صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

شناساندن بزرگان ادب و عرفان به جوانان، موضوع شورای راهبردی در رودهن

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت: شناخت بزرگان ادب و عرفان و آثار آنان در اخلاق فرزندان و جوانان ما و در عقائد، جهان بینی و حتی در غیرت دینی و ملی آنان اثر فراوانی دارد.
کد خبر : 15325

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت الاسلام محمدابراهیم سراج در جلسه شورای راهبردی با موضوع «علل مهجوریت بزرگان ادب و عرفان در میان نسل جدید» اظهار کرد: با توجه به اینکه شناخت بزرگان ادب و عرفان و آثار آنان در اخلاق فرزندان و جوانان ما و در عقائد، جهان بینی و حتی در غیرت دینی و ملی آنان اثر فراوانی دارد. این جلسه با این موضوع انتخاب شد تا استادان ریشه‌های این امر را مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات خود را ارائه دهند.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه افزود: امروز هم که روز بزرگداشت سعدی است و وی یکی از همین بزرگانی است که اشعار و حکایت‌هایش نکات اخلاقی بسیار زیبایی را در خود دارد و متاسفانه نسل جوان کمتر با وی ارتباط برقرار کرده است.


در این جلسه استادان حاضر، نظرات خود را در راستای اهداف ذکر شده بیان کردند که در ادامه می آید:








شیرازی: از عوامل مهجوریت این است که ما جامعه‌شناسی از بزرگان ادب و عرفان نداریم، اگر چنین کاری انجام شود، شرایط جامعه هر یک از آنان بررسی شود و مخاطب ما آن را بداند، بهتر می‌تواند به درک او کمک کند و آن را کاربردی کند

دکتر باقی: من مدتی را در اتریش بودم، مردمان آنجا از دورۀ راهنمایی تلاش جدی در شناساندن بزرگان ادبیات خودشان دارند. آنان معتقدند اگر فرزندان ما از دورۀ نوجوانی با بزرگان خود آشنا نشوند، بسیار بعید است که در بزرگ سالی به این سمت بیایند و توجه کنند. پس ما باید از دورۀ نوجوانی، فرزندان خود را با بزرگان ادب و عرفان و سایر بزرگان آشنا کنیم و آثار آنان را تبیین کنیم.


دکتر مسن آبادی: توجه به متون ارائه شده، گزینش صحیح و جذاب متون ادبی و عرفانی، خاصه متونی که کاربردی‌تر باشند، برای ارائه به فرزندانمان، اعم از دانش آموزان و دانشجویان ضروری است. استفاده از جملات بزرگان ادب و عرفان در تبلیغات در برد‌ها و در نشریات و حتی در جرائد، نیز روش خوبی است. در دسترس قرار دادن آثار بزرگان در محیط‌های علمی، اتاق استادان، مساجد، سلف‌های دانشجویی و استادان نیز باعث می‌شود که بیشتر به آن‌ها مراجعه شود.


دکتر محمدی فرود: متاسفانه جامعه ما با یک مشکل اساسی مواجه شده است و آن باز شدن پای بیگانگان در ایران از دیرباز بوده است طبیعتا آنان تلاش کردند ارزشهای خودشان را ترویج و تحمیل کنند و این به تدریج موجب گسست فرهنگی در جامعه و نسل جوان ماشده و الان هم رسانه‌های بیگانه با استفاده از ابزار رسانه، مشغول ترویج دیدگاه های خود هستند. در این شرایط وظیفه ما بسیار سنگین می‌شود، باید دو یا سه برابر آن‌ها تلاش کنیم.


باید اثر مطلوب شناختن آثار بزرگان ادب و عرفان را برای فرزندانمان تبیین کنیم. باید به فرزندان خود بگوئیم، چگونه شد که فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی تا کنون باقی ماند، با اینکه دشمنان زیادی داشته، نقش بزرگان ادب و عرفان را در این قضیه بیان کنیم.


دکتر ضیابخش: ما به بچه‌هایمان یاد ندادیم که از ابزار، رسانه‌ها، اینترنت و غیره چگونه استفاده کنند. ما موارد، یا سایت‌هایی که در معرفی بزرگان کمک می‌کنند را معرفی نکردیم. دیگر اینکه در رشته‌ای مثل معماری، ما دو واحد معماری اسلامی بیشتر نداریم چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که جوان ما با ارزشهای خود آشنا شود.


دکتر شیرازی: از عوامل مهجوریت این است که ما جامعه‌شناسی از بزرگان ادب و عرفان نداریم، اگر چنین کاری انجام شود، شرایط جامعه هر یک از آنان بررسی شود و مخاطب ما آن را بداند، بهتر می‌تواند به درک او کمک کند و آن را کاربردی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر