صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۵
رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در دیدار با هیات رسانه‌‌ای ایران:

برجام قدرت دیپلماسی را تثبیت کرد/ قدردان رویکرد ایران در مواجهه با افغانستان هستیم/ در دوره ترامپ به دوام روابط با آمریکا امیدواریم

دکتر عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان تصریح کرد: نیت سران ایران و افغانستان خیر است و جز بهبود روابط چیزی نمی‌خواهند.
کد خبر : 149770

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری آنا به افغانستان، دکتر عبدالله عبدالله در دیدار با تیم رسانه ای اعزامی از کشورمان به افغانستان، ضمن خوشامدگویی گفت: این حضور ابتکار عمل خوبی بود و می تواند مبنای خوبی برای بازدید متقابل و همچنین ارتباط نزدیک تر دو کشور شود.


وی با تاکید بر اینکه با وجود رابطه خوب ایران و افغانستان فرصت‌های بیشتر و بهتری وجود دارد خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان پیشینه فرهنگی و تاریخی و مشترکات زیادی دارند که رابطه دو کشور را تحکیم می بخشد. بخصوص در مورد موضوع مقاومت، ایران از معدود کشورهایی است که در مبارزه افغانستان با تندروها و طالبان از ما حمایت کرده است.


عبدالله با بیان اینکه امروز هم افغانستان در وضع سختی قرار دارد گفت: شرایط سخت افغانستان و درگیری های سیاسی و اختلافات داخلی باعث مهاجرت شهروندان افغان زیادی شده است از این رو مهاجران زیادی در ایران هستند و ما از میزبانی شما تشکر می کنیم و امیدواریم زمینه بازگشت آنها به افغانستان فراهم شود.


وی در ارزیابی وضع فعلی افغانستان اظهار کرد: حرکتی به سمت سلامت و پیروزی در افغانستان آغاز شده و یک عشق و علاقه‌ای برای حل مشکلات در مردم به ویژه در جوانان افغانستان برای بیرون آمدن از این وضع بوجود آمده است.


رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در تشریح وضع سالهای اخیر کشورش گفت: در دوران وحدت ملی سه گذار همزمان صورت گرفت؛ یکی گذار سیاسی که طولانی شد، همچنین دوره گذار و انتقال امنیتی و گذار اقتصادی. گذار امنیتی و نظامی به این معنا که ماموریت عملیاتی نیروهای بین المللی در افغانستان به پایان رسید و تعداد کمی از آنها بعد از سال 2014 در افغانستان باقی مانده‌اند. اکنون نیروهای امنیتی افغانستان نیروهای اصلی تامین‌کننده امنیت هستند.


تشکیل دولت وحدت ملی یک تصمیم تاریخی بود


عبدالله با اشاره به مراحل تشکیل دولت وحدت ملی گفت: ما برای آنکه کشور به دلیل اختلافات در انتخابات به سمت کشمکش و بحران بیشتری نرود تصمیم گرفتیم دولت وحدت ملی را تشکیل دهیم. این تصمیم تاریخی و حیاتی بود، چون ما نباید اجازه می دادیم افغانستان به سمت بی‌ثباتی سوق داده شود. در آغاز تشکیل دولت وحدت ملی، داعش به عنوان تهدید امنیتی، در حال مطرح شدن بود، لذا تامین امنیت افغانستان وضع را خاص‌تر کرده بود.


وی اضافه کرد: مجموع اینها، وضع دشواری را در سال‌های 2014 تا 2016 ایجاد کرده بود که این سال‌ها، سال‌های سختی بود اما مردم افغانستان سختی‌ها را به امید بهتر شدن وضع تحمل کردند. بزرگواری‌ای که مردم افغانستان در این دوران نشان دادند یک اتفاق استثنایی و فوق‌العاده بوده است. انتقادات مردم بجاست و البته مردم درک واقع‌بینانه‌ای از وضع سخت خود دارند. دولت وحدت ملی هم دستاوردها و پیشرفت هایی داشته که البته کمبودها و مشکلاتی هم وجود دارد.


افغانستان در عرصه ‌‌های فرهنگی و اجتماعی دستاوردهای خوبی داشته است که آزادی بیان و گسترش شبکه‌های اجتماعی یکی از این دستاوردهاست

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با تاکید بر اینکه بی ثباتی در افغانستان به کل منطقه آسیب می‌زند، گفت: رابطه افغانستان با همسایگان و آمریکا بهبود یافته است اما مسائلی درباره پاکستان وجود دارد که باید با گفت‌وگو و دیپلماسی حل شود. با وجود این ما در مصالحه با طالبان دستاورد محسوسی نداشتیم.


وی افزود: برای بهبود وضع منطقه به دنبال ایجاد ارتباط بهتری با کشورهای منطقه از طریق دیپلماسی و انجام همکاری های اقتصادی نظیر توسعه خطوط راه آهن چین و اجرای قرارداد تجاری چابهار هستیم.


عبدالله در تشریح وضع افغانستان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی گفت: در این عرصه ها افغانستان دستاوردهای خوبی داشته است که آزادی بیان و گسترش شبکه‌های اجتماعی یکی از این دستاوردهاست. این شبکه‌های اجتماعی در انتخابات قبلی یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده بود و اکنون جزو زندگی مردم شده است. از سوی دیگر، والدین افغانستانی با وجود فقری که دارند از نان خود می‌زنند تا برای تحصیل و ورزش فرزاندان هزینه کنند. بنابراین در مسائل فرهنگی کارهای محسوسی شده است ولی ما به این حد از دستاوردها قانع نیستیم.
در ادامه این دیدار، اعضای تیم رسانه ای ایران سوالات خود را از ریاست اجرایی دولت وحدت ملی پرسیدند.


نیت سران ایران و افغانستان خیر است و جز بهبود روابط چیزی نمی‌خواهند


وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از آینده روابط ایران و افغانستان تاکید کرد: آینده ایران و افغانستان را روشن می‌بینیم هرچند امروز هم در وضع خوبی قرار داریم. فرصت‌ها و چالش‌های مشترک بسیاری برای همکاری طرفین وجود دارد. از چالش‌های مطرح مشترک دو طرف، مواد مخدر و افراط گرایی در منطقه است که می تواند همکاری طرفین را به‌وجود آورد. هم نیت سران دو کشور خیر است و هم دو طرف چیزی جز بهبود روابط نمی‌خواهد.


وی خاطر نشان کرد ایران همواره از افغانستان حمایت کرده است و در سیاست‌های خود همواره روابط همسایگی را ترجیح داده است که قدر آن دانسته می‌شود. البته شما هیچ وقت دو کشوری را سراغ ندارید که هیچ اختلافی میان خود نداشته باشند. رسانه‌ها می توانند به نزدیک شدن روابط دو کشور کمک کنند و هم می‌توانند اختلافات را پررنگ کنند. رسانه های هر دو کشور می‌توانند با احساس مسئولیت نسبت به منافع کشور خود و منافع دراز مدت مشترک دو کشور عمل کنند..


به گزارش آنا، وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برجام گفت: ما در مورد برجام نظر واضح داشته‌ایم و از هر قدمی که موجب ثبات، تحکیم و در منطقه و صلح جهانی شود به نفع خود می‌دانیم و از آن استقبال می کنیم. به همین دلیل، هم آقای غنی و هم من به عنوان مسئولات حکومت وحدت ملی به طرفین مذاکره تبریک گفتیم، چون این اتفاق قدرت دیپلماسی را تثبیت کرد.


وی درباره انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نیز گفت: آمریکا کشوری است که بیشترین کمک را به افغانستان کرد و بیشترین قربانی را هم در افغانستان داده است، به هر حال رئیس‌جمهوری جدید آمریکا،انتخاب مردم آمریکاست. البته در همه عرصه ها قابل پیش‌بینی نیست که چه رخ خواهد داد، اما به دوام روابط با آمریکا امیدواریم، بخصوص که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به تداوم این وضع و تعاملی که بین آمریکا و افغانستان وجود دارد، معتقدند.



عبدالله در پاسخ به این پرسش که چرا تامین امنیت در افغانستان پیچیده شده است؟ گفت: حمله شوروی به افغانستان و حوادث بعد از 11 سپامبر موجب زیر و رو شدن همه چیز در افغانستان شد که در این اوضاع به‌دست آوردن آنچه از دست داده‌ایم بسیار سخت شد. از سویی با سقوط دولت طالبان ما درگیر مشکلات دیگری شده‌ایم و این که جامعه بین المللی هم در افغانستان هم اشتباهاتی انجام داد و البته ما هم از کمک های بین المللی خوب استفاده نکردیم. از سوی دیگر، شاید کشورهایی هستند که نمی‌خواهند امنیت در افغانستان برقرار شود. با وجود اگر وضع کنونی را با پنج سال قبل مقایسه کنیم وضع امنیتی بهتری داریم. به هر حال مردم افغانستان در چهار دهه اخیر بیشتر از سهمشان آسیب دیده‌اند.




انتهای پیام/

ارسال نظر