صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مهدیه مرحوم عابدزاده در مشهد با خاک یکسان شد!

مهدیه عابدزاده، اولین مهدیه ایران و نمادی از هویت فرهنگی و انقلابی مشهد طی چند روز گذشته به طور صددرصد تخریب شد.
کد خبر : 150602

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از خراسان، مهرماه سال گذشته مهدیه عابدزاده توسط جامعةالمصطفی تخریب اولیه شد و پس از حساسیت مردم و رسانه ها نسبت به تخریب این نماد هویتی مشهد، اداره کل میراث فرهنگی استان اقدام به طی مراحل ثبت ملی مهدیه عابدزاده کرد تا این که «وفا ثابتی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن مشهد، 26 آبان ماه گذشته به صورت غیرمستقیم از برنامه ریزی برای تخریب کامل مهدیه و بازسازی عین به عین آن خبر داد وگفت: «مقرر شده است بر مبنای شیوه های مرمت موجود در میراث فرهنگی و همچنین با توجه به ضرورت تامین فضاهای آموزشی مورد نظر جامعة المصطفی، شیوه «بازسازی سبکی» مد نظر قرار گیرد که طبق آن، عین به عین بنای مورد نظر بازسازی می شود...این کار به لحاظ ضوابط میراث فرهنگی ایرادی ندارد و در نقشه جدیدی که توسط مشاور جدید جامعة المصطفی در دست تهیه است رواق ها، بخشی از حیاط و بخشی از فضای بالا سر مهدیه با جزئیات مد نظر میراث فرهنگی بازسازی خواهد شد و بخش هایی نیز برای تامین نیازهای آموزشی جامعة المصطفی لحاظ خواهد شد.» اما سرانجام در چند روز گذشته، کلنگ تخریب بر بنای «مهدیه عابدزاده» سایه انداخت و این بنای فرهنگی به طور صددرصد تخریب و با خاک یکسان شد.
مهدیه باید عین به عین ساخته شود
برای پیگیری این موضوع با معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت و گو می کنیم که وی با تایید این خبر می گوید: جامعة المصطفی متعهد شده است که عین به عین و در همان نقطه ساخت و ساز مهدیه را بر اساس ضوابط و مستندات موجود و تصاویرکار، اجرایی کند. بهره بردار متعهد شده عملیات اجرایی با نظارت سازمان میراث فرهنگی باشد. رکنی در پاسخ به این سوال که مگر قبلا اعلام نکردید این اثر ثبت ملی شده است، یادآور می شود: قبلا ثبت شده است و روز شنبه نیز جلسه ثبت در تهران برگزار می شود که به فوریت شماره ثبت اعلام می شود. وی در پاسخ به این سوال که بازسازی مهدیه مرحوم عابدزاده از چه زمانی آغاز می شود، می گوید: هر وقت بخواهند بسازند اداره کل میراث فرهنگی نظارت کامل را در قسمت مهدیه و بخش توسعه ای آن خواهد داشت. از زمان ساخت اطلاعی ندارم تا زمانی که نقشه ها را آماده کنند و به تایید برسانند این موضوع زمان بر است. اما در مکاتبات خود تاکید می کنیم که این پروژه باید سریعتر اجرایی شود.
میراث فرهنگی مجوز تخریب نداده است
وی تاکید می کند: ما هیچ وقت مجوز تخریب هیچ بنای تاریخی را نمی دهیم. ما زمانی متوجه موضوع شدیم که بخش هایی از بنا تخریب شده بود. با توجه به حساسیت مردم و رسانه ها سازمان میراث فرهنگی از این موضوع مطلع شد که به دلیل وجود فاکتورهای اثر تاریخی و فرهنگی نسبت به ثبت این اثر اقدام کردیم. وی می افزاید: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی که می گوید «در صورت تخریب بنای مذکور، صرفا صدور پروانه ساخت عین به عین مهدیه منطبق با ماده 7 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی توسط شهرداری مجاز خواهد بود» ،کسی که مالک بنا است باید عین به عین بنا را بسازد.
پروژه را متوقف می کنیم در صورتی که...
وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت عین به عین مهدیه مرحوم عابدزاده ضمانت اجرایی دارد، می گوید: جامعة المصطفی متعهد شده است که این بنا را عین به عین بسازد و باید ضوابط ما را رعایت کند و اولین الزام بهره بردار این است که اثر احیا شود. وی تصریح می کند: در صورتی که جامعة المصطفی به تعهد خود عمل نکرد میراث فرهنگی بر اساس ضوابط خود برخورد و قطعا پروژه را متوقف خواهد کرد. ما صفر تا صد پروژه را نظارت می کنیم.
ابزار میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی
معاون میراث فرهنگی استان در پاسخ به این سوال که میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و فرهنگی چه ابزاری برای برخورد دارد، می گوید: هر گونه دخل و تصرف و مرمت اثر ثبتی خلاف قانون است و باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی باشد، نکته ای که درباره بنای مهدیه وجود دارد این است که این بنا، اثر ثبتی میراث فرهنگی نبوده است و جامعة المصطفی به عنوان ملک خود آن را تخریب کرده است، میراث فرهنگی پس از حساسیت مردم و رسانه ها به این موضوع پی برد و ما در مدت یک سال گذشته نسبت به ثبت این اثر جلسات متعددی با جامعة المصطفی برگزار کردیم که منجر به متقاعد شدن و متعهد شدن جامعة المصطفی به بازسازی عین به عین آن شد. وی می افزاید: مهدیه عابدزاده از لحاظ حوزه فرهنگی و اثر ناملموس و کارکردهایی که در دوره مرحوم عابدزاده وجود داشته است، ضوابط اثر تاریخی به خود می گیرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا قبل از تخریب اثر نسبت به ثبت آن اقدامی نشد اظهار می کند: در بافت پیرامونی حرم آثار زیادی وجود دارد که امکان شناسایی همه را نداشته ایم. در حال حاضر تیم شناسایی آثار تاریخی بافت پیرامونی حرم که شامل دانشجویانی است که در رشته های معماری و باستان شناسی تحصیل می کنند، مشغول شناسایی آثار تاریخی بافت پیرامون حرم و تهیه مدارک و استنادات آثار برای ثبت است.


انتهای پیام/

ارسال نظر