صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۵

دستگاه فعال‌سازی سطوح با عملیات پلاسما از سوی پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد

به همت پژوهشگر مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دستگاه فعال‌سازی سطوح با عملیات پلاسما (Plasma Textile Activator) طراحی و ساخته شد.
کد خبر : 149158

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر شیلا شهیدی پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات و مجری طرح دستگاه فعال‌سازی سطوح با عملیات پلاسما با بیان اینکه از اصلاح سطحی برای تغییر ترکیبات و یا ساختار و تغییر خواص الیاف و پلیمر‌ها استفاده می‌شود، گفت: «اصلاح سطحی به دلایلی نظیر به دست آوردن خواص سطح جدید، تأثیرگذاری روی بعضی خواص مثبت و از بین بردن خواص منفی مانند کاهش نپ، افزایش ظرفیت جذب و... همواره مدنظر محققان بوده است.»


وی افزود: «در آینده به‌خاطر کاهش مبلغ مواد تولیدی فرایندهایی مثل اصلاح سطحی که مواد بی‌ارزش را به مواد تکمیل شده با ارزش تبدیل می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است و فاکتور بسیار مهمی برای تضمین موفقیت صنعت خواهد بود. از این رو امروزه اصلاح سطحی پلیمر‌ها و الیاف بسیار مورد توجه پژوهشگران در صنعت پلیمر و نساجی قرار گرفته است.»


با کمک پلاسما و با انتخاب فاکتورهای مناسب، می‌توان سطح منسوج را برای جذب رنگ و مواد شیمیایی بیشتر آماده سازی کرد. مدت زمان عملیات، اندک و محیط پلاسما کاملا خشک است. با کمک این دستگاه، میزان مصرف رنگ‌زا و مواد شیمیایی کاهش می‌یابد و این فرایند کاملا دوستدار محیط زیست و مقرون به صرفه است

این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: «در دستگاه طراحی شده از پلاسما برای اصلاح سطحی منسوجات، حکاکی، تمیزسازی، پلیمریزاسیون، رسوب‌گذاری و ایجاد ساختار نانو استفاده می‌شود. ذرات فعال پلاسما و واکنش نانو مقیاس آنها با سطح مواد باعث پارگی زنجیر‌ها و ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود در حالی که خصوصیات توده مواد ثابت باقی می‌ماند.»


وی اضافه کرد: «در زمینه الیاف مصنوعی اکثرا از تکنولوژی پلاسما به منظور خواص آب دوستی، ضد الکتریسیته ساکن، رنگ پذیری و بهبود خواص چسبندگی در تولید کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. فرآوری پلاسما سبب بهبود رنگ پذیری و چاپ پذیری منسوجات خواهد شد که این تاثیرگذاری بر روی الیاف طبیعی و مصنوعی مشترک است. خواصی همچون بهبود خاصیت مویینگی، افزایش مساحت خارجی، کاهش بلورهای سطحی، ایجاد سایت‌های فعال و بسیاری دیگر می‌تواند پیامد عملیات پلاسما باشد.»


شهیدی تصریح کرد: «دستگاه فعال‌سازی پلاسما (Plasma Textile Activator)، که در مقیاس نیمه صنعتی در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما ساخته شد، می‌تواند در کارخانجات نساجی و ساخت قطعات پلیمری بسیار کاربردی باشد. بواسطه این دستگاه بدون نیاز به آب و مواد شیمیایی که اغلب گران‌قیمت و گا‌هی سمی هستند، می‌توان عملیات تکمیلی را با بکارگیری پلاسما انجام داد.»


وی افزود: «از سویی دیگر، بحث رنگ پذیری منسوجات از مواردی است که در صنعت نساجی بسیار حائز اهمیت است. همواره تلاش می‌شود که عمق رنگی منسوجات افزایش یافته و ثبات شستشویی، نوری و سایشی رنگزا بر روی منسوج افزایش یابد.»


شهیدی ادامه داد: «با کمک پلاسما و با انتخاب فاکتورهای مناسب، می‌توان سطح منسوج را برای جذب رنگ و مواد شیمیایی بیشتر آماده سازی کرد. مدت زمان عملیات، اندک و محیط پلاسما کاملا خشک است. با کمک این دستگاه، میزان مصرف رنگ‌زا و مواد شیمیایی کاهش می‌یابد و این فرایند کاملا دوستدار محیط زیست و مقرون به صرفه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر