صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۵
نشست خبری یک روز پس از لغو برنامه صدا و سیما

عراقچی: هیچ مذاکره هسته‌ای با دولت جدید آمریکا نخواهیم داشت/ از انتقاد ابایی نداریم اما صدا و سیما دبه کرد

رئیس ستاد پیگیری برجام یک روز پس از لغو حضورش در صدا و سیما، در نشستی خبری در وزارت امور خارجه شرکت کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.
کد خبر : 150984

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سید عباس عراقچی در نشست صبح امروز خود با رسانه‌ها به مناسبت اولین سالگرد اجرای برجام (27 دی ماه) گفت: « می‌توان برجام را از زوایای سیاست داخلی سیاست برنامه هسته‌ای رفع تحریم‌ها و همچنین بدعهدی آمریکا بررسی کرد. البته سیاست داخلی در حوزه وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده نیست.»


او افزود: «در سیاست خارجی، تفاوت ایجاد شده مشهود است و تصویرهای غلط گذشته را که آمریکا و دشمنان ایران با سوء استفاده از برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده بودند، از بین برد. مثلا حضور ایران در سوریه توسط شورای امنیت به عنوان یک بازیگر اصلی شناخته شده است.»


عراقچی عنوان کرد: «برنامه هسته‌ای ایران از یک برنامه ممنوعه در شورای امنیت به یک برنامه مشروع تبدیل شده است. شورای امنیت، اکنون به کشورها توصیه می‌کند که با ایران وارد همکاری بین‌المللی شوند.»


معاون ظریف در ادامه با تشریح موفقیت های برجام گفت: «از زوایه برنامه هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران یک برنامه مشروع است که با قوت ادامه دارد. غنی‌سازی ادامه دارد. تحقیق و توسعه ادامه دارد و کار ما در مورد ماشین‌ها ادامه دارد و ما در فاصله ١٠ تا ١٥ سال طبق برنامه‌ای که به آژانس ارائه دادیم به غنی‌سازی صنعتی خواهیم رسید.»


رئیس ستاد پیگیری برجام در این نشست خبری به موضوع گزارش دهی به مجلس پرداخت و خبر داد: «امروز موعد بعدی تقدیم گزارش برجام به کمیسیون امنیت ملی است که تا آخر وقت امروز این موضوع انجام می‌شود.»


عراقچی همچنین درباره ماجرای لغو برنامه شب گذشته تلویزیونی‌‌اش توضیح داد: «از روز چهارشنبه بعد از کمیسیون مشترک حداقل از سه شبکه با من تماس گرفتند که گفت و گو کنم. با یک شبکه توافق کردیم. شرایط را هم خودشان گذاشتند. گفتند فقط شما هستید. بنده هم قبول کردم. دیروز ظهر گفتند فقط شما نیستید. شرایط عوض شده است. جریان پیچیده‌ای نبود . یک سازمان قراری گذاشت و بعد هم دبه کرد.»


وی افزود: «در هیچ جای دنیا یک دیپلمات و مقام رسمی را که قرار است گزارش کار بدهد، کنار منتقد نمی‌گذارند. ما از منتقد و مناظره ابایی نداریم. جلسات زیادی هم با منتقدان داشته‌ام اما این که یک سرباز که از میدان بازگشته را کنار یک منتقد بنشانند شاید کار زیبایی نباشد.»


آیسا را با وجود مخالفت 1+5 وارد برجام کردیم


عراقچی در پاسخ به سئوال خبرنگار آنا در این باره که بعد از نشست کمیسون مشترک برجام در وین رویترز خبری منتشر کرد که شما در این نشست اشاره‌ای به این نداشتید که برجام نقض ماهوی داشته و آیا با توجه به حذف بخش‌های مربوط به برجام در قانون آیسا، درست بود که شما از ابتدا اصرار کنید که قانون ایسا نقض ماهوی برجام بوده است، بیان کرد: «بحث آیسا بحث مفصلی است، من چند نکته مقدماتی در ابتدا عرض کنم، قانون آیسا که معروف به داماتو در سال 1996 وضع شده در مورد حمایت ایران از تروریسم و بحث حقوق بشر و تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح کشتار جمعی بوده است. در آن زمان اصولا بحران هسته ای وجود نداشت.»


وی افزود: «آمریکایی‌ها در طول مذاکره معتقد بودند که قانون آیسا هسته‌ای نیست و یکی از چالش‌های ما در مذاکرات نیز همین موضوع بود. یکی از کارهایی که انجام شده این بود که آیسا به عنوان تحریم هسته‌ای در برجام شناخته شد، ما این قانون را در برجام به عنوان تحریم هسته‌ای جا انداختیم و رئیس‌جمهوری آمریکا موظف شد که این قانون را ملغی کند.»


عراقچی ادامه داد: «در مذاکرات بحث دیگری که داشتیم این بود که قانون زمان‌دار است و در پایان ٢٠١٦ تمام می‌شود و تمدید کردنش هم یک نقض جدید است و در برجام آمده است که تحریم‌هایی که لغو شده نباید دوباره وضع شوند. ما گفتیم که تمدید قانون، وضع آن است، اما تمدید دست کنگره امریکا است و سیاست ما در برجام این بود که هیچ چیز در دست کنگره نباشد و اختیار هیچ چیز را در برجام دست کنگره ندهیم.»


وی ادامه داد: «با این حال ما از روز اول موضع گرفیتم. در مذاکرات در تمام کمیسیون‌های مشترک و ملاقات‌های دو جانبه تاکید کردیم که تمدید آیسا از نظر ما نقض برجام است، آمریکایی‌ها می‌گفتند که تاریخ انقضا تمدید می‌شود و یک اختلاف تفسیری و حقوقی داشتیم.»


عراقچی تصریح کرد: «موضع ما همیشه این بوده و رسما هم در مجلس توسط وزیر امور خارجه اعلام شد و رئیس‌جمهوری و سایر مقامات هم به محض تمدید اعلام کردند و در این مورد وحدت نظر وجود داشت و این وحدت نظر در ایران وجود داشت و این وحدت نظر در ١+٥ وجود ندارد و امریکایی ها معتقدند نقض نیست و ١+٥ و حتی روسیه و چین هم اعتقاد دارند که نقض نیست.»


او ادامه داد: «اعتقاد آنها این بود که این قانون وجود دارد ولی اجرا نمی شود و بلافاصله بعد از تحریم کری دستور لغو را صادر کرده است، ولی همه متفق القول هستند که اگر امریکا اجرا کند نقض است. روند ارسال نامه‌ها و پیام‌های ما و بعد هم تشکیل جلسه هیات نظارت شرح مفصلی دارد که در نهایت هیات نظارت بر اجرای برجام تصمیماتی برای مقابله گرفت و دو واکنش به تصویب رسید که یکی از آنها این بود که با تشکیل کمیسیون مشترک موضع سیاسی ما که تمدید آیسا نقض برجام است ثبت شود که این اتفاق افتاد و نگرانی ایران جدی گرفته شد و همه کمیسیون مشترک هم این را تایید کردند که اگر اجرا شود نقض برجام است.»


هر نقضی در برجام نقض فاحش نیست


وی تصریح کرد: «در این باره باید به این نکته نیز اشاره کنم که در برجام دو نوع نقض وجود دارد که یکی نقض است و دیگری نقض فاحش. هر نقضی منجر به از بین رفتن برجام نمی‌شود کما اینکه آژانس در آخرین گزارش خود گفت ذخایر آب سنگین ایران از ١٣٠ تن ١٠٠ کیلو بیشتر است که این موضوع بلافاصله با فروش حل شد اما این هم نقض بود ولی نقض فاحش نبود که باعث برهم خوردن برجام شود.»


عراقچی تاکید کرد: «در این باره که تمدیدآیسا همراه با عدم اجرایی شدن نقض یا نقض فاحش است هیات نظارت باید تشخیص دهد و هیات نظارت نظرش را اعلام کرده و دو پیشنهاد داشتند که اعلام شد. یکی موضوع پیشران‌های هسته‌ای بود و دیگری ثبت موضع سیاسی ما در کمیسیون مشترک برجام.»


در صورت نقض فاحش به شورای امنیت نمی‌رویم


عراقچی گفت: «نکته دیگر درباره بند ٣٦ و ٣٧ برجام است که برخی به آن اشاره می‌کنند که اگر ما به کمیسیون مشترک شکایت کنیم در هر حالتی تحریم‌ها باز می‌گردد، این بحث را در زمانی که برجام در مجلس تصویب می‌شد به تفضیل مورد بحث قرار دادیم و من توضیح دادم. اگر کشوری باشد که از طرف‌های مقابل شاکی باشد و طرف مقابل وظایف خود را انجام نداده باشد مکانیزم اجرایی وجود دارد. نکته‌ای که بایددقت کرد این است که وقتی به کمیسیون مشترک می‌رسد اگر کشور مربوطه نتیجه نگیرد و اگر آن کشور ایران باشد مسیر جدا می‌شود و ما دیگر به شورای امنیت مراجعه نمی‌کنیم، در پاراگراف ٣٦ آمده است که اگر کشور ما راضی نشود تعهدات خود را متوقف می‌کند، شورای امنیت برای ما معنی ندارد و زمانی که در وین از من در این باره سئوال کردندکه الان به شورای امنیت می‌روید گفتم نه.»


او ادامه داد: «ما بر اساس بند ٣٦ و به صلاحدید خودمان در هیات نظارت تصمیم می‌گیریم که برای بازگشت چه اقداماتی انجام دهیم.»



سید عباس عراقچی در پاسخ به سئوالی در این باره که اخیرا در وین دیدار دوجانبه ای با آمریکاییها داشتید. این دیدار آخرین دیدار با تیم مذاکره‌‌کننده فعلی بود. با توجه به اینکه تا چند روز دیگر شاهد وداع تیم فعلی هستیم آیا درباره اجرای برجام در دولت آتی رایزنی‌هایی با کری شد؟ گفت: «ما جز بعضی مسائل فنی مربوط به اجرای برجام مذاکره دیگری با آمریکایی‌هایی نداریم. و این مذاکرات مدت‌هاست تمام شده است. اگر جایی مجبور باشیم در موضوعاتی مربوط به اجرای برجام مثل مباحثی شبیه کار تبادلات بانکی و مسائل اینگونه پیگیری می‌کنیم اما مذاکره دیگری با آمریکایی‌ها در خصوص برجام و حتی آینده برجام نداریم.»


وی افزود: «روز دوشنبه قبل از کمیسیون مشترک یک مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها در خصوص نقض برجام در موضوع قانون آیسا داشتیم که مکانیزمی بود که باید طی می شد. برجام یک تعهد بین‌المللی است برای کشورها و یک توافق دوجانبه بین ما و آمریکا یا ما و هیچ کشور دیگری نیست. برجام یک توافق چندجانبه بوده بین ایران وشش کشور و اتحادیه اروپا که به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات بود و تعهد موجود یک تعهد بین‌المللی است اینکه رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا یا هر رئیس‌جمهوری از کشورهای موجود تصمیم بگیرد برجام را کنار بگذار به عهده خودش است اما باید پای تبعاتش هم بایستد.»


وی تصریح کرد: «ما در مورد برجام مذاکره مجدد نخواهیم داشت. اگر آقای ترامپ تصمیم دارد که برجام را به تعبیر خودش پاره کند این انتخاب او هست و عکس‌العمل ما هم کاملا روشن است. اگربرجام را پاره کنند این طرف آتش خواهند زد. به این معنا که هیچ مذاکره مجددی در کار نخواهد بود و برجام برای مذاکره به هیچ وجه باز نخواهد شد. باید به همین برجام پایبند بود.»


مذاکرات سیاسی با آمریکا تمام شده است


عراقچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی می‌گویند دولت ترامپ هرچند برجام را حفظ می‌کند اما با تحریم‌های غیرهسته‌ای بیشتر، فشار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی بیشتر، ایران را در موضع خروج از توافق قرار می‌دهد. چه راهکاری برای مقابله با آن داریم؟ گفت: «اخیرا بسیاری از مخالفین برجام به ترامپ توصیه کرده‌اند که برجام را حفظ کن اما با اجرای سختگیرانه موضوع را پیش ببر. مثلا شرایط را به نوعی پیش ببر که ایرانی‌ها خودشان از برجام خارج شوند. مسلما ما مفهومی را به عنوان اجرای سختگیرانه در برجام نداریم و آنچه در خود برجام آمده اجرای همراه حسن نیت است.»


وی با اشاره به اینکه در برجام صراحتا ذکر شده که کشورهای 1+5 و ایران متعهد می‌شوند که برجام را باحسن‌نیت و درفضای سازنده اجرا کنند گفت: «کشورها متعهد هستند که از هر اقدامی که اجرای موفقیت آمیز برجام را خدشه دار می‌کند جلوگیری کنند و این‌ها جزو برجام است. بنابراین جزو تعهدات آمریکاست که برجام را در فضای حسن نیت اجرا کند نه در فضای سخت‌گیرانه.»


عراقچی ادامه داد: «اینکه آقای ترامپ چه در بدو شروع به کار و بعد از مدتی بین برجام و غیر برجام بخواهد انتخابی کند به خودش مربوط است هرکدام را انتخاب کند تبعاتش را خواهد دید اما اینکه بخواهند برجام را به شکلی اجرا کنند که فضای سازنده برجام وجود نداشته باشد این یک حرکتی در جهت خلاف و نقض برجام است.»


عراقچی در این‌باره که آیا نداشتن هیچ مذاکره و رابطه‌ای در خصوص مسائل هسته‌ای با آمریکا و دولت جدید برای ما خطرآفرین نیست، گفت: «من به‌عنوان تیم مذاکره‌کننده می‌گویم که ما مذاکره هسته‌ای هم با آمریکا نداریم در حوزه اجرای برجام ممکن است. ممکن است در جایی که تعهدات را اجرا نمی‌کنند و در صحنه فنی مذاکره کنیم و مذاکرات سیاسی تمام شده است و ما نه با دولت فعلی و نه با دولت آینده آمریکا وارد مذاکره سیاسی در مورد برجام نشده‌ایم و نخواهیم شد. مگر اینکه دستورات بخواهد تغییری کند که فعلا چشم‌اندای نداریم. از دید ما برجام تمام شده است و موانعی هم که در سر راه هست را برداشتیم و ما باید فقط مراقب سنگ اندازی‌ها باشیم که از دید ما تحمل نخواهد شد و مذاکره‌ای هم با کسی نداریم و تعهداتی که در برجام داده‌اند باید اجرا شود.»


وی در پاسخ به این سئوال که آیا برجام می تواند الگوی حل مناقشات منطقه ای باشد و تراز سیاسی ایران به واسطه برجام تا چه اندازه بالا رفته است، بیان کرد: «تراز سیاسی ایران در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و حتی فرا منطقه‌ای به شدت بالا رفته است و ایران در سطح فرامنطقه‌ای به عنوان یک بازیگر جدی و تأثیرگذار مورد شناسایی قرار گرفته که با این کشور کار می‌شود.»


عراقچی گفت: «برجام توافق بین ایران و 1+5 بود که در موضوع هسته‌ای انجام شد و این برای دیگر موضوعات نخواهد بود چرا که ویژگی‌های خاص خود را دارد اما اینکه آیا از رویکردهایی که در برجام به کار گرفته شد می‌توان در مابقی موضوعات بین‌المللی نیز استفاده کرد، این ممکن است و بحث خودش را دارد. اما برجام ویژگی خاص خود را داشت.»


کارها در مورد مدرنیزه کردن اراک خوب پیش رفته است


این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این باره که آیا در کمیسیون مشترک برجام درباره اختلافات مالی با چینی‌ها در مورد رآکتور اراک گفت‌و‌گو کرده‌اید،‌ اظهار داشت: «اینکه آقای کمالوندی گفتند که در یکی از قراردادها با چینی‌ها در مورد قیمت صحبت می‌کنند و قیمت چینی‌ها زیاد است، من کاری به ماهیت قضیه ندارم اما این مطلب حاوی پیامی است که همکاری ما با چین و دیگر اعضای 1+5 در مدنیزه کردن رآکتور اراک به جایی رسیده است که اکنون دعوا به قیمت رسیده، یعنی اگر همه قبول دارید که مشکل حال حاضر قیمت است مفهومش این است که کارها خوب پیش می‌رود و دوستان ما هم در سازمان انرژی اتمی مذاکرات خوبی کرده‌اند و خیلی از موانع رفع شده و طراحی‌ها صورت گرفته است. می‌دانید پروژه مدرنیزه شدن اراک یک پروژه متعلق به ایران است و مجری آن هم ایران است. آنچه به 1+5 مربوط می‌شود تامین گوهینامه‌های بین‌المللی است و در ساخت و تأمین تجهیزات و مشاوره‌های آن کمک می‌کنند و اتفاقا قراردادی که آقای کمالوندی گفته در مورد قیمت آن مشکل است همان قرارداد مشاوره است به نظر من کارها خیلی خوب پیش رفته است.»


خبرنگاری خطاب به معاون وزیر امور خارجه گفت که اعتراض ایران در کمیسیون مشترک برجام دارای نتیجه نبوده است، بر این اساس آیا به کمیسیون حل اختلاف باز می گردیم، اظهار داشت: «اینکه ما از این به بعد چه حرکتی بکنیم، تصمیم‌گیری با هیأت نظارت است. اینکه در کمیسیون مشترک چه می‌خواستیم این بود که نگرانی خود را ثبت کنیم و آنها از نگرانی ما مطلع باشند و اینکه اجرای قانون آیسا نقض برجام خواهد بود. اگر آمریکایی‌ها آیسا را اجرا کنند نقض فاحش برجام مطرح می‌شود. این موضع ثبت شد. اعتراض ما هم نسبت به تمدید ثبت شد. کمیسیون مشترک در مورد اینکه صرف تمدید نقض هست یا نه اجماع ندارد. به همین دلیل هم هیأت نظارت بر اجرای برجام تصمیم خود را از قبل گرفته بود و عکس‌العمل ما حتی قبل از کمیسیون تعیین شده بود. دستوری که به آقای دکتر صالحی داده شد عکس‌العملی بود که با در نظر داشت اینکه در کمیسیون چه اتفاقی خواهد افتاد گرفته شده بود. بنابراین نظرات مطرح شده در کمیسیون مشترک را به هیأت نظارت منتقل خواهیم کرد و ادامه تصمیم‌گیری با هیأت نظارت است.»


در هیچ جای دنیا یک دیپلمات را کنار منتقد قرار نمی‌دهند


وی در پاسخ به این سئوال قرار بود شب گذشته در صدا و سیما حضور پیدا کنید، دلیل عدم حضورتان را بفرمایید، بیان کرد: « من از کمیسیون مشترک که برگشتم دوستان در صدا و سیما حداقل از سه شبکه تماس گرفتند که برای گفت‌و‌گو حاضر شوم که خود آنها پیشنهاد کردند گرارش کمیسیون مشترک را بدهید و شرایط به اینگونه بود که فقط شما هستید و بنده هم قبول کردم. دیروز ظهر تماس گرفتند که شرایط عوض شده است و شما تنها نیستید. چیز خیلی پیچیده‌ای نبود. سازمان یک قراری با من گذاشت و بعد هم دبه کرد. خیلی چیز مهمی نیست. من در مسائل داخلی وارد نمی‌شوم. مهم این بود که این مباحث گفته شود اگر در صدا و سیما در جمع بزرگ‌تری گفته می‌شد شاید بهتر بود. فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا یک دیپلمات و مقام رسمی را برای ارائه گزارش در کنار یک منتقد بنشانند. خیلی از شماها احتمالا در جلساتی که من دائما با منتقدان داشته‌ام بوده‌اید، خیلی از منتقدان را بارها در جلسات خصوصی به وزارت امور خارجه منتقل کرده‌ایم. همان موقع که مقام معظم رهبری فرمودند که حرف‌های منتقدان شنیده شود، وزارت امور خارجه جلسات متعددی داشت. بعضی‌ها هیچ‌گاه تشریف نیاوردند اما خیلی‌های دیگر آمدند و مفید بود. وقتی سرباز شما از میدان باز می‌گردد و می‌خواهد به مردم گزارش بدهد نشاندن یک منتقد کنار او کار خیلی قشنگی نیست.»


رئیس هیات مذاکره کننده در کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چشم انداز برجام را با توجه به شرایط سیاسی آینده آمریکا چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: برجام در بسیاری از ابعاد سیاسی، تحریم ها و هسته ای کار خود را انجام داده و گشایش هایی ایجاد شده است؛ البته اثر بخشی موضوع دیگری است.
عراقچی افزود: این که آینده به چه شرایطی مواجه می شویم باید گفت در سیاست هیچ روزی روز آرامش نخواهد بود؛ چالش های مختلف یک روز به انتخابات ایران و روز دیگر به انتخابات آمریکا و موضع گیری کنگره و خصومت های رژیم صهیونیستی مربوط می شود.
وی تصریح کرد: فکرمی کنم تا جمهوری اسلامی ایران هست و معتقد هستیم که باید همواره از مواضع و منافع ملی خود مقاومت کنیم، با این قبیل چالش ها مواجه خواهیم بود و باید برای مقابله با آن آماده باشیم.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه در طول مذاکرات، تیم مذاکره کننده در مواجهه با برخی موانع، نامه‌نگاری‌هایی را صورت می‌داد، آیا در دولت جدید نیز برای رفع موانع این قبیل نامه‌نگاری‌ها اعتبار خواهد داشت؟ گفت: «بستگی دارد با چه مشکلی مواجه شویم، در حال حاضر اکثر مشکلات با نامه‌نگاری از طریق مذاکره فنی با 1+5 برطرف شده است. به طور مثال در مسئله بدهی ایران در صورت بازگشت به تحریم، موضوعی مطرح شد که بسیاری از بانک‌های بزرگ و بنگاه‌های بیمه و خطوط اعتباری مذاکره داشتیم که اگر احیانا تحریم‌ها بازگردد از دید آن‌ها چه اتفاقی در خطوط اعتباری خواهد افتاد.»


وی افزود: » طی دو سه هفته گذشته موضوع اوفک این بود که بدهی‌های ایران، هال شود که این کاملا نشدنی بود. اوفک معتقد بود که در این صورت بدهی‌های ایران می‌بایست بلافاصله پرداخت شود در حالی که ما معتقد بودیم این شدنی نیست و به همین اساس، مذاکرات حدود یکسال طول کشید که در نهایت اوفک قبول کرد اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بدهی‌های ایران طبق جدول زمانی خود انجام خواهد شد.
بر این اساس، مذاکرات جدید شروع شده و در ماه‌های آتی استفاده از این خطوط اعتبار، عملیاتی خواهد شد. البته به این بدان معنی نیست که فردی نگرانی سرنوشت تحریم‌ها نیست بلکه به نوعی ایجاد آرامش است برای افرادی که می‌خواهند با ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند.»


رئیس ستاد پیگیری اجرای برجامدر پاسخ به اینکه رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشته که نفتی که می‌فروشیم پولش به کشور باز نمی‌گردد و پول کارمندان وزارتخانه‌ها چمدانی منتقل می‌شود، گفت: «در مورد وصول درآمدهای نفتی در حال حاضر این مبالغ قابل دسترسی است و با مذاکراتی که با مسئولان وزارت نفت صورت بگیرد، بر این موضوع اذعان دارند. در خصوص انتقال چمدانی پول کارمندان سفارتخانه‌ها نیز اکثر سفارتخانه‌ها دریافتی‌های خود را از طریق بانکی عمل می‌کنند بخصوص کشورهای اروپایی؛ البته برخی کشورهای دور دست آمریکای لاتین چون با سیستم بانکی دلار عمل می‌کنند امکان تبادلات حواله وجود ندارد و این موضوع اولویت ما هم نبوده است. این مسائل جزء موانع برجامی نیست و مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا است.»


عراقچی با بیان اینکه هر چه شرایط اقتصادی کشور به پیش می‌رود، ورود بانک‌های بزرگ برای انجام مبادلات اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد، گفت: «وقتی شرکت‌های برندی مانند بویینگ و ایرباس با ایران کار می‌کنند یعنی به بازار کشورمان اعتماد دارند و امیدواریم در داخل کشور این اطمینان را از بین نبریم. وقتی به طرف‌های غربی می‌گوییم ایجاد فضای سازنده در برجام وظایف شماست؛ در داخل هم برای سرمایه‌گذاران و کسانی که کار اقتصادی می‌کنند باید فضا را باز کرد.»


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تایید برجام اظهار داشت: «یکی از شروط این نامه این بود که طرف‌های امریکایی ساختار برجام را به درستی انجام دهند و هر مسئله‌ای دربرجام قید شده در جایش قرار گیرد در غیر این صورت نقض برجام خواهد بود. حال در داخل این موضوع مرتب گفته می‌شود که ساختار برجام به چه صورت است، آیا پول نفت می آید؟ بنابراین خودتان را جای سرمایه‌گذاران خارجی و بانک قرار دهید، چه اتفاقی می‌افتد؟ همه باید کمک کنیم فضای روانی لازم برای کسانی که با ایران کار اقتصادی می‌کنند، مشابه گذشته فراهم شود.»
سه ضلع مخافان برجام


معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که در مخالفت با برجام مثلثی به وجود آمده که یک ضلع آن رژیم صهیونیستی و ضلع دیگر برخی کشورهای عربی و ضلع سوم آن برخی مخالفان داخلی هستند که منافع سیاسی مشخصی دارند، در این خصوص چه نظر دارید گفت: «این مثلث را قبول ندارم چرا که ضلع سوم آن خود آمریکاست و لابی‌هایی که علیه ایران انجام می‌دهد. در مورد مخالفین داخلی می‌توان گفت که در آن‌ها صداقت دیده می‌شود و دغدغه‌ای وجود دارد که ما مذاکره‌کنندگان باید پاسخگو باشیم تا دغدغه‌ها را رفع کنیم البته برخی دغدغه‌ها که وارد سیاست داخلی شده از دست ما خارج است و برخی گروه‌ها هم در رقابت و بازار سیاسی از این موضوعات استفاده می‌کنند.»


وی تصریح کرد: «از همه گروه‌های مختلفی که در این عرصه دغدغه دارند می‌خواهم که انصاف را رعایت کنند و اگر هم رعایت نمی‌کنند واقعیت را بیان کنند و دروغ نگویند. بعد از اجرای برجام بیش از 200 تن کیک زرد وارد کشور شده و همه از آن اطلاع دارند؛ حال روزنامه‌ای می‌نویسد مواد غنی شده کشور خارج شده و دریغ از یک گرم کیک زرد، بنابراین جانب انصاف را رعایت کنید و مطالبی که خلاف اهداف خودشان است را بیان نکنند.»


عراقچی همچنین با ذکر مثالی گفت: «رییس‌جمهوری آمریکا مدعی است برجام پیروزی بزرگی برای آمریکا بوده است و همواره اظهار داشته که در برجام بدون شلیک یک گلوله برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران را متوقف کرده است؛ این در حالی است که ما نیز بارها گفته بودیم اگر این مساله را دستاورد خود تلقی می‌کنید حاضریم به شما بدهیم برای اینکه جمهوری اسلامی ایران برنامه نظامی هسته‌ای را در دستور کار نداشته است و ساخت بمب هسته‌ای را بنا به فتوای رهبر معظم انقلاب حرام می داند.»


وی اضافه کرد: «حال اگر این بردی برای اوباما تلقی می شود در مقابل امتیازاتی که باید می داد و داده است؛ اما در برخی رسانه ها بخصوص رسانه ای که بزرگترین داعیه ضد آمریکایی دارد، تیتر می‌زند که اوباما با افتخار اعلام کرد که بدون شلیک یک گلوله جلوی برنامه هسته‌ای ایران را گرفته‌ایم که این دروغ بیّن است. بنابراین، این شعار و دروغ گفته شده باید تیتر اول روزنامه ما باشد؟ با این اقدامات چه چیز را می خواهیم اثبات کنیم؟»
عراقچی گفت: «امام راحل می‌گفت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، آیا با این قبیل اقدامات می‌خواهیم ثابت کنیم که آمریکا می‌تواند غلط بکند؟ امروز شعارهایی که رییس‌جمهوری آمریکا در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به برنامه هسته‌ای می‌داد مشاهده می‌کنیم که آب سنگین می‌فروشیم و برنامه هسته‌ای کشور رو به توسعه است، آیا این‌ها پیروزی نیست؟ بنابراین ما نشان دادیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، حال به دروغ تیتر بزنیم که این چنین نیست؟»


وی گفت: «فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم بحث‌های داخلی را دنبال کنیم منافع ملی و اصول و ارزش‌های انقلاب را در اولویت قرار دهیم و ای کاش برجام موضوعی ملی می‌ماند و به بحث فرو ملی تبدیل نمی‌شد؛ اگر می‌خواهیم از منافع برجام همه بهره‌مند شویم باید موضوعی ملی بماند.»





انتهای پیام/

ارسال نظر