صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۵

مولاوردی: رسانه‌ها مجال مطالبه‌گری حقوقی و اجتماعی زنان و خانواده‌ است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: از گذشته تاکنون رسانه‌ها در کنش مقابل زنان کارکرد چند وجهی داشتند و مانند یک تریبون مطمئن به طرح مطالبات زنان پرداختند که گاهی با پیگیری مصرانه اهالی رسانه، این مطالبات محقق شده است.
کد خبر : 150749

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در جشنواره زن، خانواده و رسانه با اشاره به ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی بزرگمردی بود که حرمت و کرامت زنان را ارج می‌نهاد، زنان را اندیشمند و توانمند می‌خواست، به گشایش و گسترش بسترهای مشارکت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش روی زنان باور داشت و در سیرۀ عملی و نظری خود ‌کوشید تا جایگاه زن و خانواده در مقدرات اساسی کشور را به‌راستی ارتقا بخشد.


وی افزود: ورود و حضور موثر زنان خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ساحات مختلف اجتماعی و سیاسی نیز گواه روشن دیگری بر مشی مبتنی بر مصلحت، عدالت و انصاف آن بزرگوار در مواجهۀ منطقی و اخلاقی با مطالبات زنان بود، مطالباتی که نه تنها تعارضی با استحکام خانواده ندارد، بلکه حتی مقوم و موید نهاد اصیل خانواده هم هست.البته طرح مطالبات زنان در نظام اسلامی هیچ‌گاه از طرح مطالبات خانواده جدا نبوده است.


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: درهم‌تنیدگی مطالبات زن و خانواده و وابستگی میان تقویت یکی به تعالی دیگری، همان مطالبه بنیادینی است که از یکصد سال پیش تاکنون در رسانه‌های عمومی ایران هم تجلی داشته است. جالب آنکه، در هر مقطع تاریخی، پیوستگی عمیقی نیز میان شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با مسائل و مباحث مرتبط با زنان در رسانه‌ها قابل شناسایی است.


مولاوردی یادآور شد: زنانی که پابه‌پای مردان خانواده‌ها در دهۀ اول انقلاب، جانانه عرصه‌های دفاع و مقاومت را در نوردیدند، در دهۀ دوم انقلاب در تحقق آرمان توسعه و سازندگی، صبورانه همراهی کردند، در دهۀ سوم، آگاهانه ساحت آموزش عالی را به تسخیر خود درآوردند و حال در دهۀ چهارم جمهوری اسلامی، مشتاق و مصمم خیز برداشته‌اند تا حضور موثر خود در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی را به رخ کشند و تثبیت سازند.


وی تصریح کرد: آزادی زنان، آموزش زنان، اشتغال زنان، حقوق زنان، مشارکت سیاسی زنان و ... کلیدواژه‌هایی عمومی برای مطالعۀ بازنمایی حضور زنان در رسانه‌ها بوده و هست. از گذشته تا کنون، رسانه‌ها در داد و ستد مدام و کنش متقابل با زنان و خانواده، کارکردهایی چندوجهی و متنوع داشته‌اند.


مولاوردی گفت: فراتر از بازنمایی و روایت‌گری، رسانه‌ها مهم‌ترین مجال برای مطالبه‌گری حقوقی و اجتماعی زنان و خانواده‌ بوده‌اند. رسانه‌ها مانند تریبون‌هایی مطمئن و موجه در طرح مطالبات بسیار، از ایجاد مدارس برای دختران تا درخواست مدیریت سیاسی برای زنان ایفای نقش کرده‌اند، مطالباتی که گاه با پیگیری مصرانه به ثمر نشسته‌اند و گاه در فراز و فرود تحولات پیرامونی، رنگ باخته‌ یا متحول شده‌اند.


وی ادامه داد: فراتر از مطالبه‌گری نیز، رسانه‌ها سازنده هویت‌های فردی و اجتماعی‌اند. در زمانه‌ای که با توسعۀ شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، حجم نامحدودی از اطلاعات در کسری از ثانیه منتقل و منتشر می‌شوند، تصور زندگی بدون رسانه‌ها و تاثیرناپذیری از آنها ناممکن است. رسانه‌ها دیگر تنها وسیلۀ سرگرمی نیستند؛ با هر پیامی که در ذهن مخاطب خود می‌کارند، فرهنگ را به سیاست، ورزش را به اقتصاد و علم را به هنر می‌آمیزند تا گفتمان‌ساز و هویت‌ساز شوند. زنان و خانواده‌های امروزه در معرض پیام‌ها و تصویرهای همین رسانه‌ها متولد می‌شوند، بزرگ می‌شوند، می‌اندیشند، می‌شناسند و رفتارها و ارزش‌ها و هنجارهای خود را می‌سازند.


مولاوردی تاکید کرد: سهم زنان در توسعه فرهنگ رسانه‌ای که حافظ منافع و مدافع خواسته‌های خودشان و خانواده‌هایشان باشد، سهمی قاطع و بی‌تخفیف است. سهمی که در گذشته نیز با ورود زنان به مطبوعات و تاسیس نشریات اختصاصی شکل گرفت، با همت زنان اندیشمند و صاحب قلم ادامه یافت و اکنون نیز با نقش‌آفرینی موثر زنان می‌تواند به سرانجام‌های نیک و مطلوب دست یابد.


وی افزود: فراموش نکنیم که نزدیک به دو سده پیش، در نخستین اخباری که در جریده‌های عهد ناصری منتشر می‌شد، از زنان با عناوین و توصیفاتی چون "ضعیفه" یاد می‌شد. در شش دهۀ نخست شکل‌گیری مطبوعات به سبک ایرانی، کمتر خبر قابل‌اعتنایی به زنان اختصاص داشت اما وقتی نخستین نشریه اختصاصی زنان در تهران چاپ شد، سهم و قدر زنان در رسانه‌های آن دوران، بالاخره تکانی جدی خورد.
انتخاب عنوان تحسین‌برانگیز دانش برای اولین نشریه زنان ایران، بی‌شک انتخابی هوشمندانه و مدبرانه بود.


مولاوردی گفت: با درک اهمیت حضور و نقش‌آفرینی زنان در پهنۀ رسانه‌ها بوده که در دو دهۀ گذشته با ورود چشمگیر زنان به تحریریه‌های مطبوعاتی و اتاق‌های خبری مواجه بوده‌ایم. نیمی از جامعه روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و شاغلان رسانه‌ای را زنان تشکیل می‌دهند. 40 درصد مدیران مسئول نشریات، زنان هستند و حداقل 25 نشریه ویژه زنان فعالیت دارند. در برخی رسانه‌های توازن میان زنان و مردان به نحوی تغییر یافته که با جابه‌جایی موقعیت‌های کاری پیشین، زنان به سمت‌های بالای مدیریتی نیز دست یافته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر