پیشنویس نقشه راه بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی تهیه شده است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در سومین نشست معاونان و مدیران بینالملل کلان مناطق آمایشی کشور به عزم جدی وزارت بهداشت برای بینالمللی سازی نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: «دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید در بحث بینالمللیسازی، افقهای بزرگتری را رصد کنند. برخی از انستیتوها و دانشگاههای معتبر جهان ظرفیت همکاری با نظام سلامت کشور را دارند که باید رصد و شناسایی شوند و به صورت هدفمند در این حوزه حرکت کنیم.»
لاریجانی گفت: «دستیابی به مرجعیت علمی تکلیفی است که از سوی مقام معظم رهبری به دستگاههای کشور ابلاغ شده است. حضور در عرصههای بینالمللی یکی از مهمترین راهکارهایی است که برای دستیابی به مرجعیت علمی باید پیگیری شود و در اسناد بالادستی کشور نیز به این امر تاکید زیادی شده است. علاوه بر بحث مرجعیت، الزامات دیگری نیز وجود دارد که حضور در عرصههای بین المللی را ضروری میسازد. ارتباط دانشجویان با مجامع علمی جهان علاوه بر اینکه میتواند به خلق ثروت دانشبنیان در نظام سلامت کمک کند، از طریق ارتباط علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور با دانشمندان جهان میتواند زمینههای ارتقای نیروی انسانی نظام سلامت کشور را هم فراهم کند.»
او ادامه داد: «توسعه زبان فارسی و فرهنگ اسلامی ایرانی در جهان یکی دیگر از ضرورتهای بین المللیسازی است. کشور ما ظرفیتهای زیادی برای همکاریهای بینالمللی دارد که باید از آن بهرهبرداری شود. در همه مناطق آمایشی کشور پتانسیلهای خوبی وجود دارد و مناطق میتوانند با استفاده از این ظرفیتها در مسیر بینالمللیسازی حرکت کنند. تنها نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در صورتی در مسیر بینالمللیسازی موفق میشویم که هر منطقه و دانشگاه مخاطب خود را در این بحث تعریف کند و هدفمند در این مسیر گام بردارد.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت به پیشرفتهای علمی کشور در دهههای اخیر اشاره کرد و گفت: «پیشرفت خوبی در حوزه علم داشتهایم. یکی از دلایل پیشرفت کشورها در حوزههای علمی حضور در عرصههای بینالمللی است و کشور ما نیز برای رشد بیشتر باید در این مسیر قدم بردارد. اگر چه جذب دانشجوی خارجی یکی از شاخصهای حرکت به سوی بینالمللیسازی است، اما دانشگاهها برای ارتقای جایگاه خود در مجامع بینالمللی باید ظرفیتها و شواهد موجود را به جوامع جهانی معرفی کنند. برای بهرهبرداری از ظرفیتهای خوبی که داریم لازم است ارتباط بین بخشهای مختلف دانشگاهها بیشتر شود.»
اگر دانشگاهها اعتباربخشی نشوند از چرخه علمی بینالمللی خارج میشوند
او یکی از راهبردهای مهم در برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را توسعه بینالمللی آموزش دانست و افزود: «نقشه آمایش بینالملل تدوین شده است و در این نقشه به هریک از مناطق آمایشی ماموریت داده شده است تا روابط خود را با برخی کشورها گسترش دهند. باید مناطق آمایشی کشور بازار سلامت کشورهای هدف را رصد و ظرفیتها و مراکزی که برای همکاری مناسبتر هستند را شناسایی کنند.»
لاریجانی سامانه Education Iran را بستری مناسب برای معرفی ظرفیت دانشگاهها دانست و گفت: «همچنین در زمینه اعتباربخشی بینالمللی برخی دانشگاههای کشور پیشرو هستند که لازم است به سایر دانشگاهها برای ورود به این عرصه کمک کنند. اعتباربخشی و رتبهبندیهای بینالمللی است که باعث میشود دانشجویان خارجی جذب دانشگاههای ما شوند و اگر دانشگاههای ما اعتباربخشی نشوند تا چند سال آینده از چرخه علمی بینالمللی خارج میشوند. توسعه بینالمللی دانشگاه محدود به حوزه خاصی نیست و همه معاونتها و حوزه ریاست دانشگاه باید در این امر مشارکت فعال داشته باشند.»
به گفته لاریجانی شرکت حدود 600 نفر در آزمونهای بینالمللی در کشور، ارتقای روش ارزشیابی دانشگاههای خارجی، ارتقای روش ارزیابی دانشآموختگان مقاطع تخصصی دانشگاههای خارجی، ایجاد تسهیلات برای تحصیل دانشجویان خارجی در مقاطع تخصصی در کشور، مهمترین اقدامات انجام شده برای توسعه بینالمللی آموزش علوم پزشکی در امسال بودهاند. او گفت: «دانشگاههای علوم پزشکی باتوجه به بسترهایی که دارند، میتوانند با مجوز وزارت بهداشت از ظرفیتهای مازاد خود برای جذب دانشجوی خارجی استفاده کنند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان گفت: «به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ماموریت داده شده است تا نقشه راه بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی را ترسیم کند. پیشنویس اولیه این نقشه با راهبردهای مشخص تهیه شده است و دانشگاههای علوم پزشکی کشور میتوانند براساس ظرفیتهای موجود مسیر خود را برای توسعه بینالمللی ترسیم کنند.»
انتهای پیام/