تجلیل از ۳۰ سال خدمت طراح و مولف رشته معماری در واحد ماهشهر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نوعی در این مراسم با تبریک سالروز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار به دانشجویان و استادان رشته معماری درباره ارتباط بین معماری و فرهنگ و نقش معماری در جامعه نکاتی بیان کرد و گفت: فرهنگ هر جامعهای و هر ملتی برگرفته از اندیشهها، عقاید و رسومی است که در اندیشههای این جامعه نهفتهاست که معمار با هنر خود این فرهنگ و اندیشه را تبلور داده و نمایش میدهد که در این صورت میتوان معماری را تبلور اندیشهها، فرهنگها و آداب و رسوم هر جامعه دانست.
رئیس دانشگاه آزاد واحد ماهشهر با بیان اینکه یک معمار باید به صورت همزمان یک هنرمند و معمار باشد، افزود: هنرمند از آن جهت است که بتواند نیازها، اندیشهها و آداب و فرهنگ را به شکلی بسیار زیبا متبلور کند و مدیر از این جهت است که بتواند مطابق با شرایط، تکنولوژی و دانش روز نیازهای جامعه را در سازههای معماری با تواناییهای خودش برآورده کند.
در ادامه یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه، طراح و مولف کتابهای معماری، به تحلیل سه دهه معماری معاصر ایران پرداخت و گفت: آنچه که بین معمارها مظلوم واقع شده معماری معاصر ایران است و در دانشگاهها همه چیز از معماری باستان میگوییم اما متاسفانه معماری معاصر مغفول مانده است.
قبادیان: آنچه که بین معمارها مظلوم واقع شده معماری معاصر ایران است و در دانشگاهها همه چیز از معماری باستان میگوییم اما متاسفانه معماری معاصر مغفول مانده است |
دکتر وحید قبادیان عنوان کرد: اصولاً معماری خارج از تمدن بشری نیست و شاید بهترین تظاهر، اتفاقات روز آن است و زیباییشناسی آن یا عدم وجود آن را در نیروهای جوامع و حرکتها باید جستوجو نمود.
قبادیان ادامه داد: شاید اگر در رشته معماری اتفاقی نمیافتاد، باید در زمینههای روابط انسان، باورهای اجتماعی و آزادیها و عدالتهای ضروری جوامع انسان به طور اساسی بررسی و درباره آن سوالات جدیدی مطرح میشد.
وی با بیان اینکه آشنایی ما ایرانیان با معماری غرب به حدود صد و پنجاه سال قبل، یعنی اوایل سلطنت ناصرالدین شاه، میرسد گفت: از این زمان است که نخستین نمونه ساختمانهایی که در آن عناصری از معماری غرب استفاده شده بود در تهران ظاهر شد.
پژوهشگر و مدرس دانشگاه افزود: از همین زمان است که فرنگ رفتهها با انواع و اقسام سوغات و آلات جدید و بدیع به کشور بازگشتند، عکسهای کاخها و بناهایی زیبا در غرب از جمله این سوغاتیها بود که همواره به کشور آورده میشد و به صورت الگو مورد استفاده معمارها قرار میگرفت.
وی خاطرنشان کرد: در این صد و پنجاه سال و درگیر شدن هر چه بیشتر ما با معماری غرب، ارتباط ما با آن معماری همواره به صورت شکلی بوده و نه مفهومی، همیشه آنچه که عیان و واضح بوده، شکلها و عکسهای ساختمانهای غربی بوده که به ایران میآمده و آنچه که غایب بوده، مبانی و مفاهیمی بوده که این بناها براساس آن شکل میگرفته است.
قبادیان اضافه کرد: برخورد با معماری غرب بهتر است جنبه مفهومی داشته باشد و اگر توانستیم ساختمانی بسازیم که معنا و زیبایی را در کنار هم داشته باشد آن یک معماری است.
وی اظهار کرد: به این دلیل موضوع معماری معاصر مهم است تا چیزی که ما میسازیم در ۱۰۰ سال آینده مورد تمسخر قرار نگیرد.
به گزارش آنا، در پایان این همایش که با حضور دانشجویان و استادان برگزار شده بود، از ۳۰ سال تلاش وحید قبادیان طراح، پژوهشگر و مولف و مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در عرصه معماری و طراحی از سوی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/