صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

دیگر هیچ هواپیمایی در اقیانوس گم نمی‌شود

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا یک شبکه ماهواره‌ای تازه راه‌اندازی کرده است که پس از تکمیل، تمام هواپیماها را حتی برفراز اقیانوس ردیابی می‌کند.
کد خبر : 155348

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ناسا، سیستم ناوبری ADS-B آخرین نوع از سیستم شناسایی هواپیماست که در هر لحظه، نام، نوع پرواز، مبداء و مقصد، محل دقیق، سرعت و دیگر مشخصات هواپیما را از طریق سگنال‌های رادیویی اعلام می‌کند و هر گیرنده مخصوصی که در اطراف باشد، بلافاصله آن را تشخیص می‌دهد. این سیستم برای امنیت پرواز‌های مسافری الزامی‌ است و هیچ هواپیمای مسافری بدون آن اجازه پرواز در هیچ نقطه دنیا را ندارد اما دو مساله اساسی برای عملکرد آن وجود داشت. نخست اینکه در اقیانوس‌ها هیچ گیرنده‌ و رادار نزدیکی وجود ندارد و دوم اینکه اگر سیستم خاموش شود، تشخیص محل هواپیما فقط برای رادارهایی که در محدوده آن هستند امکان‌پذیر است. مشکل دوم همچنان به‌ قوت خود باقی است اما مساله نخست با سیستم ماهواره‌ای ناسا حل می‌شود.


ناسا یک مجموعه 66 ماهواره‌ای ارتباطاتی با نام «ایریدیوم»‌ طراحی کرده است که 10 عدد از ماهواره‌های آن (فاز دوم ارسال) شش ماه قبل با موشک اسپیس‌ایکس روی سکو منفجر شد و به مدار نرفت اما بقیه پروژه در حال اجراست و به‌زودی عملیاتی می‌شود. این سیستم که از یک سامانه راداری برای تحلیل امواج بازگشتی و دریافتی به نام AppSTAR بهره می‌گیرد، امکان ردیابی و تشخیص تمامی هواپیماها حتی برفراز اقیانوس را دارد. ایریدیوم همچنین امکان برنامه‌ریزی و به‌روز رسانی نرم‌افزارها از راه دور را داراست تا بتوان آن را برای مأموریت‌های آینده برنامه‌ریزی کرد.


مزیت‌هایی که این سیستم ایجاد می‌کند این است که نخست، هواپیماها با استفاده از این مکانیزم ناوبری می‌توانند در فاصله‌ای دقیق و کمتر از قبل با هواپیماهای دیگر قرار گیرند و به کمک دقت آن از برخوردها و خطرها اجتناب می‌شود. پس مجبور نیستند برای دوری از خطر، مسیر طولانی‌تر و مصرف سوخت بیشتر را متحمل شوند.


دوم اینکه در صورت بروز هر حادثه‌ای، محل دقیق هواپیما (در صورت روشن بودن سیستم هواپیما در زمان سقوط) با ایریدیوم قابل تعیین است. اگر ماهواره‌هایی که قرار است اسپیس‌ایکس به‌زودی به مدار ببرد، با موفقیت نصب شوند، این سامانه از سال 2018 میلادی عملیاتی شده است و دغدغه گم شدن هواپیماها را از بین می‌برد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر