ابتکار: سیستم یکپارچه معاینه فنی راهکاری مهم برای کنترل آلودگی هواست
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا ضمن تاکید بر ضرورت گزارش گیری مداوم از دستگاههای مرتبط طبق تکالیف مصوب هیات دولت در تاریخ 2 اردیبهشت 93 و 10 مرداد 95 تصریح کرد: این اقدام کمک میکند تا ضمن رفع نواقص و موانع در جریان نقاط قوت و ضعف اقدامها قرار بگیریم و همکاریهای فرابخشی و بین بخشی را تقویت کنیم.
ابتکار با اشاره به گزارشهای ارائه شده از سوی وزارت کشور و راهور ناجا در خصوص راه اندازی و فعالیت سیستم یکپارچه معاینه فنی در کشور (سیمفا) اظهار کرد: راه اندازی سیمفا اقدامی مهم برای مدیریت و کنترل ترافیک و آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها است که البته به مرور و با فعالیت ابعاد دیگر این پروژه شاهد تاثیرگذاری بیشتر آن خواهیم بود.
معاون رئیس جمهوری با اعلام اینکه لایحه هوای پاک به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد، گفت: یکی از بندهای مهم این لایحه، کاهش سن معاینه فنی از پنج سال به دو سال است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: اجرای حدود جدید معاینه فنی که تصویب و ابلاغ شده است به ویژه در کلانشهرها باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.
وی ضمن یادآوری این موضوع که برنامههای مقابله با آلودگی هوا، بلند مدت و چند وجهی است، ابراز امیدواری کرد: اجرای کامل مصوبه دولت شامل بخشهای مختلفی همچون معاینه فنی و ارتقای استانداردها، خروج خودروهای فرسوده و نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی و شخصی، توسعه حمل و نقل عمومی منجر به ارتقای کیفیت هوا در کشور شود.
ابتکار اشارهای هم به تردد شبانه خودروهای سنگین فاقد معاینه فنی و فرسوده و آلوده در تهران و تاثیر این موضوع بر آلودگی هوا داشت و گفت: این موضوع به صورت محسوس در نمودارهای شاخص کیفی هوا مشخص است و ضروری است برنامه ریزی و هدف گذاری خاصی در این بخش صورت گیرد.
آلایندگی مهمترین عامل عدم دریافت گواهی معاینه فنی
در ادامه این جلسه، خلیل راحتی، مشاور وزیر کشور و قائم مقام سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز با ارائه گزارشی از روند اجرایی شدن سیستم یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) در کشور گفت: حدود جدید معاینه فنی نیز به زودی اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به برخی چالشها و موانع برای اجرای کامل سیمفا در کشور، خواستار رفع این نواقص و موانع شد و افزود: یکی از مهمترین ویژگیهای سیمفا، عدم انجام تستهای بخش آلایندگی به عنوان حساسترین قسمت سیمفا به صورت کاملا سیستماتیک و بدون دخالت انسان است.
راحتی با ارائه آمار کل خودروهایی که معاینه فنی آنها تا تاریخ 14 آذر ماه امسال انجام شده، اظهار کرد: از کل خودروهایی که برای دریافت گواهی معاینه فنی مراجعه کردهاند، 75 درصد خودروها موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شدهاند و 25 درصد نیز تست معاینه فنی آنها مردود اعلام شده است.
قائم مقام سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اعلام کرد: 30 درصد خودروهای مردود در معاینه فنی به دلیل آلایندگی موفق به دریافت گواهی معاینه فنی نشدند و به بیان دیگر بالاترین میزان مردودی خودروها در معاینه فنی به دلیل آلایندگی بود.
همچنین به گفته مشاور وزیر کشور، پیکان بالاترین میزان رد شدگی به دلیل آلودگی را در میان مدل خودروهای مورد مراجعه به خود اختصاص داده است.
راحتی، تهران و کرمانشاه را دو استان نخست کشور در میزان مردودی خودروها برای دریافت معاینه فنی برشمرد و افزود: امکان احراز اصالت گواهی معاینه فنی برای صاحبان خودرو نیز در سیستم ایجاد شده است.
وی همچنین با اشاره به اجرای فازهای تکمیلی سیمفا طی ماههای آینده، ابراز امیدواری کرد: با رفع چالشهای موجود برای معاینه فنی خودروهای گازسوز و موتورسیکلتها شاهد موفقیت بیشتر و کاربردیتر شدن سیستم سیمفا در رفع آلودگی هوا کشور باشیم.
اعمال کد تخلف خودروهای فرسوده در کلانشهرها از طریق سیمفا
همچنین در ادامه، نماینده راهور با ارائه گزارشی از روند اقدامهای صورت گرفته توسط ناجا در خصوص سیستم سیمفا گفت: با بررسی کل تخلفهای ثبت شده در شهر تهران از ابتدای امسال تا کنون، مشخص شد که تخلف زوج و فرد با حدود 40 درصد، بالاترین میزان تخلف در شهر تهران است.
وی اشارهای هم به ظرفیت سیستم سیمفا برای اعمال کد تخلف خودروهای فرسوده در کلانشهرها داشت و افزود: اعمال قانون برای خودروهای فرسوده از طریق سیستم سیمفا در کنار ظرفیت سازی برای نوسازی خودروهای فرسوده سیستم حمل و نقل عمومی و شخصی میتواند کمک موثری به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها باشد.
آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی و نحوه کنترل آن، فیلتر دوده، نوسازی خودروهای فرسوده به ویژه در سیستم حمل و نقل عمومی از دیگر موضوعات مورد بحث و تبادل نظر در این جلسه بود.
انتهای پیام/