صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از حضور سردار نقدی تا لوریس چکناوریان در اجراهای صحنه‌ای

نمایش های سومین روز جشنواره تئاتر فجر میزبان چهره‌های گوناگونی بودند و در این روز علاوه بر چهره‌های فرهنگی و هنری، حضور چهره‌های سیاسی و اجتماعی نیز قابل تامل بود.
کد خبر : 153195

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، روز یکشنبه سوم بهمن ماه که همزمان با سومین روز جشنواره تئاتر فجر بود تالار اصلی میزبان نمایش «سفید» از کشور ژاپن شد که علاوه بر هنرمندان تئاتر لوریس چکناواریان هنرمند باسابقه موسیقی نیز به تماشای این اثر نشست.


در اولین اجرای این نمایش گروه اجرایی از 30 تماشاگر دعوت کردند تا روی صحنه بروند و از آنها در فرمی خاص عکاسی کردند.در پایان اجرا عکس این تماشاگران روی پرده نمایش داده شد.


در همین روز نمایش «خانه ابری» کار مشترک سیامک احصایی و حمید پورآذری میزبان چهره های گوناگونی شد. این نمایش هم پذیرای میهمانان خارجی جشنواره بود و هم میزبان سردار نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران شد. علاوه بر سردار نقدی، فریندخت زاهدی، سجاد افشاریان، محمود فرهنگ، هوشنگ قوانلو و برخی از مدیران بین‌المللی کمپانی‌های تئاتری نیز به تماشای این نمایش نشستند. در میان مهمانان خارجی که به تماشای این نمایش نشستند می‌توان به چهره‌هایی از سوییس دانمارک عراق هلند بلزیک و نروژ اشاره کرد.


نمایش «نیمروز اسکاتلند» کار ندا هنگامی هم در شرایطی در تالار چهارسو تئاتر شهر اجرا شد که برخی از تماشاگران و مهمانان خارجی به دلیل پر شدن سالن نتوانستند وارد تالار چهارسو شوند و نمایش را تماشا کنند.


اما نمایش «جهش» که در قالب اثری محیطی از کشور فرانسه اجرا داشت با استقبال تماشاگران رو به رو شد و ظاهرا این نمایش به خوبی توانست نظرات تماشاگران جشنواره را تامین کند.


برگزاری نشست نقد تئاتر با حضور هنرمند یونانی هم از دیگر رویدادهای روز گذشته بود.


اما نمایش «اکسیژن» تنها توانست در یک سانس اجرا داشته باشد و سانس دوم اجرای این نمایش یک ساعتی از مشهد به دلیل مساعد نبود حال یکی از بازیگران اجرا نشد و کارگردان با حضور روی صحنه از تماشاگران عذرخواهی کرد و قرار شد هزینه بلیت‌های خریداری شده، به تماشاگران داده شود.


در روزهای بعدی نیز جشنواره گردهمایی هنرمندان کانون نابینایان و ناشنوایان را دارد که روز چهارشنبه 6 بهمن ساعت 15 در محوطه باز تئاترشهر برگزار می‌شود.


برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین سخنرانی‌ها از دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره سی‌وپنجم است.


تغییر ساعت نمایش «گرگ و میش» در تالار مولوی


سانس‌های اجرای نمایش «گرگ و میش» از کشور سوئیس در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که قرار است روزهای ششم، هفتم و نهم در تالار مولوی اجرا داشته باشد، تغییر کرد.


حسن جودکی، مدیر فروش بلیت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اعلام این خبر گفت: «نمایش گرگ و میش به کارگردانی کریستینا گالبیاتی و ایلیالو گینبوهل از کشور سوئیس که در بخش ملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تئاتر مولوی به صحنه می رود، دچار تغییراتی در سانس‌های اجرایی خود شده است».


وی افزود: «این نمایش در تاریخ پنجم بهمن ماه بدون تغییر در سانس‌های 18، 20 و 22 روی صحنه می‌رود و در شش و هفت بهمن با یک اجرای اضافه در ساعت های 15، 17، 19 و 21 اجرا خواهد شد. همچنین در تاریخ هشتم بهمن بدون تغییر در سانس های 17، 19 و 21 و در تاریخ نهم بهمن صرفا با یک اجرا در ساعت 17 به صحنه می رود. افرادی که بلیت نمایش «گرگ و میش» را در تاریخ 9بهمن ماه دردو نوبت 19و21 خریداری کرده اند می توانند در تاریخ 6و7 بهمن ماه ساعت 15 برای دیدن آن به تالار مولوی بروند.»


جودکی درباره اجرای ویژه خبرنگاران نیز گفت:« اجرای ویژه خبرنگاران تغییر نکرده و روز پنجم بهمن، ساعت22 این نمایش برای اصحاب رسانه اجرا می‌شود.»


مدت زمان اجرای این نمایش 50 دقیقه است و در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه می‌رود.



کارگردان «ناسور»:برای ارتقای کیفی جشنواره، بخش تازه‌های تئاتر، در جشنواره تئاتر فجر نباشد


افسانه زمانی معتقد است: اگر بخواهیم جشنواره تئاتر فجر از کیفیت خوبی برخوردار باشد، بهتر است آثارتازه تولید شده نداشته باشیم تا جشنواره با شتابزدگی رو به رو نشود.


افسانه زمانی که امسال با نمایش «ناسور» از نوشته‌های خیرالله تقیانی‌پور در جشنواره حضور دارد، در ادامه یادآور شد:بهتر است در جشنواره شاهد اجرای آثاری باشیم که درطول سال به صحنه رفته‌اند. زیرا از آنجا که آثار بخش تازه‌های تئاتر با شتابزدگی در جشنواره اجرا می‌شوند و مهمانان مختلف از کشورهای دیگر هم در این جشنواره برای دیدن آثار حضور دارند ، بهتر است آثاری به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کنند که به پختگی لازم رسیده باشند.


زمانی ادامه داد: به معنای دیگر ؛ اگر بخواهیم جشنواره تئاتر فجر از کیفیت خوبی برخوردار باشد، بهتر است از آثارتازه تولید شده استفاده نکنیم تا جشنواره با شتابزدگی روبه رو نشود.


کارگردان نمایش «ملی» با اشاره به اینکه اعتقادی به داوری سلیقه‌ای ندارم، اضافه کرد: هر شخصی بنابر عقیده خودش، سلیقه منحصر به فردی دارد اما زمانیکه همه در یک جشنواره جمع می‌شوند و در آن شرکت می‌کنند، می بایست با اصول همان جشنواره پیش بروند و آثار را تولید کنند و مورد نقد قراردهند اما متاسفانه در داوری‌ آثار، سلیقه‌های شخصی خوشان را هم دخیل می‌کنند که کار ناشایسته‌ای است و نباید صورت بگیرد.


او که با نمایش «ناسور» متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره تئاتر فجر است، درباره جای خالی بسیاری از سبک‌های نمایشی در جشنواره تئاتر فجر گفت: وجود محدودیت‌ها همیشه ناشی از بخش دولتی نیست و ممکن است به دلیل جا نیفتادن سبک‌های متفاوت در فرهنگ‌مان باشد. به طور مثال نمایش‌هایی که دیالوگ‌های کمی دارند و فضایشان پر از سکوت است، حوصله تماشاگران را سر می‌برد و مخاطب زیادی ندارد اما جشنواره تئاتر فجر می‌تواند بستری برای شناخت این آثار فراهم کند تا هنرمندان، اجرای سبک‌های متفاوت را هم تجربه کنند.


افسانه زمانی در پایان در باره حضور دبیر به صورت مستمر در جشنواره بیان کرد:اتفاق خوبی است که دبیر جشنواره دوره سی و چهارم در این دوره هم حضور دارد چرا که برای اجرایی شدن اهداف جشنواره، زمان بیشتری لازم است. از طرفی در همه جای دنیا برای برگزاری جشنواره‌ها یک دبیر را برای چند دوره متوالی انتخاب می‌کنند تا بتوانند بازده فعالیتش را مورد ارزیابی درستی قرار دهند.


مشکلات یک منتقد روی صحنه نمایش


نمایش «کابوس شب نیمه تابستان» که در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود، درباره مشکلاتی است که یک منتقد تئاتر برای یک گروه نمایشی ایجاد می‌کند.


این نمایش نوشته مهدی اسدی زاده است که با کارگردانی شکوفه طاهری در بخش نسل نو این دوره از جشنواره به صحنه می‌رود.


این نمایش با بازی عرفان ابراهیمی، وحید نفر، میسا مولوی، ابراهیم عزیزی، پرهام یدالهی اجرا می شود و در خلاصه داستان آن آمده است:« گروهی نمایشی که از طرف دولت برای اجرای بخشی از نمایش ملی انتخاب شده‌اند، مشغول تمرین نمایش هستند. منتقدی از طرف دولت برای راهنمایی به جلسه تمرین آنها می‌رود و تغییراتی را در نمایش ایجاد می‌کند که باعث بروز اختلافاتی می‌شود.»


شکوفه طاهری کارگردان این نمایش معتقد است: بخش نسل نو فرصتی است تا جوانان مستعد در جشنواره تئاتر فجر دیده شوند، اما جای نگاه رقابتی و مسابقه‌ای در این بخش خالی است.


وی در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه داد: در دوره قبل هم در بخش «نسل نو» حضور داشتم که به راستی به بیشتر دیده شدن نسل جوان کمک می‌کند اما گر این بخش هم با نگاه رقابتی جلو برود و کمک هزینه‌های بیشتری به گروه‌های شرکت کننده در بخش نسل نو ارایه بدهند، به طور حتم شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.


وی درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت : این نمایش اقتباس یکی از آثار شکسپیر است که از مشکلات اجرای یگ گروه نمایشی می‌گوید و دغدغه‌های آنان را بازگو می‌کند.


طاهری با اشاره به شیوه اجرایی نمایش «کابوس شب نیمه تابستانی» افزود : اجرای این اثر کمدی به گونه‌ای است که در آن رگه‌هایی از فانتزی به چشم می‌خورد که وجود این دو در کنار هم نمایش را برای مخاطب جذاب‌تر می‌کند.


نمایش «هفت خوان» با استفاده از شیوه‌های نمایش ایرانی اجرا می‌شود


نمایش « هفت خوان» در بخش محیطی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.


نمایش «هفت خوان» به نویسندگی مشترک آشا شاملو و میثم یوسفی و کارگردانی میثم یوسفی به عنوان کاری از گروه «سفیر» در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.


بازیگران این نمایش محسن علیمحمدی ، محسن قصری و امیر محمد انصافی هستند.


میثم یوسفی کارگردان نمایش «هفت خوان» در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «هفت خوان » بر اساس قصه هفت خوان فردوسی نگارش شده است که با استفاده از شیوه‌های نمایش ایرانی و نقالی اجرا می‌شود و سازهای ایرانی نیز این نمایش را همراهی می‌کنند.


وی ادامه داد: ما طی سال‌های اخیر عبارت تئاتر برای همه را بسیار شنیده‌ایم. به عقیده من جای بسی تاسف است که این مساله فقط به یک عبارت ختم شد و در عمل اتفاق خاصی نیفتاد.


یوسفی با اشاره به گستره مخاطبان نمایش‌های محیطی اضافه کرد: تئاتر محیطی و خیابانی نمایشی برای همه سلیقه‌ها و سنین است و تاثیرگذاری خوبی بر تماشاگران خود دارد.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: اجراهای محیطی و به طور کلی هنر نمایش تاثیر گذارترین شکل هنر است که دیگر هنرها از جمله ادبیات ، مجسمه سازی، موسیقی ، نقاشی و همه اینها را در خود جای می‌دهد.


این کارگردان درباره شیوه اجرایی خود بیان کرد: مردم ما از دیرباز با داستان هفت خوان رستم آشنایی دارند و شکل و شیوه اجرایی ما بسیار قابل فهم و شیرین است که مفهومی از فلسفه و هنر را در خود جای می‌دهد.


وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: جشنواره‌ها سفیری خوب برای معرفی فرهنگ ملت‌ها هستند. همین موضوع اتفاق خوبی برای تبادل افکار و سلایق ملل مختلف است و این مساله قطعا حس خوبی نیز به همراه دارد و به عقیده من باید به دور از شتابزدگی و استرس برگزار شود .


سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی طی روزهای 1 تا 12 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر