صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
از سوی مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی واحد نجف آباد

سمپوزیوم اصلاح سبک زندگی  با روش‌های طب سنتی ایران برگزار شد

سمپوزیوم اصلاح سبک زندگی با روش‌های طب سنتی ایران با چهار سخنرانی در بخش هیات علمی، 14مقاله در بخش دانشجویی و 17 پوستر برگزار شد.
کد خبر : 151910

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، محمد مظاهری مدیر گروه طب سنتی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این سمپوزیوم، طب سنتی ایران را برگرفته از تاریخ، آرا و عقاید حکمای ایران زمین دانست.


وی گفت: «طب ایرانی برگرفته از طب اخلاطی و طب مزاجیست و سایر کشورها به غلط آن را طب یونانی نام نهاده اند. در این مکتب طبی، بجشکی یا پزشکی را پیشه ای می داند که سلامت آدمیان را حفظ می کند و در صورتی که رفته آید، مجددا آن را به فرد باز می گرداند. پس کاملا مشخص و آشکار است که پیشگیری و جلوگیری از بیماری و حفظ سلامت انسانها در این مکتب طبی جایگاه خاص و ویژه ای دارد.»


مظاهری ادامه داد: «شش اصل ضروری و مهم در پاسداشت تندرستی و نگاهداشت سلامتی در طب سنتی، سته ضروریه نام دارد. رعایت این شش اصل باعث حفظ سلامتی و باز گرداندن آن می شود. این شش اصل آب و هوا، اعراض نفسانی، احتباس و استفراغ، نوم و یقظه، حرکت و سکون و اغذیه و اشربه است.»


اصغر عسگری موسس اولین آموزشگاه رسمی طب سنتی و گیاهان دارویی کشور هم به بررسی جنبه های تشخیصی در طب سنتی پرداخت و اظهار کرد: «امروزه با استفاده از روش‌های تشخیصی پاراکلینیکی نظیر ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی و ... به تشخیص، درمان و پیگیری سیر بیماری ها می پردازند.»


وی ادامه داد: «در طب سنتی روش‌‌های تشخیصی شامل تشخیص مزاج و سوء مزاج، اشکال، رنگ و اندازه ناخن ، بینی، لب، زبان و چشم، رگه های داخل صلبیه، عنبیه، بول و برازشناسی و نبض شناسی است. حکیم قبل از طبابت باید این روش ها را آموزش دیده وبرای درمان به کار می‌بست. امروزه نیز اطبای طب سنتی این علوم را فراگرفته و در درمان به کار می‌برند.»



مجید عباسی دانشجوی دکتری تخصصی فیزیولوژی دانشگاه تهران نیز از تغییر شیوه زندگی و فیزیولوژی بدن به سمت سلامتی با گیاهان دارویی گفت و خاطرنشان کرد: «مکانیسم عمل گیاهان دارویی در واقع نشان دهنده روش تاثیر دارو و یا داروهای مشخص بر روی فیزیولوژی بدن انسان و اثرات حاصله است.»


وی افزود: «از آنجایی که گیاهان دارای اثر مستقیم بر روی فعالیت فیزیولوژیکی هستند با دانستن چگونگی فعالیت بدن و فیزیولوژی آن می‌توان از این داروها برای بهبود یا معالجه و درمان استفاده نمود و بهترین دارو را با توجه به شرایط بیماری و بیمار انتخاب کرد. البته باید توجه کرد که انتخاب داروی گیاهی مناسب و تاثیر درمانی هر دارو تا حد زیادی وابسته به علائم تشخیصی بیماری و صحت تشخیص علائم دارد.»


برپایی غرفه هایی از قبیل عرضه عرقیجات، عسل و محصولات جانبی آن، گیاهان دارویی و طب سنتی، کتاب های طب سنتی، عنبیه شناسی و پایش سلامت از نکات جالب این سمپوزیوم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر