صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

تحلیلگر سعودی: ایران بدون سلاح هسته‌ای خطرناک‌تر است/ اعراب حاشیه خلیج‌فارس شکست مذاکرات را می‌خواهند

نویسنده‌ای عربستانی در تحلیلی از روند مذاکرات هسته‌ای نوشت که ایران بدون سلاح اتمی برای منطقه بسیار خطرناک‌تر است.
کد خبر : 15187

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «الحیات» در مقاله‌ای به قلم «هشام غنام» تحلیگر سعودی نوشت: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و شکست مذاکرات هسته‌ای، بهترین گزینه برای آینده کشورهای منطقه و در راس آنها کشورهای حوزه خلیج‌(فارس) است. ایران پیش از مذاکرات، به دستیابی اولیه به سلاح اتمی بسیار نزدیک شده بود، زیرا توانسته بود چرخه کامل سوخت اتمی را تولید کند و پر واضح است که انتقال از این مرحله به تولید سلاح اتمی دشوار نیست. ایران حتی با وجود تحریم‌ها فقط چند سال تا دستیابی به سلاح اتمی و ورود به باشگاه قدرت‌های جهانی فاصله داشت.


این نویسنده عربستانی بدون توجه به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای ایران افزود: ماهیت سلاح هسته‌ای ایران بازدارنده و تشویق‌کننده به صلح و تعقل است، نه سلاحی تهاجمی، بنابراین اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد، سناریوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای محقق می‌شد. در این صورت هیچ تهدیدی از جانب ایران متوجه کشورهای منطقه نمی‌شد، زیرا طرف‌هایی که باید علیه ایران اقدام نظامی می‌کردند، از توانی چند برابر توان ایران برخوردارند.


وی می‌افزاید: آمریکا متحد هسته‌ای ترکیه، امارات و عربستان سعودی است و این کشورها را زیر چتر اتمی خود دارد، بنابراین محال است که ایران بتواند این کشورها را با سلاح اتمی تهدید کند و نیز بعید است که این کشورها برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش کنند، زیرا با وجود چتر آمریکایی و هزینه های سنگین هسته‌ای، به آن نیاز ندارند.


«غنام» که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را بازنده توافق هسته‌ای ایران و غرب تصور می‌کند، می‌نویسد: سلاح اتمی دست و پای ایران را زنجیر می‌کرد، اما اگر توافق هسته‌ای محقق شود، دست نظام ایران برای فعالیت در منطقه باز می‌شود، زیرا دیگر سلاح اتمی وجود ندارد که غرب یا اسرائیل از آن بترسند.


این نویسنده عربستانی نوشته است: در صورت تحقق توافق هسته‌ای، دیگر غرب و اسرائیل به درگیری‌ها و کشمکش‌های منطقه که ایران در پس آنها قرار دارد، توجه نخواهند کرد و در این میان، این کشورهای عربی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که بهای این توافق را خواهند پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر