صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
مشاور رئیس‌جمهوری در امور اهل سنت در گفت‌وگو با آنا:

تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی گشایشی بزرگ برای کشور و مناطق محروم بود/ مردم ایران مدیون تدبیر آیت‌الله هاشمی هستند

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور اهل سنت، راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی آیت‌الله هاشمی را گشایشی بزرگ برای کشور دانست به طوری که در منطقه محروم سیستان و بلوچستان تاکنون از این دانشگاه 80 هزار نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند.
کد خبر : 152468

مولوی اسحاق مدنی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به توانایی‌های آیت‌الله هاشمی در مدیریت ادوار سخت انقلاب و بعد از آن اشاره کرد و گفت: «این یک واقعیت است که آیت‌الله هاشمی از معجزات قرن ماست. ایشان در هیچ دانشگاهی علم سیاست، علم اقتصاد و مسائل فرماندهی جنگ را نخوانده بود. اینها همه صلاحیت‌های خدادادی آیت‌الله هاشمی بود و ایشان به نحو احسن از آن‌ها استفاده کرد و شخصیت کم‌نظیر همه دوران‌های سخت این کشور شد.»


مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور اهل سنت ادامه داد: «آیت‌الله هاشمی یک روحانی و فارغ‌التحصیل حوزه علمیه بود که در محضر علما تحصیل کرده بود، این که ایشان این‌گونه اندیشیدند و با یک برنامه‌ریزی فوق‌العاده، چنین دانشگاهی را با این گستردگی پی‌ریزی کردند که این‌چنین در سراسر دنیا رشد کند و بدرخشد، جز نبوغ چیز دیگری نمی‌تواند باشد.»


او افزود: «مدیریت و فرماندهی جنگی با این سختی، جز با صلاحیت‌های خدادادی امکان‌پذیر نیست. دوران ریاست‌جمهوری ایشان، دوران سازندگی نام گرفت. یک روحانی آمد و خرابی‌های جنگ را از نظر اقتصادی و با مدیریت ترمیم کرد و از نو ساخت، این کار واقعا یک تدبیر فوق‌العاده می‌خواهد که همه اینها را آیت‌الله هاشمی به نحو احسن مدیریت کرد.»


مدنی به علاقه آیت‌الله هاشمی به وحدت و یکپارچگی مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: «یکی از مسائلی که آیت‌الله هاشمی به آن علاقه وافر و در آن توانایی داشتند، مساله وحدت مذاهب اسلامی بود. آیت‌الله هاشمی از شاگردان مخلص امام بود، ایشان امام را از خودش هم بیشتر دوست داشت، هم خود امام و هم فکر امام را. وحدت جزو افکار امام بود و در وجود آیت‌الله هاشمی، این روحانی بزرگ، نهادینه شده بود. من در دو دوره مجلس خدمت ایشان بودم و مجالس مربوط به وحدت را به نمایندگی از ایشان شرکت می‌کردم. دغدغه و هدف آیت‌الله فقط ایجاد وحدت مذاهب بود.»


عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: «آیت‌الله هاشمی در داخل و خارج از کشور، در مجالس علمای اهل سنت حاضر می‌شدند و برای وحدت سخنرانی می‌کردند، از اشتراکات می‌گفتند و بر دوری از اختلافات تاکید داشتند. همه این فعالیت‌ها، خارج از مسائل سیاسی بود. من به عنوان یک روحانی اهل سنت سال‌های زیادی در محضر ایشان بودم و می‌دانم که ایشان چه احترامی برای مذاهب دیگر قائل بودند و چگونه سعی در وحدت و یکپارچگی مذاهب مختلف داشتند.»


این استاد دانشگاه، راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی آیت‌الله هاشمی را گشایشی بزرگ برای کشور دانست و افزود: «علم اساس فرهنگ است. اگر در جامعه‌ای علم نباشد فرهنگ معنا ندارد. دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون فقط در زاهدان نزدیک به 80هزار فارغ‌التحصیل داشته است. اگر این دانشگاه نبود این 80 هزار نفر تحصیل کرده منطقه محروم سیستان و بلوچستان در کجا و از کجا فارغ‌التحصیل می‌شدند؟ کل ایران تشنه چنین دانشگاهی بوده است. اویل انقلاب مردم با کنکور آن هم تعداد کمی به دانشگاه می‌رفتند و بقیه مردم فرزندانشان را برای تحصیل به خارج از کشور می‌فرستادند. این دانشگاه در واقع گشایش بسیار بزرگی برای کشور شد و خصوصا برای مناطق محروم این کشور که خیلی از آن‌ها هم اهل سنت هستند. مردم ایران به این خاطر مدیون تدبیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستند.»


مدنی بر ادامه راه آیت‌الله هاشمی در همه حوزه‌ها تاکید کرد و گفت: «همه ما باید به خصوصیت‌های آیت‌الله هاشمی نگاه‌ها بیندازیم. علم، سعه‌صدر، صبر، اخلاص، ایمان، تحمل مخالف، برخورد مناسب و هزاران ویژگی خوب دیگر ایشان، در کشوری که اقوام و مذاهب مختلف در آن وجود دارد، می‌تواند بهترین الگو برای ما باشد تا موفق شویم. آیت‌الله هاشمی هم به همین خاطر محبوب همه مردم ایران شد، هست و خواهد بود. ایشان همه چیز را برای خودش نمی‌خواست. ایشان به دنبال وحدت و نزدیکی بود و سعی داشت تا به خوبی همه اختلاف‌ها را در همه زمینه‌ها حل وفصل کند. آیت‌الله هاشمی راه را برای ما روشن کرد، در زمان‌های مختلف ایشان کارهای زیادی را انجام دادند و باید الگوی ما باشند و راهش را ادامه دهیم.»


او در پایان گفت: «در هر کاری بدون اخلاص نمی‌شود به نتیجه رسید، با ظاهرسازی نمی‌شود وحدت ایجاد کرد، بدون علم نمی‌شود دانشگاه ایجاد کرد، باید اخلاص داشته باشید، همت و توانایی می‌خواهد و همه اینها در آیت‌الله هاشمی جمع شده بود.»


گفت‌وگو از پرویز پیکری


انتهای پیام/

ارسال نظر