صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۳۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۵

پلیس محیط زیست، روش جدید چین برای مقابله با آلودگی هوا

مسئولان و دست اندرکاران شهر پکن پایتخت چین در راستای مبارزه جدی تر با آلودگی هوا و کاهش ابعاد زیست محیطی این پدیده که زندگی میلیونها نفر از شهروندان این شهر را با خطر جدی مواجه کرده، به راه‌اندازی پلیس ویژه حفاظت از محیط زیست اقدام کرده‌اند.
کد خبر : 150448

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از ایرنا، شهر پکن که بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده از آلوده ترین شهرهای جهان به حساب می آید و مسئولان و مقام های این شهر تلاش دارند تا حد ممکن ابعاد زیست محیطی این پدیده را که کنترل کنند.
وضعیت آلودگی هوا در این شهر به حدی خطرناک و فاجعه بار شده که داشتن هوای پاک و سالم امروزه به یک آرزو برای مردم پکن و دیگر شهرهای بزرگ این کشور تبدیل شده است.
میزان آلودگی در نواحی مختلف این کشور بویژه در بخش های شمالی در هفته های اخیر موجب شده تا مقامات محلی دستکم در ۳۲ شهر این کشور وضعیت هشدار قرمز صادر کنند و برای ۴۰ شهر دیگر هم هشدارهای با سطوح مختلف صادر شده است.
همین آلودگی حتی باعث شده است تا بیش از ۵۰۰ پرواز در اولین روزهای سال نو میلادی لغو و دهها بزرگراه در مناطق مرکزی و شمالی کشور مسدود گردد.
حالا گزارش ها نشان می دهد که در شهر پکن و دستکم در ۱۶ ناحیه این کشور نیروی پلیس حراست از محیط زیست ایجاد شده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی با اقدامات ضد محیط زیستی به شکلی جدی مقابله خواهند کرد.
جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و خاکبرداری های غیرقانونی، مقابله با کسانی که در فضای باز اقدام به پخت و پز مواد غذایی کنند و همچنین جلوگیری از ریختن زباله در معابر عمومی و خیابان ها از وظایف این نیرو است.
شهرداری پکن هم در بخشنامه ای خاطر نشان کرده است که در سال جاری میلادی سخت ترین تدابیر برای مهار آلودگی به اجرا گذاشته خواهد شد.
تارنمای «یی سی» چین بتازگی گزارش کرده که موضوع آلودگی اصلی ترین مقوله مورد بحث در میان خانوارهای چین است.
آلودگی های طولانی مدت هوا مردم را بعضا در نقاط مختلف از جمله در پکن به خشم آورده است و تارنماهای چین به نقل از مردم گزارش کرده اند؛ «یا دولتمردان باید آلودگی را عوض کنند یا اینکه آلودگی آنها را عوض خواهد کرد.»
از دیگر تدابیر اتخاذ شده در راستای کاهش آلودگی هوای شهر پکن، تعطیلی تنها نیروگاه زغالی این شهر تا پایان تابستان امسال است که این امر باعث خواهد شد تا میزان مصرف زغال سنگ با ۳۰ درصد کاهش به کمتر از هفت میلیون تن در سال برسد.
استفاده از گاز، انرژی های پاک و تجدید پذیر و جلوگیری از تردد ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو قدیمی و آلاینده در سال ۲۰۱۷ میلادی از دیگر تدابیر مهم پاکیزه کردن هوای پایتخت چین است.
شهرداری پکن تاکید کرده است که در سال جاری میلادی دستکم ۵۰۰ کارخانه آلوده کننده و مراکز تولیدی در این شهر تعطیل خواهد شد.
همزمان «چن جی نینگ» وزیر حفاظت از محیط زیست نیز به تازگی در سخنانی از مردم کشورش عذرخواهی کرد و گفت از اینکه نتوانسته ای با آلودگی به طور مطلوبی مقابله و آن را مهار کند، ‌احساس گناه می کند.
یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که آلودگی هوا در جهان سالانه بیش از 5.5 میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد و این در حالی است که بیش از نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از این پدیده متعلق به کشور های آسیایی هند و چین است.
براساس این گزارش، فقط در سال 2013 حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در چین بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.
برخی گزارش ها نیز حاکی است که اگر این روند ادامه یابد سالانه بیش از 300 تا 400 هزار نفر دچار مرگ های زودرس به دلیل استنشاق هوای آلوده در چین خواهند شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر