برخورد قاطع وزارت بهداشت با بیمارستانهای متخلف/ اورژانس و بیمارستانها در حادثه پلاسکو موفق عمل کردند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، ایرج حریرچی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر دستور وزیر بهداشت برای نپذیرفتن بیماران بیمه شده تامین اجتماعی در بیمارستان امام حسین(ع) تهران گفت: وزیر بهداشت به هیچ عنوان چنین دستوری را نداده است و سعی نکنیم که وزیر و ستاد وزارت بهداشت را با این موضوع درگیر کنیم.
وی تاکید کرد: در برخی از مناطق کشور، به دلیل اینکه بیمهها مطالبات خود را با تاخیر بسیار زیادی پرداخت میکنند، بیمارستانها در پرداخت بدهی خود به تامین کنندگان دارو، تجهیزات و ملزومات مورد نیاز پزشکی با مشکلاتی روبهرو هستند و به بیماران بیمه شده تامین اجتماعی اعلام کردهاند که در موارد غیر اورژانسی میتوانند به بیمارستانهای ملکی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند در شهر اصفهان این مشکلات به وجود آمد که با وساطت استاندار اصفهان، این مشکل برطرف شد.
حریرچی ادامه داد: بیمارستانها باید بتوانند بدهی خود به تامین کنندگان دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی را پرداخت کنند و بنا شد که بیمهها عقب ماندگیهای خود را جبران کنند و پرداختها مطابق قانون، انجام شود و در سطوح بالا نیز جلساتی برگزار میشود تا مشکلات برطرف شود.
الزام برای ما، اجرای قانون است
وی در پاسخ به این سوال که الزامات قانونی برای پرداخت بدهی بیمهها چیست؟ گفت: الزام برای ما، اجرای قانون است که بیان میکند سازمانهای بیمهگر باید ظرف مدت دو هفته پس از دریافت اسناد پزشکی، 60 درصد از آن را پرداخت کنند و تاکید داریم که سازمان تامین اجتماعی عقب افتادگی بیش از یکسال خود را پرداخت کند.
حریرچی یادآور شد: تصور نمیکنم در حوزه خدمات، به جز در حوزه سلامت شاهد پایبندی به تعهدات ارائه دهندگان خدمات با وجود بیش از یکسال تاخیر در پرداخت معوقات باشیم و امیدوارم که سازمان تامین اجتماعی ابتدا، سهم نه بیست و هفتم درمان را به طور کامل به حوزه سلامت اختصاص دهد و آن را به حسابی که با دستور رئیس جمهور ایجاد شده، واریز کند و از سوی دیگر، پرداختی بدهیهای خود به بیمارستانهای ملکی و دولتی را با رعایت عدالت انجام دهد.
وی افزود: انصاف نیست که بدهی تامین اجتماعی به بیمارستانهای دولتی که حدود 70 تا 80 درصد از خدمات بیمه شدگان تامین اجتماعی و مردم را ارائه میدهند، با تاخیر زیاد پرداخت شود و بیمارستانهای ملکی تامین اجتماعی دریافتی خود را به روز دریافت کنند اما همکاران ما در کادرهای درمانی بیمارستانهها، مصداق کامل اقتصاد مقاومتی هستند که خدمات خود را به درستی به مردم انجام میدهند.
برخورد با تخلفات در بیمارستانها
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تعطیلی برخی از بخشهای یکی از بیمارستانهای خصوصی در مدت اخیر بر اثر انجام تخلفات توسط وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم، جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی و افکار عمومی انتظار دارند که خدمات مناسب و مطابق با مقررات به مردم ارائه شود و در این موضوع، با هیچ فردی شوخی نداریم در یکی از بیمارستانهای خصوصی تهران، برخی از بخشها پلمپ شد و برخورد با تخلفات در بیمارستانها، منحصر به بخش خصوصی نیست و در بیمارستانهای دولتی نیز این برخورد انجام میشود.
حریرچی در ادامه یادآور شد: در یکی از بیمارستانهای دولتی در استانهای کشور، شاهد بروز تخلف بودیم که سریعا نسبت به جابهجایی مسئول آن و رسیدگی به تخلفات در هیات رسیدگی به تخلفات، اقدام کردیم حتی در یک بیمارستان خصوصی در یکی از شهرها، هزینه ملحفه را در صورتحساب از بیمار دریافت کرده بودند در حالیکه این هزینه در قالب هتلینگ، محاسبه شده و یا برخی از مراکز درمانی، هزینههای تکراری از بیمار دریافت میکنند و این برخوردها مورد پذیرش و استقبال اکثریت جامعه پزشکی است و از آن حمایت میکنند.
آمادگی تیمهای پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به مصدومان پلاسکو
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اقدامات انجام شده توسط وزارت بهداشت در حادثه پلاسکو تصریح کرد: خدمات درمانی و اورژانس از همان نخستین ساعات بروز حادثه پلاسکو به مردم و نیروهای امدادی ارائه شد و در ساعات اول که تعداد مصدومان مشخص نبود، اقدامات گستردهای برای پذیرش مصدومان در بیمارستانهای دولتی و خصوصی انجام شد و 100 تخت مراقبتهای ویژه آماده شد و متخصصان و جراحان در رشتههای مختلف و نیز پرستاران و پیراپزشکان آمادگی کامل داشتند.
وی افزود: برخی از مسئولان و نیروهای اورژانس بیش از 72 ساعت در محل حادثه حضور داشتند و به ارائه خدمات پرداختند که این نشاندهنده وفاق ملی و ایجاد امید در جامعه بود که در همه صحنهها به آن نیاز داریم.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آتش نشانان و امدادگران از ماسکهای مناسبی استفاده میکنند و جزء وسایل کار آنها است و برای سایر نیروهای حاضر در محل حادثه پلاسکو، ماسکهای استاندارد N95 توزیع شد.
انتهای پیام/