صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

مترو چگونه می‌تواند به کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک کند؟

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه  گفت: استفاده از مترو در 6 ماه نخست سال باعث کاهش ۵۳۰ هزار تن گاز آلاینده Co2 در هوای پایتخت شد، اما مطمئنا توجه به این حمل و نقل پاک می‌تواند این سهم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
کد خبر : 152030

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، محمد احمدی بافنده با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از خطوط مترو تهران تنها در 6 ماه نخست سال ۹۵ به میزان قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته است، اظهار کرد: استفاده از این حمل و نقل سبز در این مدت باعث شد تا ۱۹۸ میلیون لیتر بنزین و 19 میلیون لیتر گازوئیل کمتر مصرف شود و به تبع آن از ورود ۷۴ هزار تن آلاینده‌هایی چون CO، NOX، SO2،PM10 و HC به هوای تهران جلوگیری شد.


احمدی بافنده خاطر نشان کرد: مسلما با توجه بیشتر دولت و انجام چند اقدام مهم می‌توان نقش مترو را در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت افزایش داد.
تامین تجهیزات و ناوگان برای استفاده بهینه از پتانسیل موجود


مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران خاطر نشان کرد: اولین راهکاری که می‌تواند در کوتاه مدت بخشی از مشکلات را حل کند، توجه به افزایش واگن‌ها و استفاده از پتانسیل خطوط موجود در مترو تهران است.


وی ادامه داد: مترو یک سرمایه بزرگ زیرساختی است اما اکنون به علت کمبود واگن نمی‌توانیم حداکثر استفاده را از سرمایه گذاری صورت گرفته انجام دهیم.


احمدی بافنده با بیان اینکه بدهی دولت به مترو به ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است، افزود: پرداخت یارانه بلیت از سوی دولت و کمک به خرید واگن و تجهیزات موردنیاز می‌تواند مشکلات مترو تهران در این زمینه را حل کند.


خطوط حومه‌ای مترو تهران باید گسترش پیدا کنند


احمدی بافنده دومین راهکار را توسعه خطوط حومه‌ای و پیوند آن با مترو تهران دانست و افزود: باید وسایط نقلیه‌ای که از اطراف وارد تهران می‌شوند، کم کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که این سفرها با سیستم ریلی انجام شود اما در حال حاضر تنها یک خط تهران - کرج فعال است.


مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به اینکه روزانه ۳.۵ میلیون از ۱۰ میلیون سفر با خودروی شخصی در تهران، مربوط به ساکنان شهرهای اطراف است، تاکید کرد: 80 درصد این افراد به خاطر کار و تحصیلات از شهرهای اطراف به تهران می آیند، که می توان با راه اندازی خطوط ریلی حومه و اتصال آنها با مترو تهران حجم زیادی از این سفرهای روزانه را از خودروهای شخصی به حمل و نقل پاک ریلی منتقل کرد.


افق 1400 و جابجایی ده میلیون مسافر در روز


احمدی بافنده از توسعه خطوط مترو داخل تهران به عنوان راهکار دیگر در کاهش آلودگی و ترافیک کلان شهر تهران یاد کرد و گفت: در برنامه 1400 قرار است مترو تهران به ظرفیت جابه‌جایی روزانه ده میلیون سفر برسد که برای تحقق این هدف جدا ازخطوط شش و هفت که درحال ساخت هستند، باید خطوط هشت ، نه و ده هم اضافه شود.


وی تصریح کرد: نهایت ظرفیت هر خط مترو با بهترین فاصله گذر حدود یک میلیون جابجایی در روز است بنابراین برای رسیدن به حدنصاب مورد نظر باید ساخت خطوط بیشتری مد نظر قرار گیرد.


مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در پایان خاطر نشان کرد: اگر این سه نکته در کنار هم به حد مطلوب برسند می‌توان انتظار داشت مانند متروهای مطرح جهان، این ناوگان حمل و نقل پاک نقش بهتری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر