تا اولین بازیکن افغان لیگ ایران خودش را نشان بدهد. فیصل که یک بازیکن چپ‌پاست بازی خود را شبیه مسعوت اوزیل آلمانی می‌داند.
او درباره تجربه‌اش در چند روزی که عضو پیکان بوده است، می‌گوید: «در این سه جلسه‌ای که با تیم تمرین کردم، همه‌چیز خوب بود. بچه‌ها خیلی با من خوب بودند و برخوردشان گرم است. سریع با همه دوست شدم. افغان‌ها هم می‌آیند من را می‌بینند و روحیه می‌دهند و می‌گویند برای تشویقت به استادیوم می‌آییم. در فیس‌بوک هم همه به من روحیه می‌دهند. امیدوارم امروز افغان‌های زیادی به استادیوم بیایند».



انتهای پیام/

ارسال نظر