صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
قائم مقام سازمان نظام پرستاری/1

مردم در نظام سلامت مدافع جدی ندارند/ از مهران مدیری بابت نقد نظام سلامت متشکریم

قائم مقام سازمان نظام پرستاری مهمترین موضوعات نظام پرستاری کشور را کاهش مهاجرت پرستارها در سال گذشته، افزایش فشار کار پرستارها بعد از اجرای طرح تحول سلامت، کمبود نیروی انسانی، نبود تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دانست و از مهران مدیری بابت نقد نظام سلامت کشور با مجموعه طنز «در حاشیه» تقدیر کرد.
کد خبر : 15057

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، احمد نجاتیان در نشست خبری پیش از ظهر امروز با اشاره به چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری، گفت: در دور سوم عمده فعالیت سازمان نظام پرستاری ارتقای قانون بهره‌وری بود و در این دوره توانستیم در بخش دولتی مشکلات ساعت کار پرستاران را حل کنیم، به طوری که ۱۵ درصد از ساعت کار پرستاران کم شده است.
وی با اشاره به ابلاغ قانون استخدام ۲۲ هزار نیروی انسانی در بخش پرستاری، گفت: ۱۷ هزار پرستار تاکنون جذب شده‌اند که این رقم در نظام پرستاری بی‌سابقه بوده است. البته این قانون به طور کامل در بیمارستان‌ها و بخش خصوصی اجرا نشده در حالی‌که قانون‌گذار صراحتا دستور داده است. در تهران بیمارستان‌های خصوصی زیر بار قانون نرفتند و سازمان نظام پرستاری از مراجع قانونی پیگیر این ماجرا است.
نجاتیان گفت: در دوره دوم شاهد ابلاغ جایگاه معاونت پرستاری بودیم و در دوره سوم هم این قانون را پیگیری کردیم زیرا ایجاد معاونت پرستاری یکی از خواسته‌های پرستاران بود، معاونت پرستاری به عنوان یکی از معاونت‌ها در وزارت بهداشت مشغول به کار است و به‌رغم تمام مخالفت‌ها به کار خود ادامه می‌دهد.
تربیت ۹ هزار کمک بهیار در نظام پرستاری
وی با اشاره به تربیت ۹ هزار کمک بهیار در نظام پرستاری گفت: با تربیت این تعداد کمک بهیار باری از دوش نظام پرستاری برداشته شد. همچنین توانمندی مدیریتی پرستاران، مسلح کردن پرستاران به دانش مدیریتی و رهبری یکی از اقدامات نظام پرستاری بوده است به طوریکه هم اکنون ۱۷ آموزش دهنده رهبری در کشور پرستاران را برعهده دارند.
نجاتیان به فعالیت‌های نظام پرستاری اشاره کرد و گفت: اصل پیگیری را بر اساس مصالح مردم و پرستاران قرار دادیم اما در عین حال کمبود‌های نظام سلامت را باید بپذیریم به صورتیکه قانون ارتقای بهره‌وری ۷ سال طول کشید.
وی یادآور شد: نظام پرستاری در طول ۱۲ سال فعالیت خود، به هیچ یک از جریان‌های سیاسی و احزاب و دولت‌های سیاسی وابسته نبوده و همواره عدم سیاسی کاری را سرلوحه کار خود داشته است به طوریکه با تمام روسای جمهوری و وزرای بهداشت همکاری داشته است و بخش پرستاری برای این افراد جز اولویت‌های کاری بوده است.
انتقاد از عدم ملاقات نظام پرستاری با رئیس جمهوری
قائم مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از عدم ملاقات با رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید گفت: در دولت‌های قبل سازمان نظام پرستاری هر سال دیداری با رئیس جمهوری وقت داشته است در حالیکه در این دوره تاکنون نتوانسته‌ایم دیداری با حسن روحانی داشته باشیم.
عضویت جوانان در انتخابات نظام پرستاری
وی با بیان اینکه در آستانه انتخابات دوره چهارم نظام پرستاری هستیم افزود: در سال گذشته طبق قانون در ۱۰۲ شهر هیات مدیره تشکیل دادیم و امروز با افزایش هیات مدیره‌ها امکان تشکیل ۱۲۸ هیات مدیره فراهم شده است. بر اساس آمار تا کنون دو هزار و ۵۰۰ نفر برای انتخابات نظام پزشکی کاندیدا شدند و در هزار و ۱۱۵ جایگاه برگزار خواهد شد.
نجاتیان به یکی از شرایط این انتخابات اشاره کرد و گفت: در این دوره سابقه عضویت لحاظ نشده است و ما شاهد حضور جوانان در این انتخابات هستیم. همچنین فضای مجازی به فضای انتخابات پرستاری کمک شایانی کرده است به طوریکه در هر دوره ۵۰ درصد هیات مدیره‌ها تعویض می‌شدند، بنابراین نظام پرستاری نظامی پویا است.
عدم توجه به نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه
قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در طرح تحول سلامت با افزایش تعداد بیماران فشار کاری پرستاران نیز دو برابر شده است و در این طرح به نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه و توانمندی توجهی نشده است زیرا قبل از اجرای این طرح نیز حدود یک دوم استانداردهای جهانی نیروی انسانی در بخش پرستاری داشت.
وی تصریح کرد: نظام پرستاری نماینده ۱۲۰ هزار پرستار در کل کشور است ولی تا کنون در هیچ جلسه و مرکزی مورد مشورت قرار نگرفته و دعوتی از این سازمان به عمل نیامده است. در حالیکه از نظر سیستم آموزشی پرستاری و آکادمیک در منطقه جزو بهترین‌ها هستیم و از لحاظ کیفیت دانش و تعداد محققان و پژوهشگران در منطقه از رتبه بالایی برخورداریم.
وی افزود: بیکاری در پرستاری به صفر رسیده است، در حالیکه بر اساس آمار اعلام شده بیکاری در قشر تحصیل کرده به یکی از نگرانی‌های مسئولان تبدیل شده است.
نجاتیان گفت: رضایتمندی مردم از پرستاری دچار مشکل است. بر همین اساس باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد. زیرا پرستاران به صورت ۲۴ ساعته در مواجهه با مردم قرار دارند و مردم بسیاری از انتظارات از سایر بخش‌های سلامت را به پرستاران منتقل می‌کنند.
آمار مهاجرت پرستاران به خارج از کشور
وی کمبود پرستار و نیروی انسانی را یکی از دلایل عدم ارائه خدمات مناسب به مردم عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار در سال گذشته ۳۵۰ نفر از پرستاران به خارج از کشور مهاجرت شغلی کردند در حالیکه در برخی سال‌ها این آمار به ۵۰۰ نفر هم رسیده است. بنابراین مهاجرت ۳۵۰ نفر به نسبت کل جمعیت پرستاران کشور آمار نگران کننده‌ای نیست. آلمان یکی از کشورهایی است که به عنوان درخواست کننده پرستار فعالیت می‌کند.
وی به مشکلات نظام پرداخت سلامت اشاره کرد و گفت: ناکارآمدی تبعیض آمیز در بخش سلامت در کل دنیا مشخص شده است، زیرا بازپرداخت در نظام سلامت تبعیض آمیز است.
نقد سیستم پرداخت نظام سلامت درسریال در حاشیه
نجاتیان به پخش سریال «در حاشیه» اشاره کرد و گفت: مهران مدیری در این سریال بهتر از هر کتابی نظام سلامت و سیستم پرداخت را مورد نقد قرارداد زیرا نظام سلامت کشور دارای معایبی است و ما از این کارگردان تشکر می‌کنیم که مشکلات نظام سلامت را شفاف مطرح کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر