صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
در نشست نمایندگان فراکسیون شوراهای مجلس و اعضای شورا:

بافت فرسوده مدرن در حریم تهران تهدید است / اصلاح قانون شورا‌ها در جهت افزایش اختیارات باشد

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروزه تصمیماتی که در تهران به عنوان‌ ام‌القرای جهان اسلام گرفته می‌شود به عنوان الگوی شهر‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد از اینرو می‌توان به خوبی به اهمیت نهاد شورا و مدیریت شهری در کلان شهر تهران پی برد.
کد خبر : 15527

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمد سالاری در نشست نمایندگان فراکسیون شوراهای مجلس و اعضای شورا درباره اهمیت شورا‌ها گفت: همین بس که فرمان تاریخی حضرت امام (ره)، منویات رهبری و قانون اساسی به خوبی بدان اشاره داشته است اما متاسفانه عدم شکل‌گیری مدیریت یکپارچه شهری موجبات بروز اشکالات شده است.


وی افزود: رویکرد وزارت کشور در اصلاحیه قانون شورا‌ها دولت محور است حال آنکه ما در راستای برون سپاری امور باید به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری برویم.


سالاری اظهار تاکید کرد: در همین راستا شورای اسلامی شهر تهران تعاملات خوبی با نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی داشته که حاصل آن تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بوده و یکی از این کمیسیون‌ها نیز کمیسیون معماری و شهر سازی است.


رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گفت: وجود چنین تعاملاتی می‌تواند در ارائه راهکار‌هایی برای برون رفت از مشکلات موثر باشد. همچنان که امروزه یکی از مشکلات مشترک اکثر کلان شهر‌ها بحث حریم است که البته در کمیسیون معماری و شهر سازی مشترک با مجلس تصمیمات خوبی برای آن اتخاذ شده است.


مسابقه شورا و شهرداری برای ساخت‌وساز در حریم تهران


سالاری یادآور شد: حریم شهر تهران مساحتی ۱۰ برابر خود شهر دارد اما با وجود اهمیت و فرصت‌هایی که وجود دارد، امروزه شاهد هستیم مسابقه‌ای بین شورا‌ها و شهرداری‌های شهر‌های اقماری در حریم کلان شهر تهران برای ساخت و ساز به وجود آمده است.


وی افزود: شورا‌ها و شهرداری‌های شهر‌های اقماری به تراکم فروشی روی آورده‌اند و ما عملا شاهد پیدایش بافت فرسوده نوین در حریم شهر تهران هستیم؛ حال آنکه باید به جایگاه شورا‌ها و شهرداری‌ها نگاه جامع‌تری شود.


سالاری تصریح کرد: امروزه کوه‌ها، رودخانه‌ها و محیط‌ زیست تخریب و متاسفانه به عنوان دستاورد مدیران معرفی می‌شود. در صورتی که با این اقدامات در شهر‌های اقماری، شاهد کاهش کیفیت زندگی در کلان شهر تهران هم هستیم. از این رو اهمیت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری مشخص می‌شود.


رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا اضافه کرد: معضل بافت فرسوده یکی دیگر از تهدید‌های اصلی تهران است و با وجود خطر زلزله باید گفت یک مشکل حاکمیتی بزرگ با وقوع زلزله رخ خواهد داد چرا که اکثر دستگاه‌های دولتی در تهران مستقر هستند.


سالاری گفت: چهار هزار هکتار بافت فرسوده به واقع تهدید بزرگی است در حالی که مدیریت شهری در نوسازی آن اختیاری ندارد.


قانون دریافت حق بیمه کارگران ساختمانی باعث رکود ساخت‌وساز می‌شود


سالاری همچنین از روند اجرای قانون دریافت حق بیمه کارگران ساختمانی انتقاد و تاکید کرد که این اقدام باعث ایجاد رکود در ساخت و ساز و حرکت به سمت ساخت و سازهای ناپایدار خواهد شد. اکنون کار صدور پروانه در مناطق شهرداری قفل شده است؛ چرا که این مصوبه می‌گوید ۱۵ درصد از کل عوارض برای بیمه کارگران اختصاص پیدا کند و دوستان می‌گویند از عوارض تغییر کاربری و عوارض بهینه که در لایحه ارزش بهینه وجود دارد هم باید حق بیمه کارگران ساختمانی گرفته شود.


رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر فضای ساخت و ساز، فضای کاملا راکدی است و آمار صدور پروانه در شهر‌ها به شدت کاهش پیدا کرده، مجموعه شورا و شهرداری در سال گذشته مجموعه مصوباتی داشتند که در سر جمع عوارض قابل توجه است، با توجه به حق الزحمه ناظران که سازمان نظام مهندسی دریافت می‌کند، عملا توجیهی برای مردم برای گرفتن پروانه وجود ندارد.


در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوع حق بیمه کارگران ساختمانی، گفت: باز هم شهر تهران وضع بسیار بهتری دارد چرا که در شهرهای دیگر، رقمی که برای این باید پرداخت کنند از رقم عوارض پروانه بیشتر می‌شود و چون مردم توان پرداخت پروانه را ندارند، روی به شبانه ساخت و ساخت ناپایدار بدون نظارت و پروانه می‌کنند.


علی صابری: اصلاح قانون شورا‌ها باید در جهت افزایش اختیارات شورا‌ها باشد


علی صابری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: من از نمایندگان مجلس می‌خواهم در هر طرحی که مربوط به شهر، مدیریت شهری و شورا‌ها می‌شود از نظر تخصصی اعضای شورا نیز بهره گرفته شود.


وی ادامه داد: امروزه ترکیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران نشان می‌دهد که افراد آگاه و متخصص در حوزه مدیریت شهری به ویژه وزرا، نمایندگان مجلس و استانداران در شورای اسلامی شهر تهران حضور دارند.


صابری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اصلاح قانون شورا‌ها اقدام خوبی است اما سعی ما باید بر این باشد که اصلاح قانون در جهت افزایش اختیارات شورا باشد.


عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تاکید کرد: این اصلاح قانون نباید به گونه‌ای باشد که اختیارات کاهش یابد بلکه تکالیف شورا‌ها باید افزایش پیدا کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر