صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۵

تاکید وزارت نیرو بر سلامت آب شرب

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه سلامت آب شرب خط قرمز وزارت نیروست، گفت: همه دولت‌ها در کیفیت آب شرب امانت‌داری کرده‌اند و کیفیت آب در تمام کشور به طور کامل تحت کنترل است.
کد خبر : 151397

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، رحیم میدانی در نشست خبری امروز با بیان اینکه 850 آزمایش کنترل کیفیت آب در کشور فعال است، افزود: وزیر بهداشت در بازدیدی از چند شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری اذعان داشتند که وجود چنین آزمایشگاه‌های مجهزی در تصور ایشان نبود و به همین جهت خاطر ما بابت سلامت و کیفیت آب شرب مصرفی مردم آسوده است.


وی با بیان اینکه آب تحویلی به مردم مورد تایید همه نهادهای نظارتی است، ادامه داد: نیترات آب کنترل می‌شود اما در برخی از مناطق گاه شاهد بالا و پایین شدن درصد آن در آب به علت وجود چاه‌های جذبی مناطق مسکونی هستیم اما با این حال تمام تلاش وزارت نیرو در ارائه آب با کیفیت و سالم به مردم است.


این مقام مسئول تصریح کرد: حتی در برخی مناطق دستگاه‌هایی را برای کاهش آرسنیک خریداری و نصب کرده‌ایم.


میدانی عنوان کرد: ما موظف هستیم بر اساس استانداردهای ملی آب را به مردم تحویل دهیم و نمی‌توانیم کمتر از استانداردها عمل کنیم.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه یکی از پروژه‌های طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیر زمینی مربوط به مبحث مدیریت کیفیت آب است، افزود: مصوبه‌ای مبنی‌بر اولویت وزارت نیرو برای صیانت از منابع آب خام تامین کننده شرب تهران تصویب شد که اکنون به سایر شهرهای کشور نیز تسری می‌یابد تا کیفیت آب را در منبع و حوضه اولیه محافظت کنیم.


وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم آب ابتدا وارد تصفیه خانه شود و سپس کیفیت آن را کنترل کنیم. به طور مثال اگر آبی از سد طالقان می‌آید، باید رصد کنیم که آیا آلاینده‌ای وجود دارد که این آب را تهدید کند؟ این امر همیشه جاری بوده، اما اکنون توجه بیشتری به آن داریم و دبیرخانه این بخش نیز در وزارت کشور مستقر است.


به گفته میدانی جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به منابع آب وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است که البته این سازمان برای این امر به اندازه کافی تجهیز نشده است. بحثی که باید بیش از این خودمان را برای اجرایی کردن آن تجهیز کنیم، بحث صیانت از کیفیت منابع آب کشور است.


چشم‌پوشی از چاه‌های غیر مجاز ظلم به بهره‌برداران مجاز است


وی درباره اقدامات وزارت نیرو برای انسداد چاه‌های غیر مجاز نیز بیان کرد: چشم‌پوشی از چاه‌های غیر مجاز ظلم به بهره‌برداران مجاز است زیرا کشاورزی که 40 سال پیش مجوز حفر چاه داشته اکنون با چاه‌های غیر مجاز و استحصال آب‌های زیر زمینی امنیت ندارد.


وی با تاکید بر اینکه باید تا پایان امسال 20 هزار حلقه چاه غیر مجاز مسدود شود، گفت: تا کنون 10 هزار و 730 چاه غیر مجاز با کمک قوه قضائیه بسته شده و اکنون 79 درصد هدفگذاری سال 95 در زمینه جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها محقق است.


وی با بیان اینکه 350 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور داریم، عنوان کرد: ‌قرار نیست همه این چاه‌ها را ببندیم بلکه باید تعدادی از آنها ساماندهی شوند. از سوی دیگر از این میزان 130 هزار حلقه چاه بیشتری اضافه برداشت را دارند و باقی چاه‌ها کم عمق هستند.


به گفته وی اکنون چاه‌های مجاز و غیر مجاز 6 میلیارد متر مکعب به صورت اضافه از آب‌های زیر زمینی برداشت می‌کنند.


کاهش 11 میلیارد متر مکعبی مصرف آب کشور در برنامه ششم


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از برنامه وزارت نیرو بر کاهش 11 میلیارد متر مکعبی مصرف آب کشور در برنامه ششم خبر داد و گفت: مصوب شدن این بخش در برنامه ششم یک موفقیت بزرگ برای کشور است تا به اندازه توان زیست محیطی از منابع آب تجدید پذیر کشور استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه بخشی از این کاهش مصرف باید در مبحث منابع آب زیر زمینی اتفاق افتد، عنوان کرد: در غیر این صورت باید تاوان تبعات برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیر زمینی همانند فرونشست‌های زمین را متحمل شویم.


میدانی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مکلف به ارائه الگوی کشت بهینه متناسب با شرایط اکولوژیک هر منطقه شده است، تاکید کرد: البته در ماده 6 قانون بهره‌وری بخش کشاورزی مصوب مرداد ماه سال 89 نیز این بخش به وزارت جهاد تکلیف شده بود که در برنامه ششم بر ضرورت اجرای آن تاکید شد.


وی افزود: در پیوست یک قانون برنامه ششم توسعه 717 پروژه آبرسانی پیش‌بینی شده است که میزان اعتبار تخصیص داده شده به آن با رشد 7 درصدی نسبت به سال 95 به عدد 6 هزار و 770 میلیارد تومان بالغ می‌شود. برای بخش آب کشور نیز 9 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد دارد.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه یکی دیگر از اتفاقات مهم در برنامه ششم توسعه اصلاح جهت‌گیری‌ها در بخش آب است، تصریح کرد: در لایحه بودجه 96 اعتبارات در نظر گرفته شده برای ساماندهی سواحل و رودخانه‌های کشور به میزان 87 درصد رشد کرد و به عدد 367 میلیارد تومان رسید. در بخش طرح‌های آبرسانی به شهرها نیز یک هزار و 880 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که نسبت به سال گذشته 28 درصد رشد را نشان می‌دهد.


به گفته میدانی بخش آبرسانی روستایی علی‌رغم مشکلات متعدد در زمان آغاز به کار دولت یازدهم از بودجه ردیف ملی محروم بود اما در بودجه سال 96 برای تامین آب روستایی یک هزار و 200 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که رشد 164 درصدی نسبت به امسال را تجربه کرده است.


تکلیف وزارت نیرو برای آبرسانی به 2/1 میلیون نفر روستا نشین تا پایان امسال


به گفته معاون وزیر نیرو تا پایان امسال باید مشکل آبرسانی 2/1 میلیون نفر از روستا نشینان با اعتبارات صندوق توسعه ملی حل شود که تا کنون یک هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده تخصیص یافته و پروژه آبرسانی به 880 هزار نفر نیز به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان امسال همه این هدف محقق خواهد شد.


وی اظهار کرد: تا پایان امسال باید 14 سد به حجم 1/5 میلیارد متر مکعب به بهره‌برداری می‌رسید که تا کنون 664 میلیون متر مکعب آب مورد بهره‌برداری قرار گرفته و باقی طرح‌ها نیز تا پایان امسال به پایان می‌رسند.


تامین آب شرب شهرها با شیرین‌سازی آب دریا


میدانی از ابلاغ دستورالعمل برداشت آب از دریا توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از ابتدای آذر ماه امسال خب رداد و گفت: ‌بر اساس آمار حدود 2/65 میلیارد متر مکعب آب برای تامین نیاز صنایع از دریا برداشت می‌شود که 340 میلیون متر مکعب آب به صورت شیرین‌سازی شده به مصرف می‌رسد.


وی با تاکید بر اینکه مجوزهای ارائه شده به بخش خصوصی برای شیرین‌سازی آب دریا بالغ بر 1/4 میلیارد متر مکعب است، گفت: 60 میلیون متر مکعب آب دریاها هم توسط وزارت نیرو شیرین‌سازی می‌شود که در مجموع آب حاصل از شیرین‌سازی آب دریا به 400 میلیون متر مکعب در کشور می‌رسد.


وی درباره قیمت آب استحصالی از شیرین‌سازی آب دریا نیز عنوان کرد: وزارت نیرو هر متر مکعب آب شیرین‌سازی شده دریا را 3 تا 6 هزار تومان از بخش خصوصی خریداری می‌کند اما با قیمت 570 تومان به مردم می‌فروشد که گپ میان این دو قیمت نیز از ردیف بودجه مابه التفاوت خرید آب تضمینی تامین می‌شود.


کاهش 58 درصدی بارش‌های کشور


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه سال آبی از ابتدای مهر ماه محاسبه می‌شود، تاکید کرد: از ابتدای مهر ماه تا آخرین آمارهای در دسترس میزان کل بارندگی‌های کشور 53 میلی‌متر بوده است در حالی که سال گذشته در مدت مشابه مذکور میزان بارش‌های جوی 2/5 برابر برآورد شده بود. این میزان نسبت به دراز مدت 42 درصد منفی است.


میدانی با بیان اینکه سال آبی خوبی را آغاز نکرده‌ایم، تصریح کرد: البته هواشناسی بارش‌ها را در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت نرمال پیش‌بینی کرده که امیدواریم کسری منابع آبی طی این ماه‌ها جبران شود. البته این سازمان افزایش 1 تا 2 درصد دمای هوا را نیز پیش‌بینی کرده که این میزان 27 درصد تبخیر آب را افزایش می‌دهد.


وی با بیان اینکه در دریای خزر 8 درصد و در دریاچه ارومیه 10 درصد کاهش بارندگی‌ها را نسبت به دراز مدت 48 ساله داریم، اظهار کرد: به جز 6 استان کشور باقی استان‌ها به شدت با کاهش بارندگی‌ها مواجه هستند به طوری که در استان فارس با 87 درصد، کرمانشاه با 54 درصد، خوزستان با 54 درصد، ایلام با 48 درصد، خراسان رضوی با 65 درصد، کردستان با 36 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 49 درصد کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته مواجه‌اند که این آمار نشان می‌دهد وضعیت استان‌ها نگران کننده است.


میدانی ادامه داد: البته استان‌هایی هم وجود دارند که تا 99 درصد با کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته مواجه‌اند اما این استان‌ها غالبا استان‌هایی کم آب محسوب می‌شوند.


افت 37 درصدی آب ورودی به سدهای کشور


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از کاهش 37 درصدی آب ورودی به سدهای کشور خبر داد و عنوان کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا 22 دی ماه 7 میلیارد متر مکعب آب ورودی به سدها تخمین زده شده که این میزان در سال گذشته 11 میلیارد متر مکعب بوده است.


وی با بیان اینکه اکنون 23/5 میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده در سدها وجود دارد، اظهار کرد: میزان ذخیره آب درسدها نیم میلیارد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این امر باید قابل توجه مخالفان سدسازی قرار گیرد چرا که این افزایش ذخیره‌سازی با توجه به کاهش 4 میلیارد متر مکعبی آب ورودی سدها بوده است.


وی درباره آخرین آمار ذخیره‌سازی آب در سدها نیز گفت:‌ سد استقلال که تامین کننده آب شرب بندرعباس است اکنون با کاهش صد در صدی آب ورودی مواجه است. سد درودزن فارس نیز به میزان 70 درصد، قشلاق کردستان 88 درصد، سفید رود 53 درصد، سد شهید کاظمی 63 درصد، سد کرخه خوزستان 66 درصد، دز 43 درصد و مارون 37 درصد با افت آب ورودی نسبت به سال گذشته مواجه هستند.


میدانی ادامه داد: ورودی آب به سدهای تهران نیز امسال 27 درصد کمتر از سال گذشته بود اما با مدیریت صورت گرفته برای مصرف میزان ذخیره در پشت سدها با رشد مواجه شد.


اختلاف وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بر سر آب


بر اساس اعلام وزارت نیرو اکنون 92 درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی است اما وزارت جهاد کشاورزی با رد این آمار میزان مصرف این بخش را همواره 60 درصد اعلام می‌کند.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در این باره توضیح داد: بر اساس آمارهای رسمی 70 درصد آب مصرفی کشورهای صنعتی و غیر صنعتی به طور میانگین مربوط به بخش کشاورزی آنها است حالا چطور می‌شود که در کشور ما میزان مصرف این بخش 60 درصد باشد؟


میدانی تاکید کرد: ما باید به آمارها اعتماد کنیم و آمار و ارقام یکدیگر را زیر سوال نبریم. کما اینکه تاکید مقام رهبری نیز بر همین اساس بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر