صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۵

«تاریخ و تحول نشر» منتشر شد

کتاب« تاریخ و تحول نشر(درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)» نوشته عبدالحسین آذرنگ از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.
کد خبر : 151296

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی خانه کتاب، کتاب « تاریخ و تحول نشر» با موضوع بررسی تاریخ نشر کتاب در ایران پس از ورود فن آوری چاپ به کشور تا آستانه انقلاب 1357 ش به قلم عبدالحسین آذرنگ و با یادداشتی از مجید غلامی جلیسه منتشر شد.


مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در یادداشت این کتاب نوشته است: «کتاب «تاریخ و تحول نشر» بدون شک در حال حاضر بهترین اثر در باب تاریخ نشر کتاب ایران است. از جمله ویژگی های بارز این کتاب، جامعیت آن است که نشر را، از ابتدا تا انتهای عصر پهلوی در بر گرفته و خواننده تنها با مطالعه این کتاب می تواند با نمایی کلی از تاریخ و تحولات مهم نشر آشنا گردد؛ از دیگر ویژگی های مهم کتاب، مستند بودن آن است که نویسنده کوشیده با استفاده از منابع و مستندات درجه یک و حتی با استفاده از تاریخ شفاهی نشر، اطلاعات متقن از نشر کتاب به خواننده ارائه دهد...».


عبدالحسین آذرنگ در دیباچه کتاب نوشته است: « نشر از عامل های فرهنگ آفرین و فرهنگ ساز، از سرچشمه های رویدادهای فرهنگی، از بسترهای تحولات فکری و از همه اینها مهمتر، محرک و ابزار کارآمد انتقال پیام است، همه گونه پیام، از راه رسانه های مکتوب و در مقیاس های گسترده. نشر اگر از حرکت باز ایستد، هر آنچه با نیروی تولیدی و نیروی انگیزه آفرین آن کار می کند، از حرکت باز می ایستد.


چرخه پویایی که از جامعه اندیشه و احساس الهام می گیرد. با ارزش های افزوده خودش به آن غنای بیشتری می بخشد و سپس به جامعه باز پس می دهد و این داد و ستد فزونی بخش را استمرار می بخشد، همان چرخه نشر است. اما دریغا ناشرانی که عمر و آنچه داشتند بر سر نشر گذاشتند و از خود ورقی تاریخچه برجای نگذاشتند؛ شگفتا فعالیتی که هیچ اندیشه ای بدون آن در مقیاس گسترده انتشار نمی یابد، اما نیروی محرک ایجاد آثار مربوط به خودش کمتر از همه است، به ویژه در جامعه ما و افسوس کتابندگانی که عمری با عشق به کتاب و افزون بر شمار کتاب ها زیستند، اما از تقلاهایی که انگیزه و اندیشه و هنر و زندگی فرهنگی و فکری را به هم پیوند می داد، یادی نکردند...».


« نشر کتاب از آغاز تا 1300 ش»، «نشر کتاب از 130 تا 1320ش»، « نشر کتاب در دهه 1320 ش»، «نشر کتاب در دهه 1330 ش» و « نشر از 1340 ش تا آستانه انقلاب» از جمله بخش های این کتاب را در قالب 62 فصل تشکیل می دهد.


عبدالحسین آذرنگ سال 1325 به دنیا آمده است. کتاب‌های «شمه‌ای از کتاب، کتاب‌خانه و نشر کتاب»، «شمه‌ای از انتشار کتاب در ایران»، «چون‌وچرایی در باب سیاست نشر کتاب»، «مبانی نشر کتاب»، «گام‌های اصلی در نشر کتاب»، «چند نوشتار و گفتار در نشر و ویرایش» و «تاریخ شفاهی نشر ایران» شماری از آثار این نویسنده‌اند.


کتاب«تاریخ و تحول نشر(درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)» در 936 صفحه از با قیمت 50 هزار تومان از سوی خانه کتاب منتشر شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر