صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جوان فرانسوی با ساکسیفون و کتانی قرمز؛ معجونی که با ذائقه ایرانی‌ها جور در نیامد

تالار وحدت و مخاطبان ایرانی شب گذشته شاهد اجرای جوانی فرانسوی بودند که تمام تلاشش را می‌کرد تا با استفاده از اصوات و نور و تصویرپردازی و البته بخار آب، بسته متفاوتی را ارائه بدهد.
کد خبر : 151903

سعید طاهری، خبرنگار فرهنگی آنا: صحنه تاریک بود و جز کمی دود (بخار آب) چیزی وجود نداشت. نوری زردرنگ از ته صحنه همراه با صدای ساکسیفون پرت شد سمت مخاطبان و اجرای گیوم پِره شروع شد. چراغی در دهنه ساز جوان فرانسوی بود که با دمیدن او در سازش روشن می‌شد و مانند چراغ‌قوه‌ای در برهوت بی‌انتها اعلام وجود می‌کرد و دست تکان می‌داد. به مرور تصاویری محو روی پرده‌‌های مستطیل روی سن نمایان شد و چراغ‌های روی استیج که در جاهای مختلفی نصب و سعی شده بود با صدای ساز هماهنگ باشند، چهره نوازنده اجرا را برای مخاطب‌ها عیان کرد...



گیوم پره، نوازنده ساکسیفون و البته سازهای الکترونیک که به گفته خودش تمام تلاشش، آشتی انواع موسیقی جای‌جای کره خاکی‌ با یکدیگر است و از ترکیب جز، بلوز و اصوات الکترونیک هراسی ندارد، با ساکسیفونی در بغل و کفش‌های قرمز و موهایی که به جنگ‌جوهای ژاپنی فیلم‌های آکیرا کوراساوا بی‌شباهت نبود، به حضار سلام کرد و کارش را ادامه داد.



به مرور موسیقی گیوم پره از تک‌نوازی ساکسیفون سمت فضاسازی‌ همراه با صداهایی که با دستگا‌ه‌های الکترونیک اطرافش ایجاد می‌شد و صداهای ضبط‌شده‌ای که از پیش برای اجرا آماده شده‌ بودند، همراه با تصاویری گاه جالب و گاه بی‌ربط روی پرده‌های مستطیلی و بخار آب و البته نور داخل دهنه ساکسیفون که با دم گیوم پره کار می‌کرد، رفت و هرچقد جلوتر می‌رفت، مخاطبان بیشتر تعجب می‌کردند و مسن‌ترها با چشم‌های گرد و حالت‌های عجیبی نظاره‌گر اجرایی الکترونیک و بی‌قاعده بودند که به هیچ سبک و اصولی اعتقاد نداشت و تمام تلاشش را می‌کرد که خودش باشد. البته مخاطب بی‌تقصیر شاید بنا بر عادت منتظر اجرایی کلاسیک و صدای تماس آرشه و سیم‌های ویلون و بازی انگشت‌ها روی پیانو بود و وقتی در سایت و دنیال خرید بلیت بوده، با گیوم پره مواجه شده است از کشور فرانسه که این حدس را ایجاد کرده که گیوم پره نوازنده‌ای کلاسیک از دیار فرهنگ و هنر است و با اشتیاق بلیت 80 هزار تومانی را خریده است.



اجرای گیوم پره با تمام خوبی و بدی‌هایش تمام شد و آدم‌های حاضر در تالار با نظرهای متفاوت و واژه‌هایی چون: «افتضاح بود!»، «بد نبود ولی صداهای الکترونیک رو درک نمی‌کردم»، «کاش فقط ساکسیفون می‌زد و الکی شلوغ‌اش نمی‌کرد»، «ترکیب عجیبی بود»، «موسیقی تجربی خوبی بود» و «عالی بود» از درهای متعدد تالار خارج و در کسری از ثانیه ناپدید شدند. عده‌ای هم ساکسیفونیست جوان را گوشه‌ای گیر انداختند و کنارش عکس انداختند و در انتها گیوم پره، ساعت 2:00 صبح پرواز کرد و به کشورش بازگشت.




انتهای پیام/

ارسال نظر